3 162 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Förminska dörrhål?
Hej,
jag har en vägg som består av 20 cm lättbetong där det sitter ett 120 cm brett fönster. Detta fönster ska jag byta ut mot en dörr som är 100 cm bred. På nedre halvan av dörren är det inga problem, där sågar jag upp ett hål som är lagom stort, men där fönstret har suttit behöver jag alltså göra hålet 20cm smalare. Jag har funderat på om man kan mura igen den här biten eller om det inte kommer att hålla. Det kommer ju inte i förband med resten av väggen, och det blir rätt stora krafter i en dörr. Ska man kanske satsa på att fylla ut med några rejäla träreglar i stället?
jag har en vägg som består av 20 cm lättbetong där det sitter ett 120 cm brett fönster. Detta fönster ska jag byta ut mot en dörr som är 100 cm bred. På nedre halvan av dörren är det inga problem, där sågar jag upp ett hål som är lagom stort, men där fönstret har suttit behöver jag alltså göra hålet 20cm smalare. Jag har funderat på om man kan mura igen den här biten eller om det inte kommer att hålla. Det kommer ju inte i förband med resten av väggen, och det blir rätt stora krafter i en dörr. Ska man kanske satsa på att fylla ut med några rejäla träreglar i stället?
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Jag skulle köra trävarianten. Det är lite smalt med 20 cm dessutom kan det separera i skarven lättare med nytt bruk. Detta från en trähusnovis!
Om jag väljer trävarianten har jag tänkt att göra så här: placera dörren mitt för det gamla fönstret så att det blir 10cm på varje sida i stället för 20cm på ena sidan. Sedan skruvar jag fast en bred regel (45x195) med lättbetongplugg, och skruvar ytterligare en regel i den första. Det borde väl bli både stabilt och relativt billigt och enkelt att göra?
Utsidan av fasaden är putsad, och en risk med trävarianten är att putsen spricker i skarven mellan trä och lättbetong, men om man knackar bort lite puts så kan man väl lägga dit lite kycklingnät som armering över skarven. Det lär väl ändå krävas armering för att få putsen att fästa på träet?
Utsidan av fasaden är putsad, och en risk med trävarianten är att putsen spricker i skarven mellan trä och lättbetong, men om man knackar bort lite puts så kan man väl lägga dit lite kycklingnät som armering över skarven. Det lär väl ändå krävas armering för att få putsen att fästa på träet?
Produkter som diskuteras: "lättbetongplugg"
Lättbetongplugg
Lättbetongpluggar är specialdesignade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa pluggar erbjuder en stark och säker infästning i dessa material, som annars kan vara svåra att fästa ordentligt i på
Läs mer
Bara för att jäklas föreslår jag en liten gjutning. Trätt kommer röra sig och putsen trilla av. Tror inte det är något problem att få bruket att fästa på dessa 20cm. Blanda bara rätt och gör ytan på befintlig vägg lite skrovlig. Lite armering enligt Kungens recept skadar säkert inte.
Oavsett om man gjuter eller murar så är grundproblemet detsamma, nämligen om vidhäftningen mot befintlig vägg i längden kommer att tåla krafterna från en dörr. Fast det handlar bara om två karmskruvar. De övriga kommer att sitta i den gamla väggen, så det håller kanske.
Jag kom precis på en ny variant som är en hybrid av sten och trä. Ponera att man sätter rejäla distanser av trä där karmskruvarna ska sitta och sedan murar igen resten?
Jag kom precis på en ny variant som är en hybrid av sten och trä. Ponera att man sätter rejäla distanser av trä där karmskruvarna ska sitta och sedan murar igen resten?
Tänkte bara berätta att jag har funderat ut en ny variant som jag tror kommer att hålla kanonbra. Jag ska fylla ut cirka 20 cm på bredden och väggen är 20cm tjock, så jag tar två lekablock (19x19) och sätter ihop på längden så att de precis passar i hålet. Sedan förstärker jag dem i längsled genom att köra upp några spår med vinkelslipen, och fyller med betong och ett armeringsjärn. Detta gör jag på några sidor, och på den sidan där gångjärnen ska sitta anpassar jag det hela så att karmskruvarna hamnar i betongen. Sedan murar jag fast det färdiga blocket i hålet och fixerar med armeringsjärn som jag borrar in i befintlig vägg och fäller in i motsvarande utgröpningar i lecablocken. Det här borde blir atombombsäkert, och det är väl ungeför den hållfasthetsklassen som brukar krävas när det handlar om infästning av dörrar.
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Ett säkert sätt att förbinda en ny och befintlig mur är att borra hål i den befintliga muren och fästa armeringsjärn med kemisk expander i hålen. Andra änden av armeringsjärnen muras in i fogarna i den nya muren.
Det mer traditionella sättet att förbinda ny och gammal mur är att hugga ut varannat skift i den befintliga muren och sedan mura ihop det hela. Då blir skarven inte en rak linje och håller därför mycket bättre.
Det mer traditionella sättet att förbinda ny och gammal mur är att hugga ut varannat skift i den befintliga muren och sedan mura ihop det hela. Då blir skarven inte en rak linje och håller därför mycket bättre.
Det är just att hugga ut halva väggen som jag vill undvika. Det hade väl varit ok om det var tegel, men det här är lättbetong, så det blir ett rätt stort ingrepp i så fall. Dessutom blir det ju problem att fylla fogarna när man pusslar in bitarna i efterhand. Man får slabba in lite löst bruk med en fogslev, och eftersom väggen är 20 cm tjock så tror jag inte att man kommer in hela vägen.
När det gäller att förankra inborrade armeringsjärn borde väl även expanderbetong fungera?
När det gäller att förankra inborrade armeringsjärn borde väl även expanderbetong fungera?
Jag vill ju inte vara näsvis men det var ju det här jag tänkte på i min post ovan.... :perf skrev:Tänkte bara berätta att jag har funderat ut en ny variant som jag tror kommer att hålla kanonbra. Jag ska fylla ut cirka 20 cm på bredden och väggen är 20cm tjock, så jag tar två lekablock (19x19) och sätter ihop på längden så att de precis passar i hålet. Sedan förstärker jag dem i längsled genom att köra upp några spår med vinkelslipen, och fyller med betong och ett armeringsjärn. Detta gör jag på några sidor, och på den sidan där gångjärnen ska sitta anpassar jag det hela så att karmskruvarna hamnar i betongen. Sedan murar jag fast det färdiga blocket i hålet och fixerar med armeringsjärn som jag borrar in i befintlig vägg och fäller in i motsvarande utgröpningar i lecablocken. Det här borde blir atombombsäkert, och det är väl ungeför den hållfasthetsklassen som brukar krävas när det handlar om infästning av dörrar.
Och jag vill givetvis inte hävda att jag har hittat på allting själv. Tvärtom, tack så mycket för hjälpen, för det var det här inlägget i kombination med det som handlade om gjutning som fick in mig i de här tankebanorna.KarlXII skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ta ut dörrhål i icke-bärande slaggstensvägg (30-tals lägenhet)
Byggmaterial & Byggteknik -
Höja dörrhål i hjärtvägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Förminska dörrkarm - kapa i botten eller toppen?
Fönster & Dörrar -
Hur bör man koppla på, förminska och dra ut avlopp till handfat?
Badrum -
Tegelfasad förminskar dörrhål
Fönster & Dörrar