Färdigställandeförsäkringen & byggfelsförsäkringen, vem betalar egentligen dem?
Enligt byggledarna.se står detta: "Produktionsgarantiförsäkringen, även kallad färdigställandeförsäkringen, innebär att försäkringsbolaget garanterar att huset byggs färdigt även om entreprenören skulle gå i konkurs. Entreprenören ska teckna försäkringen till husköparens förmån.

En ansvarsutfästelse eller byggfelsförsäkring innebär att försäkringsbolaget ersätter väsentliga skador som uppstår på huset upp till tio år efter utförd slutbesiktning. Självrisken är 50% av gällande basbelopp. Även denna försäkring tecknas av entreprenören.

Det är väldigt viktigt att du som beställare ser till att dessa försäkringar blir tecknade!"
Men vår husleverantör vill att vi skall dela dessa kostnader. Vad gäller egentligen?
Nån som vet?
 
Låter märkligt, dom husleverantörer vi diskuterade med innan vi bestämde oss för vilken vi skulle bygga med nämde inte ett ljud om detta utan det ingick naturligtvis, nu byggde vi på totalentreprenad och vet ju inte vilken entreprenadform ni skall bygga med men som sagt låter märkligt. Dom tar ju ut den summan i huspriset så varför skall ni dela på den???? Har dom offererat för snålt på huset och upptäckt att dom måste klämma er på dom pengarna? Låter nästan så.
 
Beställaren (du) är alltid ytterst ansvarig för att se till att en försäkring tecknas och betalas.
Dock ingår den oftast i priset om man handlar nyckelfärdigt från en husleverantör.
 
Om man som vi ska betala en del i förväg till hustillverkaren (gäller stomrest) så kommer de att teckna en färdigställandeförsäkring. Detta försäkringsbevis kommer jag att få ta del av innan jag gör första betalningen. Däremot måste jag själv beställa och betala byggfelsförsäkring, trots dess omtvistade värde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.