andersmc skrev:
Folk samlar ju på de mest bisarra saker, så varför inte verktyg? Ni har väl sett "Extreme hoarders"? Samlandet är en djupt rotad biologisk funktion, och hos vissa individer är den så stark att den ger en rent fysisk njutning. Samlandet, fynden, triggar igång hjärnans belöningsystem.

Det kanske var skrivet som en ironi, men är fullständigt korrekt. (För den som samlar på Festool, givetvis.) Hos maskar höjs serotoninhalten i kroppen när de hitta föda, hos människor bland annat när vi "gör fynd". Så likaväl som att äta Prozac för att höja serotoninhalten i hjärnan (vilket lindrar en depression) så kan man lura kroppen att själv producera serotonin.

Jag tror inte Arga Snickaren vet hur rätt han har när han säger "det här är ju knark" om de femtusen frässtålen. Knarket tillverkas visserligen inne i kroppen, men det har samma effekt som knark som tillförs utifrån.
Det här öppnar ju oanade möjligheter:rolleyes: När jag ser ett verktyg jag inte har råd med men bara måste ha (man kan ju bli deprimerad för mindre) så går bara till min läkare och ber honom skriva ut en Festool CMS med extra allt. I rent medicinskt syfte alltså. Vetenskap och beprövad erfarenhet säger att det funkar lika bra som Prozac och jag lovar att efter en sådan behandling ska jag inte vara deprimerad (y). Inte på länge, inte förrens garaget är färdigt för då blir jag deppig igen, men jag vet precis vad som skulle kunna råda bot på det...:D

/Woodchuck
 
woodchuck skrev:
Det här öppnar ju oanade möjligheter:rolleyes: När jag ser ett verktyg jag inte har råd med men bara måste ha (man kan ju bli deprimerad för mindre) så går bara till min läkare och ber honom skriva ut en Festool CMS med extra allt. I rent medicinskt syfte alltså. Vetenskap och beprövad erfarenhet säger att det funkar lika bra som Prozac och jag lovar att efter en sådan behandling ska jag inte vara deprimerad (y). Inte på länge, inte förrens garaget är färdigt för då blir jag deppig igen, men jag vet precis vad som skulle kunna råda bot på det...:D

/Woodchuck
Skulle vilja ha numret till din läkare! OMEDELBART!
 
Konstigt, dom flesta halvgamla hus byggdes utan andra maskiner än betongblandare, borrmaskin och Skilsaw (handcirkel). Och möjligen en byggsåg vilket konstigt nog inte verkar nödvändigt hos alla verktygssamlare. Men det är ju skojigt att shoppa :)
 
Är man inte kompetent byggare så får man kompensera med bättre verktyg, så enkelt är det!

Jag kan tex inte såga rakt med en fogsvans även om jag har stöd, därför har jag en Kapex som gör det åt mig...
 
agehall skrev:
Är man inte kompetent byggare så får man kompensera med bättre verktyg, så enkelt är det!

Jag kan tex inte såga rakt med en fogsvans även om jag har stöd, därför har jag en Kapex som gör det åt mig...
Precis som jag.
Jag byggde mitt första garage 1994 med hjälp av en såg, hammare, vattenpass och lite småsaker. Garaget är 5.5x14 meter.
Det tog två år och all ledig fritid.

Idag så har jag verktyg som gör att jag kan bygga samma garage på betydligt kortare tid.
I taket sitter det 13 stycken limträbalar 315x90.
Jag kommer fortfarande ihåg hur slut jag var efter att jag hade sågat dom i rätt vinkel på båda sidorna med hjälp av min fogsvans. För att inte tala om dom 21 stora dvärgtallar som jag fick såga ner först med hjälp av min fogsvans.

I min första kåk så bytte jag lister i hela huset. Köket hade ett brutet tak med burspråk. Jag höll på flera helger med att såga vinklarna med hjälp av en girlåda i trä och diverse filar och raspar.
Idag så slänger jag upp det i min Bosch Blå kap och girsåg och får det bra på en gång.
Så nog kan man bygga utan avanserade verktyg. Men tyvärr så tar det massor av tid.
Med rätt verktyg så kan även en klåpare som jag få till ett bra resultat utan att fylla med silicone överallt.
 
KungAnka skrev:
Konstigt, dom flesta halvgamla hus byggdes utan andra maskiner än betongblandare, borrmaskin och Skilsaw (handcirkel). Och möjligen en byggsåg vilket konstigt nog inte verkar nödvändigt hos alla verktygssamlare. Men det är ju skojigt att shoppa :)
Givetvis så har man en betongblandare på 400 liter som jag drar efter traktorn.;)
Sen har jag också en gjerdesåg men den använder jag aldrig då jag trivs bättre med min stora Bosch Blå kap och girsåg.
 
På tal om och samla på grejer, en sak som jag alltid kommer och tänka på när man pratar om prylb*gar och udda samlarhobbys.
När jag var 18 jobbade jag extra i en järnaffär, och en onsdag eftermiddag kom det in en herre som gick runt och kikade lite, inte efter något speciellt eller så utan bara strosade runt som vi grabbar gillar att göra i "riktiga" järnaffärer. Detta var på våren och vi hade precis fått in en ny uppdaterad variant av Stiga Park.
Minns nu inte exakt vad det var för nyheter, men väldigt små skillnader. Han stannade upp vid den och kikade på den och klämde lite. Jag stod med en annan kund innan och när jag var klar med denna gick jag fram och pratade med honom, jag tar en sån här sa han utan att blinka, vad är det för leveranstid? Jag kollade upp det och beställde en sådan. Och kundens nya Stiga kom veckan efter och vi hade kommit överens om att köra hem den åt honom, så jag gjorde i ordning maskinen för leverans och lastade upp den i firmans skåpbil och körde hem den till kunden. Varpå jag fick se, han hade hela garaget fullt med gräsklippare i olika former, och förra årets modell av Stiga Park.:)
 
Förra veckans ägare köpte en jäkla massa verktyg som han åtminstone höll inomhus. Snubben denna veckan måste ju ha kört iväg ett släp med ganska många tiotusenlappar skräp!
 
Haha sitter och kollar på det precis. Stod en De Walt kap och ger utomhus, Klingan såg ut som en pepparkaka.:) Allt låg utomhus.
 
Tyckte mig se en gocart ståendes på en hög med annat skräp?
 
Hmm, tre handöverfräsar och en vertikal, varav en festool..... Men den blå boschen är egentligen inte min, bara till låns, och den gröna boschen är klen och sen urminnes tider, och festoolen har jag redan använt ett par gånger :) Stål lider jag dock brist på, får väl investera i nån sån där allt-i-ett-sats, fast det känns som 90% i en sån aldrig kommer bli använt. Varför är det ingen som gör satser med såna som man verkligen använder? Fast det finns väl sådana också, om än med lite förre fräsar i. Lutar nog åt en sån där köksluckefrässats när det blir dags att bygga nytt kök.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.