Hej,

vi funderar på hagtornshäck framför huset. Den ska bli max 50 cm hög är tanken. Är hagtorn ett bra alternativ. Vi tycker den är vacker. Vad kostar den, hur snabbt växer den, sol, skugga etc?

Buggaren
 
Tycker också att dom är vackra, även om det är ett förbannat ogräs på våra betesmarker..

Tänka bara på att taggarna är extremt vassa, inte speciellt barnvänligt. Jag har punkterat såväl stövlar som fötter och bildäck flera gånger.
 
Hagtorn är en av de vackraste häckarna som finns! Men det är inte en lämplig häcksort för så låg häck som du vill ha utan snarare på kanske 2 meters höjd. Passar ypperligt när man vill 'stängsla in' sin trädgård mot tex rådjur eller skumma tvåbenta individer eftersom det inte går att tränga igenom en fullvuxen hagtornshäck med dess mördande taggar.

Välj annan sort.
 
Som sagt taggarna är hemska. Jag har råkat ut för att en tagg gick rakt igenom stövelsulan och stack mig i foten. Och jar orsakat ett antal punkteringar på cyklar här genom åren.
 
Håller med om taggarna. Hagtorn är så nära köttätande växter man kan komma. Jag har tre stycken på gaveln och de attackerar mig om jag kommer i närheten.

Jag skulle absolut välja en annan växt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.