Hej,

Vi har ett hus på 230 m2, varav ca 130 m2 i en äldre men välisolerad del med direktverkande el och 100 m2 i en ny tillbyggnad med vattenburen golvvärme. Vi har tänkt konvertera gamla delen till vattenburen värme. Vi bor i Östergötland.

Vi har nu tagit in offerter på bergvärme och alla verkar räkna på ett aktivt borrdjup på 150 m, dvs 150 m under grundvattennivå. Ni som har bergvärme - vad tror ni om det? Räcker det till en 8 kW bergvärmepump eller borde vi lägga till meter?

Och hur avgör man när det är "färdigborrat"? Man vill ha ett visst vattenflöde om jag förstått det hela rätt?

Tack på förhand,

Anders
 
150 meter aktivt är helt OK för en 8kw förutsatt att det är bra berggrund. Går ni djupare ändå så får ni bättre verkningsgrad på pumpen men jag tror inte det är lönsamt.

Beräkningarna för borrdjupet utgår från att man inte hittar något vatten; "worst case". Stöter ni på vattenflöde under borrningen så se det enbart som bonus.
 
Tack för svaret!

Hur vet man att det är "bra berggrund"?

Vi ser berget i dagen, så jag vet att det inte är en massa meter jord ner till berget, men betyder det att det med automatik kommer att ge bra energiutbyte?
 
150m låter normalt till en 8kW pump (dom ger ofta runt 7kW på vintern när det är som kallast)
Dimansionera radiatorerna för samma låga framlednings tempratur som golv värmen så behöver du inte schuna ner tempraturen & får otroligt bra COP
 
kan ju nämna att det int är så dyrt att borra djupare, o det är ingen hitils i världn som ångrat att dom borrat en djupare borra (men många har ångrat att dom inte borra djupare)

Det är ganska normalt att man inom 10m har nått både berg & grundvatten, så då har du en total borra på 160m 10m bora till kostar under 3000:- om jag min rätt så i det stora hela är det inte så stora pengar att lägga till 20m borra utöver dn bit som behövs till grundvatten nivå i berg.
Då har du en borra som klarar ett pump byte till en störe pump om det skulle behövas & även klarar en mordernare pump som kan ta ut mer energi om sånna tilverkas i framtiden.
 
Kan bara hålla med. Jag borrade 30 meter mer än rekommenderat och har fortfarande +grader ut till borrhålet vid -20. Det känns bra. Och som sagt man vet ju inte hur effektiva pumparna är om 20 år...
 
Kan bara med egen erfarenhet rekommendera alla som borrar att alltid lägga till "moms", dvs 25% extra - när de ändå är där och borrar så kan man lika bra satsa de pengarna extra. En granne till mig jobbade under några år med brunns/bergvärmeborrning och många av de som borrat framräknat värde ångrade sig att de inte tagit i lite extra ändå - ingen av de kunder som kört lite längre tyckte att det var bortslösade pengar, framför allt inte när de lite hårdare vintrarna gjorde att två grannar med likadana pumpar kunde ha helt olika förbrukning just beroende på borrdjupet. Ibland så stämmer inte det beräknade värmebehovet, då är det bra att ha lite i "reserv" att ta av.
Om jag själv en dag skaffar mig en bergvärmepump tänker jag köra kanske 50% djupare än beräknat. Man vet aldrig när den där extra reserven behövs.
 
25% & 50% extra är väldigt långt !!!

Jag hade en beräkning på 157m eller vad det var. om vi lägger på 25% så blir det 196m + 10m till grundvattnet = 206m
Lägger vi på 50% så blir det 157+50%= 235 + 10 till grundvatten * 2 då man inte kan ha med än 400m slang i en slinga. så totalt borrdjup blir = 255m

Jag har en oerhört varm borra med mina 170 + 10m till grundvatten = 180
Jag ligger +3 grader nu är det är som kallast (låg på +2 grader in i december när det var som kallast)
Jag tycker det var värt att öka med 10m från dom metrar som vvs firman redan pluat på på dom beräknade 157m

Med tanke på hur bra min borra & anläggning funkar tycker jag det är helt obefogat att säga att man ska borra så pas mycke djupare som du föreslår, jag hade inte varit gladare om jag haft 255m bora.
 
Carman - att du är helnöjd förstår jag, du har fått en varm och bra borra som säkert har bra kapacitet över, tyvärr är det inte alltid så. Jag och grannen har haft lite diskussioner genom åren och jag har fått höra både bra och dåliga resultat - oftast har det berott på att man räknat med för lite värmebehov och i en del fall en otillräckligt djup borra. Sedan gör ju berggrundens "natur" att det kans skilja sig mycket mellan två lika djupa hål.
Nu sitter du med facit i hand och har en riktigt bra borra och tycker det är obefogat att borra djupare - alla har inte lika bra förutsättningar som dig. Allt beror som på förutsättningarna.
Jag kommer iallafall att borra mina extra 50% om jag någon dag skaffar mig bergvärme och kommer dessutom att använda det för nästan gratis komfortkyla på sommaren.
 
NetNut: Att borra 50% mer innebär i praktiken att du rekomenderar två borrhål. Förutom kostanden för de extra borrmetrarna tillkommer också kostnader för slangbrunn, flödesrigg, extra grävning och arbetstid för injustering av flöden etc.

Fogar man över kapital för en sådan installation och tycker det är kul, så visst. Men jag kan inte tycka det är tillrådligt att rekomendera det till folk på forumet. Det är garanterat en bättre affär att sätta pengarna för extrainvesteringen i fonder eller aktier på lång sikt.

Men vi lever i ett fritt land så var och en får göra som de själva behagar! :D
 
Att jag tänker borra 50% extra betyder inte att jag rekommenderar ett extra borrhål - det är vad JAG tänker göra själv - har inte någonstans i inlägget gett förslag till någon annan att göra det.
 
Jag tycker defenetivt man ska borra lite längre, än kalkylen! Det gjorde jag. Men man ska nog hålla ig kring 10, kanke 20m till inte mer.

Vist är det jätte bra att ha +5 grader in på vintern, då det i många fall gör att värmepumpen har ca 3 kW mer effekt. & på så sät håller elpatronen borta.
men om det innebär att du inte klarar dig på en borra så är det mer ekonomiskt at ha -5 grader i o låta elpatronen göra det den är tänkt att göra...
 
Jag förstår inte riktigt att man vågar lägga a l l a ägg i samma korg. Vi har inte en aning om hur el-tillgången ser ut om ett år eller två, eller kostnaderna. Borra för bergvärme ok, men bör man inte hellre komplettera/eller förbättra/ ett annat system än borra hur djupt som helst. En synnerligen lös fundering bara.
 
Eftersom jag startade tråden så uppdaterar jag lite. Nu har vi fått hålet borrat. I offerten föreslogs 150 m borrdjup (till en Thermia Diplomat Optimum G2 8 kW, Östergötländsk breddgrad). Vi fick ett pris på 250 kr per extra meter borrdjup så vi lade till 40 m och tyckte det kändes värt 10 000 kr. Dvs borrhål = 190 m.

Jag tänkte såhär: I framtiden så kanske pumparna får högre verkningsgrad och kan utvinna ännu mer energi ur berget, då vore det synd att ha tagit till borrhålet i underkant.

Nästa vecka skall gamla huset konverteras och pumpen installeras. Vi håller tummarna för att det blir bra.
 
Hej alla,

Eftersom det finns så många hjälpsamma människor här tänkte jag själv försöka bidra med lite feedback efter ett år med bergvärme. Bilden talar kanske för sig själv? :D

Vi valde Thermia precis som jag skrev, och med ett borrdjup på 190 m. Den äldre delen av huset (130 m2) har konverterats till vattenburet med element, och den nya delen (100 m2) har den vattenburna golvvärme som vi valde. Vi har ingen "riktig" shunt mellan de två värmeslingorna utan en "element-termostat 1-5" i Uponor-golvvärme-centralen. Jag var lite fundersam på det där eftersom tempen i golvet kan variera lite, men jag har hållit lite koll och strypt topparna på vintern om jag tyckt att golvvärmetempen blir för hög (>40 grader).

Pumpen har fungerat helt klanderfritt, och även startat som en klocka efter strömavbrott. Efter ett drygt år ser sifforna ut såhär hos oss om någon är intresserad av relationer på Thermia-pumpar (menyn Drifttid):

Värmepump: 2959 h
Tillsats 1: 32 h
Tillsats 2: 34 h
Varmvatten: 487 h

Vi är helnöjda både med pumpen och med Rörservice i Söderköping som gjorde ett proffsigt jobb med installationen.
 
  • ettårmedbergvärme.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.