Nu i maj ska all avlastad fyllnadsjord planas ut av grävmaskinen. Hur länge ska denna "sätta sig", stabilera sig, innan matjorden kommer? Kan matjordslassen komma redan i november? Någon som vet?
 
Skojig fråga, vad handlar projektet om flera meters uppfyllnad?
 
Svar på frågan om jorddjupet: när fyllnadsjorden (stenar från 1,5 m diameter och neråt till några decimeter samt lite krossat tegel blandat med sandjord och lerjord på en yta av ca 1500 kvm) väl är på plats är det frågan om ca 1,5 meter i snitt. Men många säger att detta lager ska "sätta sig" ett halvår, andra säger ett år. Tar man matjord direkt efter fyllnadsjorden sjunker allt något och man måste fylla på denna. Matjordens tjocklek har många åsikter om. Grannen säger t ex 50 cm matjord om man ska ha gräsmatta och bärbuskar. Men det låter mycket, 30 cm är jag nog själv inne på.
 
Redigerat:
Sättningar kan ta flera år, nu är det en stor yta så man får hoppas att sättningen blir någorlunda jämn.
50 cm verkar överdrivet till gräsmatta, 10 cm tycker jag verkar vettigare, till bärbuskar gräver man en redig grop.

Fylla på med matjord kommer ni hursomhelst att måsta göra.

Protte
 
I första inlägget står det "november", och då skulle jag nog vänta ytterligare några månader och sikta på mars/april året efter istället. Jag tror att det kan hända en hel del över vintern.
 
Måste man verkligen ha matjord om man ska anlägga gräsmatta? Min kompis jobbar på golfbana och han säger att jag absolut inte ska slänga på matjord. Gräs är tåligt och växer i stort på vad som helst. Matjord är bara näring till ogräset.
 
Gräs trivs i sand men blandad med jord är inte helt fel
 
Ett annat alternativ är att du lägger ut det direkt och sen fyller i med tiden som det sätter sig?
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.