Blev lite inspirerad av tråden "Blev huset för tätt efter fönsterbyte?" då jag har ett liknande (?) fenomen i garaget. Nu skall jag göra om/bygga ut garaget till sommaren så då lär jag väl få veta (mer), men vore kul att höra tankar kring vad detta är..

Garaget är ouppvärmt, isolerade väggar och tak (innertaket). Det ligger plankor som "golv" på vinden ovanför detta området.

Första tanken är ju köldbryggan via spikarna, men varför blir det olika "halo"?
Neråt på bilden är närmre fönstret i väster.
 
  • garagetaket.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
inte smart me gips i ouppvärmt garage!!

du har fukt som åkt igenom spikhålen
 
Ok, anade väl att det var så..

Kanske inte helt rätt forumdel men vad vore rätt material?
När jag nu ska göra om vill jag ju göra rätt!
 
S
inget alls på ytorna
eventuellt råspont på väggarna om du skall ha någon meckyta.
inte satsa på varm garage?
 
S
beror även på hur ytter väggarna är byggda.
eventuellt kan det va läcka i taket
 
Redigerat av moderator:
Blir en rejäl renovering till sommaren. Innertaket på vinden ser torrt ut, likaså ser den isoleringen torr ut, men det är klåpare som byggt utan hängrännor o 10cm sockel bara innan fasaden. Skvätter bra där....

Är varmgarage att tänka på med förmodat oisolerad platta?
Är inte sugen på att bila ur och gjuta nytt.
 
Det finns gipsskivor med vattenavvisande glasfiberväv som ytskikt och med impregnerad kärna. Det finns inget organiskt material i dessa, så de möglar inte. Det är inte själva gipset som möglar i dina gipsskivor, utan pappen utanpå gipsen.

Dessa är avsedda just för fuktiga/ouppvärmda rum.
 
Typ den ohyggligt dyra humid boarden jag har i badrummet, eller finns det ett mellanting mellan den o vanlig gips?
 
S
hur är taket byggt annars?
du skall ju ha torrt. tror ej att det bara är avsaknad av hängränna
 
Redigerat av moderator:
Taket är väl som "alla andra". Råspont, papp, läkt och betongpannor.
 
S
är det ventilation genom taket? hur skall du bygga om garaget?
 
Det sitter såna fyrkantiga ventilations"galler" på båda gavelspetsarna, samt att takfoten är det lite ventilerat.

Tanken är att byts gips o ev. isolering om den är fuktskadad samt panela om utvändigt och bygga på en förrådsdel då vi bara får in bilen ELLER redskapen nu :)
 
S
blir alltid att redskap å annat tar plats istället för bilen. just nu står skotern sönder plockad i garaget.

varför jag undrar är bara så att du har tät efter att du renoverat. för att du ska få det där fula runt gipsen måste det vara ett läckage
 
SBH skrev:
varför jag undrar är bara så att du har tät efter att du renoverat. för att du ska få det där fula runt gipsen måste det vara ett läckage
Hm, menar du att jag INTE skall ha nån ventilation/friskluftventiler?
Låter galet, men jag är IT-människa, inte byggare..
 
Går det att montera mineritskivor istället för gips i tak? Dom tror jag tål fukt men är lite bökiga att jobba med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.