Jo nu är det så att vi har köpt vårat första hus.
Men det är kopiöst irriterande knäppningar i rören ibland. Låter som när man bor i en lgh o grannen börjar hamra.
Det sitter en ivt c5 lr c6 bergvärmepump.

Jag skulle vilja få förklarat varför det blir såna knäppningar i rören och vad kan man göra åt det?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
Man brukar sätta en liten vattentank på framledning, dvs röret på väg till elementen.

Värmepumpen värmer antingen varmvatten eller radiatorvatten. När växelventilen slår om kommer plötsligt varmt vatten rören som då expanderar snabbt och detta orsakar knäppningar. Genom att ha en liten tank vatten (tror det räcker med 20 liter ungefär) blandar man ut det första varma vattnet och får en långsammare uppvärmning av rören => tyst.
 
Finns pumpar som är bättre konstruerade utan växelventil (tex CTC). Då slipper man havererande växelventiler stup i ett också...
 
Är det några fler än CTC som hoppat på det tåget?
 
Hmm, Nibes 1235 ger knäppningar när kompressorn stoppar. På öv kan det låta i rören när man duschar, inte annars. Det kan tydligen ha med dimension på rör alt för få fästpunkter.
Men vad vet jag :(
 
A
CTC kör väl med shuntstyrning istället för växelventil som såvitt jag förstått det inte är lika effektivt (kostnadsbesparande) men ger jämnare värme, har jag hört(läst)...
 
bra-byggare skrev:
CTC kör väl med shuntstyrning istället för växelventil som såvitt jag förstått det inte är lika effektivt (kostnadsbesparande) men ger jämnare värme, har jag hört(läst)...
CTC har sedan länge valt att värma varmvatten med en genomströmningsvärmare, vv värms i realtid när du använder det. Det betyder att det inte finns någon tank med varmvatten och därmed behöver man heller inte välja att värma vv eller radiatorvatten => ingen växelventil. Det är ju ett sätt att slippa knäppningar men man introducerar istället andra problem - bristande vv kapacitet.
 
Jag får ta o diskutera det där med röris.

En annan sak som jag undrar är hur ska jag montera dit avlopp från diskmaskin när det inte finns nåt rör som man kan koppla ut vattnet till?

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
 
Finns fördelare du monterar på befintligt diskbänksavlopp. Fördel att sätta dm i närheten mao, du ska ju ha dit vatten också. Båda slangarna drar du med fördel under skåpen.
 
Ok. Borde väl finnas såna på bauhaus. Tänkte åka förbi där nån dag.
Dock hoppas jag att det finns utgång till vattnet så man kan stänga av bara diskmaskin. Annars så får man väl köpa en ny blandare.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
 
Har samma problem. Bergvärme Thermia Calibra.
Frågan:
Hjälper det om man gör ”U”form insats i röret så att det ska får utrymme att exponera.??? Schematisk illustration av en U-formad insats i ett rör för bergvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej
 
Per Ola Persson
M Matss skrev:
Finns pumpar som är bättre konstruerade utan växelventil (tex CTC). Då slipper man havererande växelventiler stup i ett också...
Det är också därför de har lägst verkningsgrad. CTC har gjort bra produkter och förr i tiden var de bäst på luftvatten. Men ska man ha bra verknignsgrad så behöver man hålla ner värmebärartempen, och då är det växelventil som gäller. Den fysikaliska prinscipen gäller alla.

Montera en "knäpptank", alltså en volymtank. Kan räckea med en 40l, eller så kör man en 100liters med bypasskoppling och extra cirkpump. Då blir det också jämnare värme och kompressorn behöver ofdta inte jobba lika hårt. Fråga din servicetekniker om detta
 
Börja med det enklaste: Köp en burk silikonspray, spraya på alla ställen rören går genom vägg/golvbjälklag etc. Släpp lite på rörklämmor och spraya. Kanske det går, kanske inte, men det har bara kostat en femtilapp att prova...(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.