Hej har ett hus på en tomt med 125kvm byggrätt på huvudbyggnad + 40 kvm på komplementbyggnad eller vad det heter enligt detaljplan

Mitt hus är 80 kvm byggyta och jag har en mindre förrådsbyggnad på c:a 20 kvm.

Jag har planer på att bygga ett garage vilket väl blir c:a 30-35 kvm, dett innebär att jag hamnar utanför byggrätten enligt detaljplan.

Finns det möjlighet att få dispens gentemot detaljplan ? jag vill nämligen inte riva mitt förråd.
 
Det blir ungefär 10% över byggrätten och det BORDE inte vara något problem, men hör med handläggaren på kommunen för säkerhets skull.
 
Precis som Jesca tror inte jag heller att du ska få något problem.

I förväg bör du iallafall veta gången:  Så snart du frångår detaljplanens bestämmelser blir din ansökan ett nämndärende.  Din handläggare får inte längre bevilja bygglov själv (på dispens).  Däremot ska han/hon till politikerna skriva ett beslutsförslag.

Nämnden går i de flesta fall på handläggarens linje.  Därför ska du så klart redan i förväg nosa reda på tjänstemannens personliga mening.  Känns det (mot förmodan) som att det blir tumme ner tycker åtminstone INTE jag att du ska chansa.  Ändra hellre på din ansökan så att du får handläggaren med på noterna.
 
STOPP ett tag! Först måste du ta reda på om då får ha två uthus på tomten (för jag antar att förrådet och garaget blir två separata byggnader?) Blir dom det och du endast får ha ett uthus så är det kört. Två uthus kan inte ses som en mindre avvikelse.

OM du däremot vill bygga till förrådet så har du större chans att få en avvikelse mot detaljplanens 40kvm. I de flesta kommuner så har tjänstemännen delegation på att ge bygglov med mindre avvikelse.

Fråga kommunen om vad som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.