B
hej

en sak jag undrat över efter ha varit hos en kompis som byggt till där elektrikern hade samma färg på alla "signal" kablar från impulsfjäder-brytare till dimmers i centralen, och sen samma färg på alla "tändkablar" ut därifrån. är det så man gör? för det finns ju inte så många olika färger på kablar, och sen märker siffror (såna små plast ringa att trä på kabeln) både i central och i dosa?

räcker det att det är märkt i "slutdosan" eller ska det vara märkt även om kabeln bara går igenom en dosa på vägen utan att vara skarvad?

förstår att det underlättar att bara ha två färger, en för signalen från tryckkknappen, och en för tändtråden, och sen märka med siffror, borde ju bli mycket mindre spill.

antar att den färg som är obruten ledare i installationen EJ skall användas som tändkabel, oavsett märkning eller ej?
 
Det är en smaksak, men jag tror de flesta väljer olika färger på tändtrådarna så långt det går. Det finns så pass många olika färger att det normalt räcker för att hålla isär alla ledare i ett rör.

Men väl uppmärkt går det lika bra med samma färg på tändtrådarna. Det bör givetvis vara märkt så att ledarna går att identifiera. En ledare som går oskarvad genom en dosa ser jag ingen större anledning att behöva identifiera.

Vad gäller färger så ska blå och gul/grön bara användas som neutral och skyddsjord. Tändtrådar får ha samma färg som obrutna faser (brun, svart, grå), men lämpligen väljer man en annan färg.
 
B
ska det vara så bör det väl vara där där små siffrorna som sitter på en plastring, hos min kompis var det en färg för signalkabel, och en annan för tändtrådarna. (grå och nån mer tror jag)
 
En påverkande faktor är förstås hur viktigt det är att hålla reda på vad som är vad.

Om jag förstått KNX rätt så kan man egentligen strunta i vilken kanal som är vilken för ett par tändfaser i samma rör/slang, och anpassa programmeringen så att rätt tändfas styrs av rätt indata. Om det sen är kanal 1 som går till taklampan och 2 till fönsterlampan eller tvärt om kvittar antagligen om det är likvärdiga utgångar på KNX-modulen.
 
Menar du färg på ledaren eller färg på partmärkningen (plastringen)?
Vad som helst som tydligt identifierar en och samma ledare i två kopplingspunkter duger.
Man behöver inte märka upp vilken funktion en viss ledare har, även om det säkert underlättar.
 
B
nja, det var väl mest samma siffra/färg på märkningen, i båda kopplingspunkterna.

det är inte KNX, det är tryckdimrar med signalingång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.