Martin_B
Jag kanske formulerade mig lite fel från allra första början. Det är egenligen självklart att grannen inte behöver någon som helst anledning till att säga nej, om det inte är han som bestämmer i slutändan.

Trodde nämnligen det var så att allt som är närmare än 4,5m till tomtgräns var grannen som avgjorde om bygglovssökaren fick bygga där eller inte.

Men då är det alltså bara så att om det är närmare än 4,5m till tomtgräns så får berörd granne yttra sig i fallet och säga nej om han så vill. Sedan tar byggnadsnämnden ställning till om han har något vettigt att tillföra eller inte.

För i slutändan måste väl det avgöra om han har bra anledningar eller inte till varför han säger nej, för att bygglovet inte skall gå igenom när byggnadsnämnden själva anser att det är ok.

Men då vet jag. :)
 
Du söker efter en anledning till att grannen säger nej, vi vänder på det. Vad är det som skulle göra din åsikt till lag, är det bara för att du vill eller för att du brukar få som du vill utan annan anledning en att just du vill.
Vem är det som skall avgöra vilken anledning det är som rättfärdigar ett bygge närmare en tomtgräns, en just den som drabbas av att det byggs närmare en föreskrivet avstånd. Det bör därför även tas med i beräkningen att grannen vill bygga närmare tomt gräns. Ett garage där sedan ex. ungdomarna håller till var kväll och meckar med moppen skrattar och stojar, skulle du själv tycka att det är ok. eller skulle du vilja kunna säga nej utan att motivera din åsikt. Då kan det vara skönt med 9m istället för 3m till garaget.
 
Jag skulle tro att det är ytterst sällsynt med beviljat bygglov i fall där ansökan strider mot detaljplanen och granne säger nej, oavsett vilken eventuell anledning grannen angivit.
 
F
En byggnadsnämnd kan naturligtvis köra över en granne som inte samtycket till avvikelse från detaljplanen, samtidigt kan ett bygglov överklagas även om det följer detaljplanen.

Men hur troligt är det att en byggnadsnämnd skulle utsätta sig för besväret och risken det medför att gå emot en granne som har synpunkter på avvikelser från detaljplan? Den utsatta grannen kan alltid överklaga till länstyrelsen.
 
Martin_B skrev:
Fattar i så fall inte varför man i så fall måste fråga grannen överhuvudtaget.
Man frågar grannen för att denne ska ha möjlighet att belysa speciella omständigheter som kanske inte syns på kartor och i detaljplaner.
 
Vi har fått möjlighet yttra oss ang. ett stallbygge, som ligger mer än 4,5m från vår tomtgräns. Så det är inte bara inom 4,5m som grannar hörs. Stallet ska byggas på en tomt som inte angränsar till vår, stall är väl kanske lite skillnad mot garage eller friggebod men.. :)

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 
Martin_B skrev:
Så om byggnadsnämnden (för det är väl de som beslutar om bygglov)
95% (min egen uppskattning) av alla bygglov ges av kommunens byggenhet, dvs de tjänstemän som jobbar med att handlägga bygglovsansökningar.
I de fall som tjänstemännen av någon anledning inte kan/vill bevilja bygglov så prövas fallet i byggnadsnämnden, dvs av de politiker som kommunens medborjare röstat fram.
 
Korvgubbe
Jag håller med Nyfniken, man pratar med sin granne först om än så bara över staketet när man står och grillar eller skottar snö.
Verkar vara många på det här forumet som in i det längsta försöker undvika att föra ett samtal med sina grannar. Själv umgås jag inte ett dugg med mina grannar, men det pratas över häcken om ditten och datten och vi tar hand om post, blommor, snöskottning osv om någon är bortrest.
Ett exempel på de "dolda" omständigheter som Nyfniken nämner kan jag ge: För ett par år sedan skulle jag göra i ordning en uteplats med betongplattor där det tidigare var gräsmatta. Det innebar alltså grävning, lägga grus och sättsand som skulle vibreras och en del betongplattor som behövde kapas och formas. Pratade lite löst med grannen om att jag hade tänkt göra det på helgen, varpå han berättade att deras små barnbarn skulle komma på besök just den helgen. Således sköt jag upp arbetet en vecka så att de kunde vara ute i trädgården och leka, fika och allt annat man gör utan att behöva störas av oljud eller stendamm från mitt håll. En pytteliten sak som hade kunnat störa hela deras helg som vi nu undvek med lite hederlig gammal kommunikation. Det kostar så oerhört lite att vara trevlig mot sina grannar men det är värt oändligt mycket mer!
 
Redigerat:
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
I Halmstad där jag bor var byggnadsnämndens åsikt när jag kollade regler för friggebod att det hängde helt på grannen. Dom rekommenderade ett skriftligt avtal mellan mig och grannen men jag behöver inget bygglov då det rör sig om en icke bygglovspliktig byggnad.
 
Martin_B
cecar33 skrev:
Du söker efter en anledning till att grannen säger nej, vi vänder på det.
Men snälla du, jag söker väl inte efter någonting mer än ett svar på en hypotetisk fråga. Det är väl ändå inte jag som har det här problemet. Däremot har många andra detta problemet med jobbiga grannar. Har diskuterat lite sådant här med vänner och jag är såpass nyfiken på hur det ligger till så jag ställer frågan. Svårare än så är det inte.


Vad är det som skulle göra din åsikt till lag, är det bara för att du vill eller för att du brukar få som du vill utan annan anledning en att just du vill.
Förstår inte vad du pratar om?

Vem är det som skall avgöra vilken anledning det är som rättfärdigar ett bygge närmare en tomtgräns, en just den som drabbas av att det byggs närmare en föreskrivet avstånd. Det bör därför även tas med i beräkningen att grannen vill bygga närmare tomt gräns. Ett garage där sedan ex. ungdomarna håller till var kväll och meckar med moppen skrattar och stojar, skulle du själv tycka att det är ok. eller skulle du vilja kunna säga nej utan att motivera din åsikt. Då kan det vara skönt med 9m istället för 3m till garaget.
Men herregud jag frågar bara. Du verkar en aning upprörd.

Och snälla ha i åtanke att de flesta garage i villaområden i städerna ligger ganska nära tomtgränsen, då tomterna ju är såpass små. Så frågan jag ställer är väl inte så hemst konstig?
 
  • Gilla
andeol
  • Laddar…
Vill man få igenom sitt bygglov så enkelt och smidigt som möjligt, ber man om grannarnas ok-underskrift på ritningarna man skickar in vid bygglovsansökan, även om det ligger inom ramen för detaljplanen. Så gjorde jag för mitt garage, och det gillade tjänstemännen.
 
Martin_B
Mina och mina vänners funderingar är väl ändå inte så konstiga med tanke på alla små tomter som finns.

Tänk er tomter där det är ca. 6 meter ledig tomt på vardera sida av huset och där baksidan av tomten inte är särskilt stor heller. Tänk er tomter på ca. 600m2.

Det innebär ju att alla de med hus utan garage på tomter likt den jag beskrivit, praktiskt taget inte skulle kunna bygga garage om alla grannarna på alla 3 sidor sa nej. Det finns väl ingen människa som VILL ha ett garage intill sin tomtgräns eller kanske så nära som 1 meter.

Tänk om nämnda grannar dessutom redan har sina grannars garage nära tomtgräns. De kanske vill ha någon sida hyfsat "fri".

Sådana här situationer lär ju uppkomma nästan dagligen. Grannar som kommer bra överens men där den ena önskar att göra någonting som den andra inte riktigt känner känns bra. Då kan det ju lätt bli tjafs. Från att vara goda grannar till värsta fiender. Sådant kan hända nästan över en natt för vissa. Hur otroligt det än låter.

Därför undrar jag, och säkert många andra som inte känner till de exakta reglerna och lagarna, om grannens "nej" är något som på annan väg "går att bända på", exempelvis genom vissa lagar.


Tänk bara på en enorm tomt på kanske 7000m2 vars baksida gränsar till en jätteliten tomt där det bara finns ett ställe att kunna sätta garage på - och det är gränsande till den här enorma tomten. Anta då att ägaren till den stora tomten bara har en "djungel" hela den bakre biten och därmed även den biten som gränsar till den lilla tomten. Den här "djungeln" är totalt vilt växande och skuggar dessutom den lilla tomten rejält.

Det avslöjar också att ägaren till den stora tomten fullständigt skiter i den biten av tomten och aldrig är där själv. Han ser ju inte ens den biten av tomten för alla träd och buskar.

Men nu vill den stackars ägaren till den lilla tomten bygga garage närmare än 4,5 m till den stora tomten och den jobbiga stortomtsägaren säger blankt NEJ. För han är en riktig surgubbe som alla i kvarteret hatar.

Förstår ni hur jag tänker? I just liknande fall hade det ju varit bra om grannen skulle ha behövt motivera sitt nekande till ett godkännande.

Men återigen, då vet jag hur det ligger till nu. Ville bara veta, och nu vet jag :)
 
Redigerat:
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Mina och mina vänners funderingar är väl ändå inte så konstiga med tanke på alla små tomter som finns.

Tänk er tomter där det är ca. 6 meter ledig tomt på vardera sida av huset och där baksidan av tomten inte är särskilt stor heller. Tänk er tomter på ca. 600m2.


Men nu vill den stackars ägaren till den lilla tomten bygga garage närmare än 4,5 m till den stora tomten och den jobbiga stortomtsägaren säger blankt NEJ. För han är en riktig surgubbe som alla i kvarteret hatar.

Förstår ni hur jag tänker? I just liknande fall hade det ju varit bra om grannen skulle ha behövt motivera sitt nekande till ett godkännande.
1. Du glömmer detaljplanen. I områden där det byggs hus på 600m2 tomter har hänsyn oftast redan tagits i detaljplanen till hur hus/uppfarter/garage/carport ska ordnas.

2. Ingen har sagt att världen är rättvis.

3. Det är fortfarande inte grannen som bestämmer, även om kommunen oftast tar stor hänsyn till denne om ansökan bryter mot detaljplanen.

Hypotetiskt kan man hitta på precis hur konstiga fall som helst, men då kan man inte utgå ifrån att processen i det fallet följer snittet, vilket jag tycker du försöker få det hela till.
 
Även om du vet (är inte helt säker på vad du har fått veta) så kan jag försöka förklara.

En vanlig detaljplanebestämmelse är att huvudbyggnad ska ligga 4,5 meter från tomtgräns. Ofta får komplementbyggnader ligga 1,5 meter från tomtgräns.
Om man vill bygga närmare tomtgräns än vad detaljplanen medger ska kommunen skicka ritningar till (alla!) grannarna för att de ska få yttra sig. Man kan iofs få grannen att skriva på själv, men om handläggaren gör sitt jobb ska den inte bry sig om det, utan skicka till grannarna själv.

Om handläggaren tycker att det kan få bygglov och ingen granne protesterar godkänns bygglovet.
Om nån granne protesterar måste handläggaren bestämma sig för om grannen eller den som söker ska få sin vilja genom. Beviljas bygglovet har grannen rätt att överklaga.

Där grannens medgivande krävs om det ska byggas närmare tomtgräns än 4,5 meter är vid bygglovsfria åtgärder. Tex friggebod inom detaljplan och bygglovsfria komplementbyggnader utanför detaljplan.
 
F
thomasx skrev:
Vill man få igenom sitt bygglov så enkelt och smidigt som möjligt, ber man om grannarnas ok-underskrift på ritningarna man skickar in vid bygglovsansökan, även om det ligger inom ramen för detaljplanen. Så gjorde jag för mitt garage, och det gillade tjänstemännen.

Så gjorde vi med men det var inte grannarnas godkännande, det dom skrev under var att dom var informerade om att bygglov söktes. Var inom detaljplan mot dom grannarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.