Okej, men det är samma som Jula har!?? Samma bild ivf!!
 
Du får väl åka o kolla på jula, annars så googla efter andra ÅF.
 
Göran.W
Ja dem verkar bra och är rätt stora dock dyrare. I beaktning till vilken pool vi har så är de alldeles för dyra.
Läste ngt om att man skall minst ha halva m2-ytan på solpaneler än vad man har på poolen.
8m2 är dubbla ytan än vad vi har. Får man då varmare kan man undra, ja då kanske det är värt det.
 
Göran.W
Dyra vet jag inte om jag vill hålla med om.
slår man ut vad det blir per m2 och beaktar att det följer med lite tillbeör till primastars så blir inte skillnaden så stor.
Men det känns surt att lägga mer på en sol fångare än vad poolen kostade.

Själv sitter man med värmepump och sandfilter för över 20k till en pool som kostade 5995 kr
Känns helt galet men inget jag ångrat en sekund.

Har du föresten pool täcke om inte så är det prio 1 på inköps listan för det gör att poolen tappar mindre värme på natten och kan säkert ge 2-3 grade extra en solig dag i en så grund pool.
När vattnet avdustar så kyls det http://sv.wikipedia.org/wiki/Avdunstning
Gör ett enkelt expriment doppa en termometer i varmt vatten.
När man tar upp den kommer den efter ett tag att visa en temperatur som är några grader lägre en omgivande temperatur så mycket kyler avdunstning.
 
Allt är ju beroende på vad man vill lägga ner för kostnader, men om man har en pool för 900 och ett sandfilter för 1500 så tycker jag att 4500 för solpaneler är lite väl.
Frågan är ju vad de ger för temp vid olika förhållanden?
 
Installerade El Ninos paneler förra året och det har gått hål på två av fyra paneler..
 
Göran.W
ZeroX66 skrev:
Allt är ju beroende på vad man vill lägga ner för kostnader, men om man har en pool för 900 och ett sandfilter för 1500 så tycker jag att 4500 för solpaneler är lite väl.
Frågan är ju vad de ger för temp vid olika förhållanden?
Det handlar väl lite mer om hur man vill kunna anväda poolen.
Startar upp min i mitten, slutet på april sen badas det i 28-30 gradigt vatten till september
Det kostar en slant med jag anser att det går på välbefinade kontot.
 
Har du ett platt tag i närheten så tycker jag att du ska köpa pem-slang och koppla in. Håller i evigheter och funkar precis likabra som solfångare men till en billigare peng. gå in på www.poolforum.se och läs lite om det är mitt tips.
 
Har poolen i sommarstugan så förutsättningarna är olika, men nu handlar det inte om det utan vad är bäst när det gäller att värma en vanlig Intex pool med en sandfilterpump. Vad kan jag förvänta mig för temperaturer?
Poolen är cirka 3,60 i diameter och har en höjd av 40-50 cm vatten.

Slang var inte så dumt kanske. Ska spana på det och tak har jag :)
 
Göran.W
Göran.W
ZeroX66 skrev:
Ja dem verkar bra och är rätt stora dock dyrare. I beaktning till vilken pool vi har så är de alldeles för dyra.
Läste ngt om att man skall minst ha halva m2-ytan på solpaneler än vad man har på poolen.
8m2 är dubbla ytan än vad vi har. Får man då varmare kan man undra, ja då kanske det är värt det.
Såg det inte från nu arean på din pool är 10 m2 så du ska ha 5m2 för att komma upp i hälften
Radie X radie X pi =1,8 x1,8 x3,14 = 10,17m2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.