Okej, jag vet inte speciellt mycket om detta ;)

Vi har en lite grästäppa til vårt radhus. Två häckar som avgränsare till de andra tomterna.

Gräsmattan är inte speciellt fin, lite skugga, mycket mossa, kirskål som kommer in från grannarna.

Tänkte därför att jag skulle stoppa ner lite av en gammal platonmatta som avskiljare som gör att kirskålen inte kommer in och som fixar en fin kant. Mattan är gul varför jag inte vill att den ska synas ovan jord.

Kan detta vara något att satsa på?
 
Hej,

Platonmattan är såpass grov och beständig så den kommer hindra gräs och ogräs från att växa igenom den. Men om du inte vill ha en ful plastkant som sticker upp ur gräset så måste du gräva ner mattan tillgräsmattans nivå. Då kommer gräset klättra över kanten. Kanske även att ogräset gör detta. Kirskålens rötter går dock djupare, och har du inte stoppat rötterna på ner mot 60-70cm djup så kommer dessa ta sig under.
Om man håller efter kirskålen med gräsklipparen så brukar den hållas hyffsat i schack och till och med delvis försvinna i vissa fall.

Mvh

Stefan
 
Ok tack för svar. Kirskålen kommer in från grannarna till höger och vänster. Om jag gräver ur längs häckkanten, ca 50 cm, lägger ny jord, kan det förbättra situationen om vi tar bort ogräs direkt?

Vårt mål är att ha en rak kant vid gräsmattans yttre delar mot häcken, och även att hindra ogräs in från grannarna.
 
blob skrev:
Ok tack för svar. Kirskålen kommer in från grannarna till höger och vänster. Om jag gräver ur längs häckkanten, ca 50 cm, lägger ny jord, kan det förbättra situationen om vi tar bort ogräs direkt?

Vårt mål är att ha en rak kant vid gräsmattans yttre delar mot häcken, och även att hindra ogräs in från grannarna.
Att bara gräva ut (och få bort en del kirskålsrötter) men inte göra någon barriär kommer bara skapa mer problem. Kålen växer snabbare än i stort sett allt och den nya jorden kommer vara perfekt för kålen. Men du kanske tänkte sätta platonmattan utanför den nya jorden, ner till 50cm djup. Så den blir en barriär och den nya jorden får en chans till omstart? Det hade kunnat fungera.

Det är skit med kirskål. Jäkla munkar som förde in den till sverige :)

Mvh

Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.