Ny på Byggahus och söker hjälp i form av er expertis gällande bygglov.

Avser förlänga stenläggningen framför mitt hus och sätta upp en spaljé som insynsskydd. Jag har försökt utläsa ur BBR huruvida jag får göra dessa åtgärder utan bygglov eller grannens medgivande, men har tyvärr inte blivit klokare. Har även läst runt här på forumet utan att finna svar. Kan ni hjälpa mig att reda ut detta?

Stenläggningen ska förlängas från 3,5m från hus till 4,8m. Den går i direkt tomtgräns till grannen. Längst ut vid stensättningens slut ska en spaljé (ca 1,20 m hög) sättas.

Se bifogad bild där röd linje märker ut spaljén och gråstreckat stensättningen.

Tack på förhand!
 
  • Stensättning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det behövs inget bygglov förutsatt att du verkligen menar "spaljé". Om du däremot vill bygga som det som skymmer den röda bilen krävs troligtvis bygglov.
 
Det är 50 % luft mellan vad jag kan se och då krävs inget bygglov för den spaljen
 
Kanske, kanske inte. Kommunens policy avgör.
 
Det är väl ändå lagar/regler som Plan och bygglagen, BBR etc som avgör detta och inte någon policy hos en enskild kommun?!
 
Murar och plank är enligt pbl/pbf bygglovspliktigt. Det finns ingen allmän definition på vad som är plank/staket/spalje
 
Exakt. Pbl är mycket kortfattat. Det är kommunernas tolkning som avgör i första hand, i andra hand Länsstyrelsen och andra domstolar.
 
Växter kräver inte bygglov ;)
Så en luftig spaljé med klängväxter torde gå bra oavsett.
 
harry73
Stensättningen behöver inget bygglov och max höjd för ett staket utan bygglov ligger runt ca 1.10 m

Men kontrollera med kommunen om du behöver bygglov
 
Om man läser på Boverket så hänvisar man till att man ska kontrollera med kommunen om man är osäker då de kan ha speciella skrivningar av vad som gäller utifrån bebyggelse och även gällande i olika område.
Har dykt på just detta senast i förra veckan, men då gällde det ett äldre område man ville bevara i sitt ursprungsutseende.
 
Tack för alla svar!

Stensättning och spaljén bildar tillsammans något som skulle kunna klassas som uteplats / altan. Spelar detta in i bedömning?

Ska kolla med kommunen men vill vara påläst innan. Även om inte bygglov skulle krävas - krävs godkännande från grannen? Stensättningen och spaljéns början går precis i tomtgräns!
 
Lättast är kanske att fråga grannen. Han kanske vill slippa se dig också. Eller har du redan gjort det och fått nej?
 
Jag lyfter inte frågan med grannen om det inte behövs. Vill veta vad som gäller först. Spaljén som syns på bilden avskiljer min och grannens tomter. Den jag vill sätta upp går i 90 grader ut från tomtgräns.
 
ParGu skrev:
Jag lyfter inte frågan med grannen om det inte behövs.
Själv tycker jag att det hör till allmänt hyfs att diskutera dylikt med grannarna innan.

I värsta fall skaffar du dig en ovän i onödan. En vacker dag behöver du kanske hans medgivande och vill det sig illa säger han nej bara-för-att.

Du kan ju söka lite på forumet efter medlemmar med grannar som byggt utan att säga till först så får du se.
 
Nyfniken, med all respekt, men min fråga rör inte hur jag ska förhålla mig till mina grannar. Självklart ska jag diskutera frågan med dem, men först vill jag vet VAD som gäller. Kan du tillföra något i diskussion gällande behov av bygglov eller om jag faktiskt måste ha grannens skriftliga medgivande så emotser jag gärna det.
 
  • Gilla
Miller10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.