Någon som vet HUR eller OM det kan fungera utan återfjädrande lamp-switchar.

Eller någon som vet någon billig återfjädrande vanlig lamp-knapp att använda istället för knx-knappar?

Eller blir det lika bra att köpa MDT's knx-knappar för 700-900 kr?
 
En gång i tiden köpte jag en så'n här:

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=31-2132

Visade sig vara användbar. Jag har gjort några standardbrytare återfjädrande och det fungerar utmärkt. Brytarna används flera gånger dagligen och har funkat fint i ett par år nu.

Bara att pilla loss knapparna och testa ut lämplig fjäder.


Dessa ser jag dock enbart som ett komplement på ett par specifika positioner. En KNX-brytare anser jag alltid är att föredra, gärna med 6 eller 8 tryckknappar.
Ytterligare finesser med KNX-enheter är ju också exempelvis lysdioderna som kan göra systemet mer lättförståeligt och användarvänligt.
Många KNX-brytare har också temperaturgivare inbyggt vilket är bra om man vill använda sig av termostatfunktioner.

Men om du kör med återfjädrande standardbrytare i kombination med centralt placerade binäringångar tycker jag absolut att du ska använda dig av busskabel ändå. Då är det ju enkelt att byta till en KNX-brytare om så behövs.
 
jbr skrev:
En gång i tiden köpte jag en så'n här:

[länk]

Visade sig vara användbar. Jag har gjort några standardbrytare återfjädrande och det fungerar utmärkt. Brytarna används flera gånger dagligen och har funkat fint i ett par år nu.

Bara att pilla loss knapparna och testa ut lämplig fjäder.


Dessa ser jag dock enbart som ett komplement på ett par specifika positioner. En KNX-brytare anser jag alltid är att föredra, gärna med 6 eller 8 tryckknappar.
Ytterligare finesser med KNX-enheter är ju också exempelvis lysdioderna som kan göra systemet mer lättförståeligt och användarvänligt.
Många KNX-brytare har också temperaturgivare inbyggt vilket är bra om man vill använda sig av termostatfunktioner.

Men om du kör med återfjädrande standardbrytare i kombination med centralt placerade binäringångar tycker jag absolut att du ska använda dig av busskabel ändå. Då är det ju enkelt att byta till en KNX-brytare om så behövs.
Intressant!

Använde du de återfjädrande knapparna till dimring då?
 
Har själv tänkt använda återfjädrande strömställare på något ställe. Dock med en binärpuck bakom strömställaren. Problemet är att jag inte hittar någon "vanlig" strömställare som har ett mittenläge. Dvs vippan är antingen stängd eller öppen. Det gör ju att det krävs en strömställare med två återfjädrande knappar för att kunna styra dimmern till lampan. Ogillas skarpt av mig.
 
jaso skrev:
Har själv tänkt använda återfjädrande strömställare på något ställe. Dock med en binärpuck bakom strömställaren. Problemet är att jag inte hittar någon "vanlig" strömställare som har ett mittenläge. Dvs vippan är antingen stängd eller öppen. Det gör ju att det krävs en strömställare med två återfjädrande knappar för att kunna styra dimmern till lampan. Ogillas skarpt av mig.
Precis, jag har också tänkt på det.

Det som känns jobbigt är att vanliga strömställare kostar runt 50-lappen och, ja, vi vet ju vad knx-knappar kostar.

Vill man ha knx-lösningar även i alla sovrum blir det dyrt i längden.

I mitt fall vill jag styra två grupper av belysningar, motoriserade plissegardiner och en vakna-godnatt-funktion. Det blir totalt 8 knappar eller 4 "vippor" om man haft det.

Helst skulle jag haft vakna-godnatt knappen så att man kan ha den vid sängen, men då är man inne på trådlöst om man skall kunna flytta runt. Jag är inget stort fan av det.

Jag har varit inne på att kombinera knx med z-wave, men så tänkte jag på att det blir svårsålt någon gång i framtiden om man blandar in flera olika automationslösningar. Bättre att ta något som det finns firmor som programmerar och känner till så att nästa ägare känner att de har någon nytta av det.

Annars blir det till att riva ut allt och koppla om själv till "vanligt hus" Det är visserligen en möjlighet också, och bara lämna kvar buss-kablarna och alla tänd-kablar som finns :)

Är det konstigt att tänka hur det blir när man säljer när man inte ens byggt färdigt huset och flyttat in? :D
 
Precis, det är ju en kostnadsfråga också. Jag kommer börja med vanliga strömställare och knx-puckar på vissa ställen men ser det som en temporär lösning.

Tycker att det är mycket klokt att tänka på att huset också ska kunna säljas! Det är ju en av fördelarna med knx. Annars kan man lösa hemautomation betydligt billigare om man är tekniknörd. Men sålänge man har en fungerande bas med knx kan man väl bygga ut det lite med andra system bara man ser till att det enkelt kan plockas bort :).
 
ullberg
Claes Ohlson-satsen funkar säkert utmärkt men det finns impulsfjädrar speciellt gjorda för strömbrytare (så slipper man få så många över), finns hos elgrossisten och gissningsvis hos en ren elhandlare också, fast med påläggen i den branshen kanske det är billigare att köpa CO-satsen och slänga resten...

Åtminstone alla stora fabrikat (ELJO / ELKO) har fästen för impulsfjädrar och troligtvis de billigare prylarna också.

Om ni har tänkt binärigång i centralen och backade kablar kanske det finns pengar att sparar men givet MDTs attraktiva prissättning på åtminstone voltus känns det inte som att det är värt det om man ska sätta binärpuckar bakom, en sån kostar väl runt 50€ + kostnaden för brytaren, runt hundringen i sverige, och en 8 vippors (det får man ju ändå inte till i en dosa vanligtvis) kostar 75 om man inte vill ha ledindikering... knappt värt det skulle jag säga (nu när jag upptäckt dessa MDT prylar, det var väl någon av er som gjorde, tack för det!)

/U
 
Raginglynx skrev:
Någon som vet HUR eller OM det kan fungera utan återfjädrande lamp-switchar.

Eller någon som vet någon billig återfjädrande vanlig lamp-knapp att använda istället för knx-knappar?

Eller blir det lika bra att köpa MDT's knx-knappar för 700-900 kr?
Jag har monterat sådana här i hela huset: (Kron-brytare, finns i 10-pack för 250:-, art 46-145)
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimmer/Strombrytare-VIBI-Elegance-46144/

Jag tycker dom ser bra ut, dom är i bra kvalitet och har metall-ram.

Det går att montera Eljo Trend impulsfjädrar hur lätt som helst, dom passar direkt.
http://www.elbutik.se/product.html/tillbehor?category_id=312
 
Bra tips!

Det enda jobbiga är att det krävs 3 st strömställare för att motsvara en 6 knappars knx.
Det blir många på höjden.

Men är man endast ute efter på och av är det hur bra som helst. Det är värre när det handlar om dimmring och styrning av div. motorer.
 
Raginglynx skrev:
Bra tips!

Det enda jobbiga är att det krävs 3 st strömställare för att motsvara en 6 knappars knx.
Det blir många på höjden.

Men är man endast ute efter på och av är det hur bra som helst. Det är värre när det handlar om dimmring och styrning av div. motorer.
Nu kan jag ingenting om knx så jag vet inte hur pass anpassningsbart det är, men jag har programmerat mitt PLC (som styr hela huset) så jag har flera funktioner på samma knapp.
T.ex. så kan jag välja hur många av spottarna i vardagsrumstaket som ska tändas beroende på hur länge jag håller in knappen, jag har även vissa brytare lagda på en 2-5 sekunders fördröjning, så man t.ex. inte råkar stänga av tv'n eller slå på spishällen av misstag. (Spishällen går på timer, styrd av PLC't via en kontaktor)

Dimmring borde gå att lösa genom att programmera samma typ av funktion som touch-dimmrar, dvs ljusstyrkan går sakta upp och ner så länge knappen är intryckt och stannar när man släpper knappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.