Vi har suteräng och därmed en "halv" källare, som vi just nu renoverar. Tanken är att det ska bli hemmabio där nere och för att det ska bli bra akustik och varmt om fötterna så skulle vi vilja lägga en mörk heltäckningsmatta eller heltäckningsplattor. Vet ju att många tycker att man inte ska ha heltäckningsmatta i källare, pga att mattan riskerar bli fuktig, men vi vill nog ändå ta risken. Det värsta som kan hända är väl att man får riva bort mattan och göra om!?

Golvet i källaren består idag av betong underst, sen en cm tjock masonitskiva el dyl, därpå en plastmatta, sen sån där grå "papp" och längst upp nån sorts träparkett eller liknande (jag bifogar en bild som visar glipan under dörrens tröskel). Vi tänker oss att ta bort träparketten längst upp och sen lägga mattan på plastmattan. Eller hur skulle ni ha gjort?

Har läst att det finns en lite dyrare heltäckningsmatta som har nån sorts fuktspärr på undersidan. Har även läst att en del använder blå platon. Är detta något ni skulle rekommendera oss?
 
  • kallargolv2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ladylj skrev:
Vi har suteräng och därmed en "halv" källare, som vi just nu renoverar. Tanken är att det ska bli hemmabio där nere och för att det ska bli bra akustik och varmt om fötterna så skulle vi vilja lägga en mörk heltäckningsmatta eller heltäckningsplattor. Vet ju att många tycker att man inte ska ha heltäckningsmatta i källare, pga att mattan riskerar bli fuktig, men vi vill nog ändå ta risken. Det värsta som kan hända är väl att man får riva bort mattan och göra om!?

Golvet i källaren består idag av betong underst, sen en cm tjock masonitskiva el dyl, därpå en plastmatta, sen sån där grå "papp" och längst upp nån sorts träparkett eller liknande (jag bifogar en bild som visar glipan under dörrens tröskel). Vi tänker oss att ta bort träparketten längst upp och sen lägga mattan på plastmattan. Eller hur skulle ni ha gjort?

Har läst att det finns en lite dyrare heltäckningsmatta som har nån sorts fuktspärr på undersidan. Har även läst att en del använder blå platon. Är detta något ni skulle rekommendera oss?
Hej,

Skoj med biorum!
Kolla gärna min biorumstråd. Här fixar jag trä mot betongproblemet samt lägger in heltäckningsmatta:
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/180279-mogel-avlopp-cancer-och-biorum-6-man-senare.html

Det som slår mig är att du skriver att du har trä mot betong. Det är i de flesta fall en riskkonstruktion. Det kan gå fukt i trät. Vet ni om det gjort någon besiktning som påpekat detta?

Prova att lägga in en billig heltäckningsmatta på plastmattan. Men var uppmärksamma på fukt.
Om ni tänker köpa en dyrare matta, eller göra ett större arbete, gör det rätt från början. Vilket förmodligen innebär att riva upp allt och göra om.
Platon fungerar, men denna ska ligga mot betongen.
Jag gissar på att plastmattan inte släpper igenom fukt, så ni kommer inte förvärra problemet genom att stoppa in en heltäckningsmatta.
Det kan vara så att ni har problem redan idag, eller att det faktiskt fungerar hos er att ha det uppbyggt som ni har det. Hur länge har golvet varit såhär? Om det är en längre tid och ni inte upplevt några problem så lär det fungera ett tag till.
Men håll koll, ta upp en liten bit av golvet (borra med en grov borr) vid en yttervägg och kolla efter fukt och mögel.

Problemet är inte heltäckningsmatta i källare, det hade inte inte varit bättre med något annat. Problemet är att fukten som tränger upp igenom betongplattan måste ta vägen någonstans, och då helst inte förstöra något på vägen.

Mvh

Stefan
 
En heltäckningsmatta släpper igenom ev fukt, såvida den inte har en skumbaksida eller är gummerad. Textila plattor har däremot ofta en bitumenbaksida som är väldigt kompakt. Det är precis som stew skriver plastmattan som kan ses som vansklig. Är den limmad? Blåsbildningar eller missfärgningar? Dålig lukt? Fukt som kommer underifrån stannar under plastmattan eller letar sig vidare ut i väggar o kan ställa till med problem. Fast märker ni inte av något av ovanstående kan den nog ligga kvar. Annars kör ni mattan direkt på betongen eller lägger dit en platonmatta o spånskiva plus ventilerade socklar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.