Hej!

På den övervakningskamera vi skall köpa sitter bl a en sådan här kontakt för seriekommunikation (främst för att trigga larm från kameran). Vad heter en sådan typ av kontakt månne? (Se bifogad bild)

Och är det möjligtvis så väl ordnat i världen att det finns något slags rund typ av kabel som slutar som en sådan här flatkabel? Dvs där ledarna ligger mer "ihopbuntade" inuti något slags runt isolerskikt så att det blir lättare att dra, men som man, om man skalar av ett stycke på slutet, liksom kan veckla ut och sätta på en sådan här platt kontakt på?
 
  • Kontakt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Äsch! Nu upptäcker jag i manualen att dom kommer att skicka med en kontakt med kameran, vilket gör att jag då enbart behöver hitta någon form av kabel som tål utomhusbruk och som kan grävas ned i kabelrör??? Har Ni några förslag?
 
  • Seriekontakt VideoIQ.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar ju som om du behöver mer än 4 tråd så en gelfylld rj45 kanske kan vara något?
 
Tack Mats! Ja, det beror lite grann på... När det gäller själva larm-delen i kameran, behöver jag egentligen bara fyra ledare, om jag fattat manualen rätt - ett par som signalerar till kameran från exempelvis min larmcentral (t ex när vi har larmat huset), och ett par FRÅN kameran (t ex när någon går in i en fördefinierad zon i bilden).

DÄREMOT så kan man också mata kameran med 12VDC eller 24VAC som sekundär, reservström, så att OM PoE-strömkällan, som är den primära, på något sätt skulle fallera, så kan då kameran i så fall automatiskt koppla över till denna sekundära strömkälla. Dock vet jag inte alls om de där tunna tåtarna i en sådan där twisted pair-kabel klarar av 12VDC eller 24VAC. Det var någon i en annan tråd som tipsade att man förmodligen kunde använda sig av samma kabel även för sekundärströmmen och kanske ta två kabelpar och ansluta till kamerans 12 eller 24V uttag (om det nu inte räcker med endast två enkel-ledare för detta).

Eftersom jag också skall ha en UPS inne i huset dit PoE-switchen är kopplad, kunde man ju säkert koppla en 12VDC-transformator till en av UPS:ns 230V-uttag och sedan därifrån koppla ett av paren i nätverkskabeln?

Själva kameran drar ju tydligen "bara" 10W, oavsett om man kör 12VDC eller 24VAC. Vad går gränsen för en sådan där gelfylld kabel om man använder några tåtar som "strömsladd"??? Men det gör man ju i praktiken när man kör PoE, eller hur?
 
Helt rätt.
POE är ström över TP (48V och 15W) så din kamera borde vara rätt lugn alltså. Dock använder man två par för att mata med.
Kör du med en RJ45 så har du ju dock tåt över
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.