Har min vattenutkastare på altanen som skall inglasas inom kort. Tänkte, för att förbättra möjligheten att nå vattnet, dra en slang under altangolvet, och ha en koppling i vardera ände. Slangen kommer att ligga helt dold under golvet och enda möjligheten att nå den är att skruva upp trallen från reglarna. En ände sticker upp inne på altanen med en gardenakoppling och en motsvarande ände utanför altanen.

Till min enkla fråga, krävs det någon specialslang iom att slangen kommer ligga ute året om eller går det bra med en vanlig trädgårdsslang??
 
Lyckas du inte tömma den helt inför varje vinte så kvittar det vad det är fär slang. den kommer då att frysa sönder ändå.

Annars rekommenderas en dyrare slang då de är av bättre kvalitet. Skaffa helst några meter 32mm pem slang eller dylikt och dra din vattenslang genom så att du kan byta vattenslangen enkelt vid behov allt ta bort den på hösten. Kolla bara så att det är lätt att dra i slangen igen
 
Tack för tipset!

Har precis avslutat arbetet, och dragit ett rör av polyeten tror jag namnet var. Genom detta rör ø33x2,5 kommer jag att dra en normal vattenslang, som jag tänkt ta in vid hösten. Fungerar utmärkt att föra vattenslangen igenom.

Men kom att tänka på att polyetenröret kommer ju även det att få en del vatten i sig.
Ena änden är ju ute i det fria där regnvatten, snö kan tränga in. Den andra änden sitter under utkastaren och vattenspill rinner ner där.

Klarar ett POLYETENRÖR detta??
 
Beror på hur mycket vatten det blir i det. Sätt en skvätt tryckluft eller liknande i röret efter att du har tagit bort slangen så bör det vara tomt nog sen. Gör ju faktiskt inget om du får några sprikor i röret heller. Det ska ju bara guida slangen
 
Vi glömmer vår vattenslang ute *varje* vinter och äldsta slangen har nog legat ute i fem år, med och utan tryck i vattnet när det frös och det enda som går sönder är kopplingar som fryser eller packningar som torkar sönder. Själva slangen verkar klara sig utan problem.

Själv kommer jag dra entums PEM-slang under vår altan, till kommande bevattningsinstallation. Jag har svårt att tro att den kommer frysa sönder i alla fall.

/Ola
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.