Skilsmässan i sig klara jag av att hantera känslomässigt, värre är det med huset.:confused:

Huset är rejält renoverat, ny el, nytt värmesystem, nya golv. Ett gästhus är byggt med komplett kök och badrum -3 rum och kök. Har gjort allt jobb själv, elen tillsammans med elektriker.

Värderat till 1 800 000 kr men vi är båda överens om att vi kanske får gå ut med ett försäljningspris på 1 600 000 kr. Dels pga marknads läget, dels pga att vi har en trossbotten att reparera, byta balk mm. Dels pga gammalt tak och visst läckage.

Huset köptes för 1 050 000 så hur räknar vi ut rea vinsten?
Ex försäljning 1 600 000 -(lagfart, inköpspris, pantbrev...) 1 084 775 kr = 515 225 kr
- reparationer. 515 225 - (reparationer)182 938 kr = 332 287
+ Återförande av uppskov 332 287 + (uppskov) 120 000 = 452 287
452 287 x 0,78 (22% vinst) =352 784 skatten blir då alltså 99 503 kr stämmer det?

Vet att man också får dra av för mäklare i denna beräkning. Min fundering är dock så att vi har idag lån på drygt 1 700 000 vilket då innebär att vi går back c:a 200 000 kr tillsammans.

Alla säger sälj till mig, ta din skuld och betala av den. Min känslomässiga del säger nej. Huset är idag i så pass bra skick att de näst kommande åren så kan man "bara" bo, alla större reparationer är gjorda. Skall jag bjuda nästa ägare på näst kommande års lugna boende med låga investeringar /kostnader?

Jag får ta en hyresrätt för jag har inte råd med något annat just nu om jag säljer samtidigt som jag får en skuld att betala av. Alt 2 behålla huset, försöka hitta en hyresgäst till gästhuset och redan nu räkna på att betala av en kalkylerad förlust så att jag kanske går plus minus noll om något år. Betala av måste jag ju ändå göra -Varför inte bo kvar och samtidigt bo bra!?

Är bara rädd för den psykiska pressen att vara hyresvärd samt värmekostnaden /ansvaret själv när vintern kommer.

Vad göra....?
 
Kan du komma överens med ditt x skulle jag bo klart i huset om jag hade haft råd, att sälja med minus resultat är ju inget man vill göra...
Hoppas allt löser sig till det bästa...
 
Vi hyr ut ett hus och jag vill påstå att det inte är någon press. Visst finns det risker, men det känns också bra när hyrespengen ramlar in varje månad. Värmekostnaderna för vintern har du väl koll på sen tidigare år så du kan kalkylera för det? Värre än vad det var för något år sedan är väl inte särskilt sannolikt.

Jag tycker du ska försöka behålla huset. Sälljer du det till ett pris som du inte är nöjd med och dessutomsom som du själv skriver gillar huset så kommer det nog ta ett tag innan du kommit över det.
 
Tack för bra synpunkter. Huset ligger lite off så visst skulle jag kunna få det bekvämare med en flytt men bo bättre -Nej. Har de senaste månaderna vägt för & nackdelar, nyttjat detta forum nu för att försöka bli lite klokare ;-)
Krasst ekonomiskt så får jag det bättre på bekostnad av mitt blivande x som får ta en mindre förlust om jag löser ut henne. Min ev framtida förlust kan jag hämta hem på att reparera grunden som är det största minuset. Samtidigt blir jag mindre beroende av att hyra ut och får en större buffert för en ev riktig jävlig vinter.
 
Om det är elvärme i stugan som du ska hyra ut så föreslår jag att du hyr ut den med kallhyra och monterar en elmätare dit, de finns för ett par hundralappar på blocket. Så minskar du din osäkerhet för en kall vinter, det blir en sak mindre att oroa sig för.
 
jo jag har faktiskt funderat på elmätare, ett bekymer mindre samt en positiv sak för en hyresgäst då de faktiskt lättare kan övervaka /påverka sin egen förbrukning. Skall man satsa på en fast installation i proppskåpet /DIN montage eller skall man köpa en enkel trådlös 3 fas mätare som mäter runt varje kabel?
 
ullberg
johanneberg skrev:
jo jag har faktiskt funderat på elmätare, ett bekymer mindre samt en positiv sak för en hyresgäst då de faktiskt lättare kan övervaka /påverka sin egen förbrukning. Skall man satsa på en fast installation i proppskåpet /DIN montage eller skall man köpa en enkel trådlös 3 fas mätare som mäter runt varje kabel?
fast installation snarare än strömtrafo skulle jag köra med, dock kanske inte DIN utan snarare en av alla de miljontals mätare som elbolagen bytte ut när vi lagstiftade om AMR / AMI (fjärravläsning). Ex. Kjell säljer sådana mätare, begagnade men funktionstestade och skulle det strula är det bara att byta.

/U
 
Du skriver att det ligger lite off. har du ngn. koll på hur marknaden för uthyrning ser ut i området? OM uthyrning är helt avgörande för din möjlighet att klara ekonomin så blir det viktigt att veta att den går att hyra ut.

Och så bör du kanske kontrollera så att banken går med på att du tar över som ensam låntagare.
 
Överhuvudtaget så tycker jag att du borde ta en diskussion med banken om olika alternativ.

OM du säljer nu, och skulle vilja köpa ex. en bostadsrätt istället. Så kan det tänkas att banken låter er sälja så att det blir en hacka kvar till kontantinsats, men att ni får ett förlustlån på resten av förlusten.

Jag vet att banker gjort sådana konstruktioner förr.
 
Ja banken måste jag involvera, måste även reda ut detta med avdrag för reparationer så att jag mer exakt vet vart vi står.
 
Som sagt så tycker jag du ska kolla hur marknaden ser ut för att hyra ut där du bor om det nu ligger off. Ett alternativ om det ligger bra till är att hyra ut det till sommargäster men det kräver att du har en vacker natur eller dylikt att erbjuda. Plus att det blir en hel del jobb med olika hyresgäster. Men annars kan man tjäna rätt bra slantar på att hyra ut det på sommaren.

Eftersom du verkar händig så kanske du "tjänar" på att lösa ut tjejen och renovera det själv för att på så sätt få upp priset. Jobbiga är bara att man aldrig vet vad som händer med bopriserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.