Jag önskar att sätta skjutdörrspartier på långsidan av mitt uterum istället för dagens fasta fönster. Uterummet har måtten 8m*4,2m och taket består av 14mm glas i skivor som vilar på limträbalkar. Limträbalkarna vilar på husets tegel i bakkant och nu önskar jag att ta bort andra och fjärde stolpen från vänster räknat (höger ytterstolpe syns ej i bild) och allt tegel mellan ytterstolparna och den kvarvarande mittstolpen.
Jag förstår att jag måste lägga in en bärande balk i framkant när stödet från teglet och två stolpar försvinner.
Frågan är bara hur och vad skall det vara för balk och vilken dimension krävs.
Lutningen på taket är väldigt svag skiljer bara 10cm i takhöjd invändigt och när jag räknat på glaset, limträbalkarna och max en halvmeter vårsnö plus 25% säkerhetsmarginal så landar totalvikten som skall bäras upp på max 28 ton.
Tacksam för ett snabbt och billigt! svar....
 
  • IMG_0723.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Räknar du inte lite väl högt på lasten nu? 28 ton motsvarar ju nästan 1 ton per kvm.

Jag förstår inte riktigt på din beskrivning om du vill har hela bredden fri, eller om någon stolpe blior kvar.

Om du kan skriva ut hur lång den längsta spännvidden blir för balken, så är jag övertygad om att någon här jan hjälpa dig dimensionera.

Det finns "lathundar" för dimensionering bla. på skånska byggvarors hemsida.

En fråga som kan vara kritisk är också vilken takhöjd du har där balken skall ligga. Det är stor risk att den måste vara så grov att du kommer att få ducka när du skall gå ut.
 
Vårsnö innan smältning väger tydligen 400kg/kubiken
Glas väger 3ton kubiken och jag räknade 1ton på limträbalkarna, MEN någonstans gick huvudräkningen fel.
Korrekt summa blir runt 12 ton med 25% säkerhetsmarginal.
Om du tittar på fotot så den "tegelstolpen" mellan andra och tredje fönstret tänkte jag att jag skulle bli tvungen att ha kvar och då bli spännvidden 4 meter mellan ytterstolparna och kvarvarande mittstolpe.
Takhöjd är 2,4m i framkanten.
Ska kolla skånska byggvarors hemsida, tack för tips
 
Blötsnö kan väga uppemot 650/kvm, sen inte glömma om det blir en jävla massa snö
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.