Mikael_L
Du verkar ha bra koll, och vara intresserad. (y)

Du satt också tummen på en av de saker jag själv struntade i att vare sig räkna på eller ens nämna, att mina 20kWh/dag i snitt inte innebär att FLVP alltid räcker, då det knappt behövs någon energi alls vissa månader och betydligt mer än 40kWh/dag andra månader.

Jag har nästan väntat att någon skulle hugga ... :)


Vi sätter in en begagnad pump, den kan ju haverera om några år och då repas den knappast utan blir kanske ersatt av en betydligt nyare och bättre då ...
Den som lever får se.
 
harry73
Mikael_L skrev:
Du verkar ha bra koll, och vara intresserad. (y)
Tack :) efter två jättedyra vintermånader 2010-2011 och en driftstopp i värmepannan pga kondensvattnet som gjorde att jordfelsbrytare slog ut började jag plötsligt intressera mig för värmepannan och energikostnader.
Jag kopierar förbrukningsdata som vi får av energibolaget och spotpriser från Nordpool i en excelark, och ser nu på ett enkellt sätt hur min förbrukning varierar över tiden, hur mycket jag betalar för mycket för att jag har bundit elpriset :(, om elen här i skåne verkligen är så mycket dyrare än i resten av landet, mm.

Vi ändrade också några inställningar på värmepumpen (t ex lägre fläkthastighet på vintern, ändrade gränser för sommar, vår/höst och vinterprogram). Det och en mildare vinter gjorde att förbrukningen minskade från dryggt 18000 kWh 2010 till mindre än 13000 i 2011 nu räknar jag med ca 14000kWh/år.

Det är kanske lite nördig och det är absolut ingen garanti mot fel i framtiden, men nu vet jag i alla fall att jag gör fel :D
 
Mikael_L
Jag planerar också att dra ner ventilationen under vintermånaderna, det blir ändå för torr luft i huset.

Men nu börjar det tyvärr kännas som ren och skär trådkapning här, vi ska kanske låta TS fråga komma fram i tråden. ;)


huskoparen2011 skrev:
Fråga.
Kan man spara in pengar genom att INTE ha frånlufttsvärmepump? eftersom man inte behöver dra ventilationstrummor från alla rum.
Jag vill alltså svara nej på den frågan.
Inget annat ventilations och uppvärmningssystem ger så mycket för pengarna. Ett annat system kan kanske löna sig efter en väldigt lång tid med tanke på lägre driftskostnader och högre investering, och ytterligare andra lösningar kan erbjuda högre komfort men till större installationskostnad.
 
Redigerat:
harry73
Även om jag tycker att man inte behöver en flvp om man har ett bra alternativ, tycker jag att en flvp i ditt fall är ett bra komplement till en vattenmantlad kamin, för du vill varken elda på sommaren eller använda elpatron för varmt vatten.
Att inte ha vattenburenvärme i hela huset är nästan kriminell och kommer att stå dig dyr den dagen du vill sälja huset.

(bback on track ;))
 
Mikael_L
Vill man kosta på sig lite, både i investering och sen med kontinuerligt arbete så bygger du runt en acctank.
Vedpanna, (eller möjligtvis en vattenmantlad vedkamin om du inte har något emot att dra in flera kubikmeter ved i vardagsrummet varje vinter, och ta ut flera hundra liter aska, och sen elda jämt som du råkar vara hemma) + solfångare, som laddar acctanken.
Billig värme om du har tillgång till billig ved.
En hel del arbete, men med solfångare endast halva året.

Sen en elpatron i tanken, som endast används vid längre bortavaro, eller om du ledsnar på att elda så går den istället hela vintern (=dyrt).

Men detta kan endast föreslås till entusiaster och småpyromaner.
 
Hej vi har en 310p nibe (flvp) som följde med Älvsbyhuset till den har jag dockat en ved panna med ackar då inte värmepumpen inte orkar hålla utan tillskottsvärme,

men när vi bara körde 310p (6 pers 120 m2 1 år gick det ca 14000 kw per år i uppvärmning (har en separat mätare för patron och pump)

annars kanske en jordvärmepump med frånluftaggregat är ett alternativ
 
pekk@13 skrev:
Hej vi har en 310p nibe (flvp) som följde med Älvsbyhuset till den har jag dockat en ved panna med ackar då inte värmepumpen inte orkar hålla utan tillskottsvärme,

men när vi bara körde 310p (6 pers 120 m2 1 år gick det ca 14000 kw per år i uppvärmning (har en separat mätare för patron och pump)

annars kanske en jordvärmepump med frånluftaggregat är ett alternativ
Vill veta mer om ditt alternativ. Är det ex. en Nibe dockad till FLM, eller menar du ett fristående frånluft som inte återvinner alls?

Kjell G
 
Den tar luft från toaletter tvättstuga och kök +(en skrubb) och så har vi ventiler ovanför fönstren i sovrummen+ v-rum (fräch luft in) pumpen värmer vattnet till elementen +vv

och behövs tillskott av energi så finns det elpatron i pumpen, har skaffat en dockningssats så man kan ta värme från en annan värmekälla tex en ackumulatortank (om den är tillräckligt varm)annars väljer den el patron.

fördelen (tycker jag) är att man kan välja altenativ på uppvärmning, tex pellets ,ved
(hoppas jag kunde förklara)
 
Tack för svaren. Det blir nog en flvp med acc tank kopplad till vattenmantlad kamin. Golvvärme i bottenplan och luftvärme pump i överplan vardagsrum som också kan funka som kyla på varma dagar. Ved kommer det finnas gott om.
Temp sänkning från 20:00 till 03:00 ner till 18-19 grader och temp höjning från 03:00 till 08:00 sen sänkning igen fram till 15:00-20:00. Vardagar. Kommer detta och varvtalssänkning på FLVP fläkten att hjälpa ?
 
harry73
Nattsänkning kommer bara att spara pengar om du använder din kamin att höja temperaturen på morgonen.
Det viktigaste är att ser till att din flvp jobbar så mycket som möjligt och att den kyler ner din frånluft så mycket som möjligt (dock lite över 0 grader så man slipper defrostprogrammet)
 
Mikael_L
huskoparen2011 skrev:
Temp sänkning från 20:00 till 03:00 ner till 18-19 grader och temp höjning från 03:00 till 08:00 sen sänkning igen fram till 15:00-20:00. Vardagar. Kommer detta och varvtalssänkning på FLVP fläkten att hjälpa ?
Bara möjligen om ni har träbjälklag. Ingjuten golvvärme i betongplatta är ett alldeles för trögt system för att kunna ändra sin temp under dygnet.

Personligen planerar jag att sätta golvvärmetempen från FLVP i nederkant av komfortområdet, och elda i braskaminen när det känns lite ruggigt.
Och sen sänka ventilation lite när temperaturen börjar närma sig nollan stadigvarande.

Jag vet inte än vad detta kommer ge, men så ligger planerna just nu.
Och sen har jag inte heller avgjort hur jag ska göra med värmen på övervåningen. Ibland hoppas jag att värmeläckage genom bjälklaget från nedervåningen ska räcka, men jag tror egentligen inte det.
Särskilt som en forummedlem har rapporterat just det när han testade i sitt hus.

Men jag skulle definitivt inte sätta någon luft-luft-pump. Dels hatar jag att dom låter och blåser, dels är den verkligen småmotiverad om ni redan har vattenburen värme i kåken.
Varför sätta in ett till dyrt och mekaniskt komplicerat system med återkommande underhållsbehov istället för att endast ha ett ytterst passivt system som aldrig krånglar eller kräver underhåll (dvs golvvärmeslingor eller radiatorer)?
 
Mikael_L skrev:
Jag vet inte än vad detta kommer ge, men så ligger planerna just nu.
Och sen har jag inte heller avgjort hur jag ska göra med värmen på övervåningen. Ibland hoppas jag att värmeläckage genom bjälklaget från nedervåningen ska räcka, men jag tror egentligen inte det.
Nej, det kommer helt klart inte att räcka.

Kanske du ska fundera på att plöja ner lite jordvärmeslang innan du anlägger trädgården. Det kostar inte speciellt mycket och så kan du byta till en liten jordvärmepump plus FTX när den gamla pumpen packar ihop.

Komfort är viktigt för livskvalitén medan ni bor i huset, och ett otillräckligt värmesystem blir nog ett rejält problem den dag ni säljer.
 
harry73
ett problem med en luft/luftpump på ovanvåningen är att man behöver en öppenplanlösning så att värmen kan sprida sig. På dagen är det kanske inget problem, men på nätterna vill ni nog ha möjligheten att stänga några dörrar.

Ett annat problem är att ni har friskluftintag i alla sovrum så luften på ovanvåningen strömmer från dina sovrum till allrummet och badrummet. Om du placerar en luft/luftpump i allrummet motverks värmespridningen av luftflöden.

Om ni väljer vattenburen värme på ovanvåningen, då ska den vara anpassad till bottenvåningen. Dvs den ska skapa en behaglig värme med samma framledningstemperatur som nere. Golvvärme näre betyder golvvärme uppe eller fler element så att den klarar av att värme utrymmet med låga framledningstemperaturer.

Om du har billig ved och planerar att elda mycket är vattenburen värme den billigaste lösningen för ovanvåningen.
 
Mikael_L
I tråden har det dykt upp två saker som i viss mån kullkastar mina åsikter om annan värmepump än FLVP och därmed behovet av FTX-aggregat och den myckna rördragningen runt detta.

Och det är frånluftsmodul till berg eller jordvärmepumpen, samt FLVP kombinerad med t.ex. jordvärmeslinga, t.ex. IVT 495 twin.

Sådant kan ju också vara tänkbara lösningar, men jag har inte fördjupat mig något där.
Tja, egentligen kan jag inte sägas ha fördjupat mig alls i något av detta, utan jag har bara en dos allmänkunskap (kanske korrekt, kanske felaktig) att rapa upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.