Har väl kanske inte det ideala rummet för att få bra musikkvalitet till billigt pris, men jag har ett rum på 120 kvm (12X10m) med 5meter i tak. I ena änden så har jag byggt en balkong och tänkte då sätta två högtalare i taket under denna.
Tanken med högtalarna är att det skall skapa en hyfsat skval till mitt sonossystem. Men iom att högtalarna riktas nedåt och är i ena änden av rummet (under balkongen på ca 2m höjd) - kommer jag att höra något i andra änden av rummet utan att det blir tokhögt under balkongen?
 
1) Kan du inte snälla posta en bild? Du har byggt en balkong inne i rummet?

2) Det kommer bli ett problem, man märker av det t.o.m i mitt kök (två takhögtalare, kanske 15-20kvm)...
 
så här ser det ut:

imag0451_198962676.jpg
 
Jag har 6 högtalare fördelat jämt i taket på ett rum på ca 65 kvm, det fungerar jättebra. Dock så förändras ljudbilden något beroende på vart i rummet man står. Tyvärr tror jag att din lösning inte kommer funka något bra. Du får nog ha ett väldigt tryck i högtalarna för att det ska höras i bortre änden av rummet, och då är det nog inte så mysigt under balkongen.
 
Sjukt najs balkong!

Att bara ha högtalare under den kommer dock inte ge någon "jämn" upplevelse. Det kommer vara hög volym under balkongen och låta dåligt i andra änden av rummet...
 
Takhögtalare har en benägenhet att inte stråla ut ljud i rummet. Jag har 2 st i köket/vardagsrummet, och de hörs nästan bara vid vasken.

Spara problem och sätt fristående uppe på balkongen, alt bygg in dem i verandan eller trappan riktning mot det stora rummet.
 
Eller infällda i väggen på "övervåningen", ser ut att finnas gott om plats för det.
 
Oj vilken snygg bild och vilket tjusigt hem! Grattis till det!
Det OCH ett Sonos-system, klart du är lycklig... (y)

Men som de andra säger, det lär inte funka något vidare med bara takhögtalare under balkongen om du vill ha en hyfsad ljudupplevelse i hela salongen. Jag har själv valt olika lösningar i olika rum (takhögtalare i duschrummet, inbyggda vägghögtalare i köket, utanpåhängande under takfoten på altanen m.m.) och frågan man måste ställa sig innan man kan ge ett bestämt svar, är vad som man anser vara viktigast:

a) Är designen viktigare än priset: sätt kanske 3-4 par inbyggda vägghögtalare i serie runt väggarna. Kopplas som en ljudzon.
b) Är enkelheten viktigare än hifi-upplevelsen: sätt upp ett högtalarpar där det är enklast (kanske är det under balkongen?)
c) Är ljudupplevelsen viktigast: sätt upp utanpåliggande, vägghängda högtalare på lämpliga ställen. Ekonomi avgör antal och klass. Många anser ju t ex att Bose är bra i och med att de också är diskreta medan t ex Canton har alternativ som förvisso är lite större men å andra sidan mer prisvärda. Kanske kan det vara idé att göra två ljudzoner för att kunna optimera volym och ljudåtergivning beroende på var i rummet människorna är (eller också är det överarbetat, det har du bäst koll på själv som känner ditt rum).

Lycka till - och återigen, grattis till ett superbt hem!
 
Till saken hör att jag dragit fram två högtalarkablar från 'teknikrummet" och det kommer jag inte åt längre för att dra fram mer kabel på ett snyggt och dolt sätt. Kablarna kommer fram under balkongen.
Självklart är designen en viktig faktor, mn den får ju inte gå till överdrift.
Om det nu inte fungerar att sätta ett par takhögtalare så kanske det skulle fungera att sätta upp en högtalare i vardera hörn under balkongen, som då strålar ut mot rummet.
-
Kommer det att funka (inte intresserad av något finlirar ljud)
I så fal, vilka skall man ha? Tycker ju bose är snygga, men är de lite klena med basen?
 
d-sajn skrev:
...kanske det skulle fungera att sätta upp en högtalare i vardera hörn under balkongen, som då strålar ut mot rummet.
Utmärkt. Så hade jag nog själv löst det, det kommer bli både snyggt och låta bra. Men rummet är stort så med ett enda högtalarpar kommer det att vara skillnad i volym närmast högtalarna och i andra änden av rummet, bra att vara medveten om. Ska du takhänga högtalare under balkongen lär du behöva basstöd av en sub. Besök hifi-klubben så får du bra råd om vilken modell som passar bäst inom den priskategori du vill ha. Jag upplever att de alltid ger kloka och initierade råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.