Bygger alla här med firmor anslutna till STR. Om någon bygger med icke anslutna, vad skall man tänka extra på? Är det så mycket bättre att bygga med en ansluten än en icke ansluten?
 
Den 10-åriga garantin är ingalunda något unikt för STR-anslutna företag. Den har i stort sett alla mindre och större företag jag haft kontakt med.

Att de icke-anslutna skulle följa konsumentlagarna i mindre omfattning är också taget ur luften. Auktoriseringen ger jag heller inte mycket för - när blev någon STR-säljare sist av med den?

Bygganytt.com är inget annat än en ren reklam för STR-företagen.

Nej, mitt råd är att sätta sig in i byggjuridiken själv, ställ krav på firman oavsett STR eller inte. Auktoriseringen är ingen garanti för att inte bli lurad.
 
Jag tror inte det är någon större skillnad i praktiken om husföretaget är anslutet eller inte. Och varför det då?:

* Ett av de företag som bygger flest hus i landet och som nästan uteslutande verkar ha nöjda kunder är inte med. Älvsbyhus. Ett exempel på att det kan gå bra ändå.

* Vi var på väg att köpa ett hus från ett företag som var/är medlem i STR. Säljaren visade sig vara en riktig hästhandlare som lurat flera medlemmar på det här forumet. Ett exempel på att det kan gå illa även om husföretaget är medlem i STR.

* Enbart "välkända" företag får vara med i STR. Det betyder att småskuttarna som kan bygga precis lika bra hus som de stora företagen inte får vara med.

Glöm inte att STR är en intresseorganisation för hustillverkarna. Inte för oss konsumenter.

Glöm heller inte att det brukar inte vara hustillverkarna som har misskött sig när ett bygge går dåligt. Oftast är det entreprenörerna som klantar sig.

Vi byggde med ett företag som inte är anslutet (Vallsjöhus). Jag skulle vilja påstå att det är exakt samma saker som du ska tänka på om hustillverkaren är medlem i STR eller inte.
 
General Failure skrev:
* Enbart "välkända" företag får vara med i STR. Det betyder att småskuttarna som kan bygga precis lika bra hus som de stora företagen inte får vara med.
.

Att det är en hel del stora företag som väljer att inte vara med säger väl en hel del om att str inte ger dessa företag någonting de kan ha nytta av heller... ::)
Jag tror allt str e ett påhitt av nåra som inte hade nåt o göra o fortfarande inte har.... för det e ju inte så att dom kollar upp sina säljare precis.
 
precis så har vi oxå tänkt. Men om man nu bygger med någon utan för, vad skall man se till att de har för försäkringar och garantier samt vilka försäkringar skall jag själv som byggherre ha?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.