Vi behöver bygga en ställning till 16 brevlådor i samfälligheten där jag bor. Lådorna kan antingen vara placerade på rad men mer praktiskt vore kanske att ha två rader med 8 på varje. En infotavla bör också rymmas.

Någon som har en ritning på ett liknande objekt att dela med sig av?

Någon som vet om Posten har synpunkter på hur sådana skall utformas?

MVH
Vitaudi
 
är det till flygpost, så sätt dom på ett högt rör..............

Ni får gjuta ned 3 järn, där ni kan bulta fast 2 långa 45X170 tryckta reglar, ta till några meter i längd, till eventuellt nya grannar, eller när grannarna börjar fixa nya stora, låsbara brevlådor, som hos oss. 110--120 cm upp, bör vara lagom till ovankant, så postis kan nå dom från sidorutan.
 
Redigerat:
Hör med posten på din ort. Våra lådor skulle sitta inom en viss höjd. Jag har glömt vilka måtten var, men jag tror inte vi hade klarat det med 2 rader på varann. Det kan ha varit mellan 80 och 100 cm från mark till ovankant låda.

Vi fick bassning av posten för att våra lådor satt på olika höjd. Så vi fixade det (en regnig dag minns jag). Dagen efter låg det lappar i lådorna med tack från posten :)
 
harry73
Är det ingen som vill ha en veckopostlåda?
 
harry73 skrev:
Är det ingen som vill ha en veckopostlåda?

Har jag också undrat över i många år, vad som är så viktigt, att vi behöver posten utdelad varje dag, men OK, förr delades den ut både förmiddag och eftermiddag och även lördag
 
Med två rader så måste väl ena raden sitta bakom lite ovanför.
Tvåraders har jag aldrig sett men långa enraders (sommarstugeområden).

Tror posten gillar enradersmodellen mera.

Som tidigare skrivet 3 stolpar, galvrör eller tryckimpregnerat men jag skulle nöja mig med 2st 45x95.

Höjden är ju bara att prova, sätt dig i bilen och sträck ut armen.

Protte
 
Såg i en tidning för längesen, kan ha varit LAND, där var det en kille som ville spara postbilen, han hade för sig att det slet på bilens koppling att smyga fram utmed en lång postlåderad, så han byggde ett stort hjul som brevbäraren kunde rulla runt medans han stod stilla med bilen.

Kanske ett udda men kul litet projekt(y)
 
Jag kan not tom tänka mig 2st 45X70 och sen tar man och fasar top och botten på dem så att man slipper en plan yta.
 
Vi har 2 befintliga lådsamlingar i samfälligheten och dessa har brevlådor i två rader samt faktiskt både på framsidan och baksidan. Postis stiger ur sin bil för att dela ut posten och det verkar ha varit så i många år och inget som de klagar på. Vår lådsamling kommer finnas mitt i en korsning i området varför 16 brevlådor på raken inte blir så bra. Postis kommer ändå bli tvungen att stiga ur sin bil.

Jag är inte riktigt nöjd med konstruktionen på de befintliga lådsamlingarna, därav att jag inte bara kopierar dem rakt av utan frågar här om någon har idéer att dela. Ett tak på lådsamlingen hade varit bra eftersom det skall finnas en infotavla införlivad i lådsamlingen och det är bra om man kan stå i lugn och ro och läsa meddelanden oavsett väder.
 
Höjden skall vara under backspegeln på en personbil, många veckobrevlådor förstör detta mönster (borde förbjudas).
Sedan skall ställningen fixas så att det går att skotta utan att lägga en vall vid lådorna, och då är de bra om stolparna sitter långt bak, många veckobrevlådor (borde förbjudas) sitter på fundament och förstör konceptet.
 
Lådorna bör sitta på en rak rad med 1m höjd till inkastet. Prata med ert lokala postkontor så kan ni få en beskrivning/önskemål hur det bör se ut.

Vanligast är dock att man gjuter plintar, sätter stolpar, sen liggande reglar att fästa lådorna på samt att det brukar sitta ett v-format tak upptill. Över lådorna brukar det sedan sitta skivor för lokal info osv..

Vi uppskattar verkligen att bli tillfrågade så lådgruppen anpassas efter våra behov. Att gå ur bilen är INTE önskvärt. Har ni diskuterat platsen för lådgruppen med posten? Det finns ganska många regler som gäller för var man ska sätta upp lådgrupper osv..

Mvh
lantbrevbäraren
 
En sak som vart praktisk när jag gjorde min ställning är att jag satte lådan något högt men på så sätt går snöslungan in under lådorna så man kan verkligen skotta rent åt postbilen
 
Mikael_L
Zixten skrev:
Såg i en tidning för längesen, kan ha varit LAND, där var det en kille som ville spara postbilen, han hade för sig att det slet på bilens koppling att smyga fram utmed en lång postlåderad, så han byggde ett stort hjul som brevbäraren kunde rulla runt medans han stod stilla med bilen.

Kanske ett udda men kul litet projekt(y)
Har dom inte automatlåda? :x
 
En gång i världen så hade "vår" postis en SAAB 95, alltså den förra modellen. Automatlåda fans nog inte att få till den.
Idag så är det nog bara automater.

P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.