Hej !

Har ett fritidshus ca 35kvm byggt tidigt 90tal, på tomten finns förrådsbyggnad som stått sedan runt 1970 kanske 10kvm samt utedass.Vet att du får bygga 15kvm utan tillstånd för övriga byggnader.Men måste jag räkna in förrådsstugan, i den ytan eller går den utanför? Utedassets yta? Nu är jag kanske nitisk i o för sig.I deklarationen deklarerar jag för inget byggnadsvärde hrm..

Sedan hade jag tänkt sätta en flytbrygga nere vid sjön som går på rullar upp på stranden problemet är att stranden ej är på vår tomt utan slutar några m ovanför.Han som är ägare av stranddelen har med stor sannolikhet inget emot alls att jag placerar en brygga där,han har sitt permanenthus nån km bort o egen båtplats-inget utnyttjande av "min" stranddel..men måste jag ha nåt annat tillstånd av kommun? är ju bara en ytterst liten brygga jag tänkt.
 
Det där med förrådet beror ju på om det finns bygglov eller inte för det. Finns det bygglov så kan du bygga 15 kvm ytterligare utan lov.

MEN hur långt från stranden är det häe? Det låter som du ligger inom strandskyddsområde, i så fall får du inte bygga någonting utan dispens från strandskyddet, som jag tror man får från länstyrelsen.

Din planerade brygga skulle jag också tro att du måste får dispens för.
 
Jag har extremt lite papper på stugan,nån ritning o så.Inte ens kvitto på stugan min pappa köpte 91 men mina föräldrar känner sig säkra på att ha gett 80 000 för den nybyggda stugan de fraktade dit-vilket inte alls låter orimligt.De köpte tomt o gammal stuga på runt 1970.Vilken revs o nya stugan sattes dit.Förrådsbyggnaden är väl från det året.Lägsta delen på tomten är väl ca 30m från sjön,stuga o förråd är väl 40-60 m från sjön.Funderar väl på en liten bastu oxå.Nya byggnader skulle antagligen hamna på 40-60 m från sjön..hur långt gäller strandskyddet, är det olika i olika län?
Får väl höra med kommunen eller länsstyrelsen vad som gäller angående bygglov å hur det ligger till med ev brygga.Nån som vet om kommunen är inblandad i detta eller om det enbart är länsstyrelsen?
Vill ju inte heller ha för mycke å göra i detta så man kanske får anmärkning att byggvärdet är extremt lågt(deklarerat):

Vi var på G sälja den häromåret.Kommer ihåg mäklaren sa något att det skulle inte vara något problem bygga om det var lika stor stuga till eller halva ytan i o m att det redan fanns befintlig stuga där-jämfört med om det skulle vara enbart en tomt.Dvs strandskyddet skulle slå i detta o göra det mer el mindre omöjligt.Detta var i norrbotten.Kommer dock inte ihåg om det var nästan fritt fram eller om det var så man får lämna ansökan.
 
Redigerat:
Strandskydd gäller 100m från vatten, och i vissa fall 300m. Det innebär totalt byggförbud. Men man kan på vissa grunder få dispens.
 
Redigerat:
Jag har ingen personlig erfarenhet av strandskydd. Inser just att man nog (nyligen) flyttade beslutet till kommunen. Men så vitt jag förstår så är strandskydd ett av de fall där man inte får bygga friggebod hur som helst.
 
Som du ser i texten du länkade till så handlar det i huvudsak om att du inte får göra något som utökar din hemfridzon på allmänhetens (allemansrätten) bekostnad. Det innebär att man ex. inte hur som helst får anlägga rabatter eller gräsmattor inom strandskyddsområde. Det skämtas ibland om att man måste ha bygglov för att klippa gräset, det är inte bara skämt. Om du börjar klippa en del av en äng som gräsmatta, så har du ibland utökat hemfridzonen och brutit mot strandskyddsbestämmelserna.
 
Ja, en mäklare berättade för mig att en stockholmsadvokat hadde ringt upp till honom i Norrland och frågat över värdet på en stor strandtomt i en stor sjö som jag tror har förbindelse med Piteå älv.Ja,det värdet kan du sätta till 8000 spänn.Advokaten tog dig för pannan typ. -Ja, sa mäklaren du kan ju aldrig få bygga nånting på den pga strandskyddet...samtidigt kan det ju vara beklämmande ibland om ett gäng suttit nere vid nån strand o kunnat fimpa,kastat ölburkar å dyl,för att ingen får vårda o använda den privat.Då mår det väl bra av att privatägas.
 
Hur är det med röjning av tomt inom strandskyddsområde dvs gallring,nersågning av mindre träd,röjning av buskar sly osv?
 
Att ansöka om strandsskyddsdispans är inte billigt. Hörde mig för hos kommunen i Örebro och de vill ha drygt 10 000kr för ansökan sen vill Länsstyrelsen ha 1500kr för ansökan om vattenverksamhet. Hade jag kunnat skicka båda ansökningarna till Länssyrelsen så hade det blivit totalt mindre än 3500kr. Tycker det rent ut sagt är förjävligt av kommunen att ha sådana taxor. Kul att punga ut med 12000kr om sen inte ens ansökan går igenom.
 
med ansvarig på kommun: bygg vad du vill till halva huvudbyggnadens kvmyta en el flera byggnader var du vill på tomten(ja om det är för nära tomtgräns mot grannen kanske inte är bra,men om det är alldeles brevid promstigen till vattnet spelar ingen roll).Bara det inte är högre än huvudbyggnaden.Gammalt förråd behöver inte räknas in..inofficielt kan man nog bygga mer utan någon bryr sig.
Däremot var det väl stopp för brygga.Men får väl snacka med han som har strandkanten,att jag kastar i lite stenblock eller arrangerar lite för att få en båt där går nog finfint.Kanske bäst bara göra så jag enkelt kan återställa om det mot förmodan blir klagomål..

Skulle jag fått detta svar här i Uppsala? hahaha.."nää vill du ha större får du allt köpa ett ruckel med strandtomt för 2 miljoner..men se till att det är som du vill ha det för du får aldrig några tillstånd bygga ut eller förändra""Vi tänker på miljööön här i Uppsala ser ru"

Nu är jag kanske lite ogin..men ahh hört så mycke långbänkar o tokigheter här så..:thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.