Vill ha ett vitt innertak. Målarkompisen säger att målar jag så kommer det förr eller senare lysa igenom från kvistar.

Han tycker lasering blir bäst resultat men jag vill ju ha något riktigt vitt och inte träfärgat.

Vad är er erfarenhet?
 
Inga takerfarenheter att dela med er av?
 
Hej,

Furu svettas, främst på så sätt att det släpper från kåda vid gamla grenar.
Om trät här några år på nacken gör så här:
Kleta på ett par lager Schellack på kvistar. Eller spraya om det är stora ytor och många kvistar i taket.
Måla hela taket många någon form av "stop grund" (heter så hos nordsjö).
Färdigmåla taket med någon passande färg (efter er smak).

Detta kan även fungera på ett nytt tak, men dessa svettas mer, och risken är större att det vita taket blir gult med åren.

Mvh

Stefan
 
Stew skrev:
Hej,

Furu svettas, främst på så sätt att det släpper från kåda vid gamla grenar.
Om trät här några år på nacken gör så här:
Kleta på ett par lager Schellack på kvistar. Eller spraya om det är stora ytor och många kvistar i taket.
Måla hela taket många någon form av "stop grund" (heter så hos nordsjö).
Färdigmåla taket med någon passande färg (efter er smak).

Detta kan även fungera på ett nytt tak, men dessa svettas mer, och risken är större att det vita taket blir gult med åren.

Mvh

Stefan
Tack.
Det är ju helt nytt virke jag kommer köpa och målarkompisen säger att det kommer bli gult, om det är något är eller 10år dit det vet man aldrig. Det känns inge vidare då gipsar jag hellre hela taket och får det bra.
 
Med stopgrund kan det gå. Men risken är stor att det blir gult. Och det blir aldrig man nöjd med. Så då blir det till att göra om efter istället, dubbelarbete. Tror det blir bra med gips i detta läget.

Som referens kan du ha vårt tak i storarummet, det är 40 år gammalt, målat som jag föreslog här ovan. Furu. Det har gulnat efter 3 år. Inte mycket så man stör sig, men man ser det om man anstränger sig. Ljusare än 0502y dock. Och detta är på 40 år gammalt innertak.
 
Stew skrev:
Med stopgrund kan det gå. Men risken är stor att det blir gult. Och det blir aldrig man nöjd med. Så då blir det till att göra om efter istället, dubbelarbete. Tror det blir bra med gips i detta läget.

Som referens kan du ha vårt tak i storarummet, det är 40 år gammalt, målat som jag föreslog här ovan. Furu. Det har gulnat efter 3 år. Inte mycket så man stör sig, men man ser det om man anstränger sig. Ljusare än 0502y dock. Och detta är på 40 år gammalt innertak.
Du har nog säkert betydligt bättre virke än vad jag får från brädgården.

Taket kommer vara i ett ca 40kvm stort rum som har väldigt stora fönster och är väldigt ljust så det är synd om man skulle störa sig på ett gulnat tak. Det lutar mer åt gips nu. Hoppas det inte spricker bara :eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.