Men då är vi ju ganska eniga , eller hur????
"Jag tycker inte det behövs mer ny luft, under tiden man bastar, i en elektrisk bastu än i ett vanligt rum...typ..."

det är ju detta som är saken, det är inget rum som inte har lufttilförsel, det är tom krav på minst 0,5 luftskift/timme i hus.
Det som gör sauna kritisk mtp ventilation är de stora temperaturskillnaderna. det är stigning av varm luft som driver ventilationen - och detta förstärks i en varm miljö som sauna. I tillägg är rummet oftast relativt litet så att luften blir uggen fortare.
Som du helt riktig påpekade, är det därför viktig att ha frånluft högt uppe, men helst inte i taket just som du også påpekade, för att begränsa värmetapet.

MVH
Sakke
 
Tack för svar och idéer.
Just nu lutar det åt att sätta dörren i mitten för att se om jag kan få till en l-formad lav, samt aggregat i kanten. Sunsaunas program gav j en del idéer, synd att man inte kan spara eller skriva ut planlösningarna
Kommer sätta en ventil under aggregatet för tilluft. Utluft sker via en ventil diagonalt i övre delen av väggen.

Blir en glas dörr. Är 70 bäst bredd? Funderar även på att komplettera med glasväggar vid dörren för att få mer rymd i dusch/bastu rum.

När det gäller aggregat så funderade jag på 8kw från Tylö (Combi, MPE eller Sport).
@drsakke gjorde mig dock fundersam på Tylö. Varför är Helo eller Harvia bättre?

Vad ska man tänka på när man väljer aggregat?
 
Hej!
Det som jag tycker är problemet med Tylös agragt är att stenmagasinet är för litet. Det några futtiga sten i mitten av huset och bara elementer vid sidorna. Praktisk betyder detta att ugnen liknar mer en vanlig väggugn för uppvärmning. For att få behaglig bad så ska värmen och badet komma från ett värmemagasin och inte direkt från elelementer. DVS elementerna är där för att hålla magasinet varmt och således också rummet. När du inte har stort nog värmemagasin så är elslyngerna stort sett rödglödande hela tiden under badning.
En annan orsak är att de kan inte plaseras i hörn, iaf så tar de ganska mycket plats. Du får mera begränsade möjligheter för rumlösning på köpet om du tar Tylö ugn. Om du ser t.ex på Den ugnen som jag hade HELO "Pikkutonttu" så kan den plaseras helt i hörnet och är bara 46cm i bredd plus att säkerhetsavtånd til lav är bara 1cm. 70-80kg sten.
Jag hade en bastu 1,3 x 1,75 x 2,2 = 5,5m3 och 6kw ugn.
Tylö och Helo en del av samma konsern nuförtiden, så jag har inga andra intressen att rekommendera Helo än att jag tycker de har överlägsen sortiment, egenskaper och design.
MVH
Sakke
 
Såg att Tylö(alla hemma-agregat utom compact) är 455mm bred med säkerhetsmarginal till vägg vid sidan av min 110mm för 8kW och 150mm för 10,7kW.

MVH
Sakke
 
  • Gilla
jonathan_forslund
  • Laddar…
Senast jag byggde elbastu satte jag in två fönster förutom glasdörren. Ett av dom ovanför aggregatet, jag byggde helt enkelt öppningar i väggen av lämplig storlek och köpte sedan vanliga glasrutor tillskurna hos glasis som jag fäste med tillsågade lister. Funkade kanon. Jag var lite orolig över att ha en "vanlig" ruta ovanför aggregatet men han försäkrade att det inte skulle vara nåt problem alls. Valde ändå ett något tjockare glas.
 
Fungerar säkert bra. Skulle dock rekommendera härdat eller laminerat glass i bastuvägg.

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.