Hej,

Classe säljer (ut?) Peltor hörselskydd med radio för 699 kronor. Är detta ett bra köp? Alla synpunkter är välkomna!
 
hört att den digitala har haft problem.. men är nöjd med mina "vanliga" med radio
 
Håller med Mathias, en analog radio är inget att satsa på. Om inget annat är det himla smidigt att ha kunna ha några snabbval inlagda så att man lätt kan byta runt bland sina favoriter.

Jag har själv lurarna som Mathias länkar till och är nöjd med dem. Det finns skarpare varianter, men jag tycker att de är en schysst kompromiss mellan pris och prestanda. Det enda jag saknar är en manuell mono-omkopplare. Ibland kan det bli lite störiga effekter när signalen är svag (tex i en källare) och mottagaren själv ställer om mellan stereo och mono titt som tätt.
 
Peterrr skrev:
hört att den digitala har haft problem.. men är nöjd med mina "vanliga" med radio
Det är inte världens bästa radio i den heller, men givet samma förhållanden funkar den iaf bättre än den analoga. Jag har en av varje så jag har jämfört flera gånger. Vet inte om jag skulle betala 1200 spänn men en femhundring är den garanterat värd.
 
MathiasS skrev:
På Hornbasch här i krokarna har dom länge sålt Peltors lur med digital mottagare för en femhundring, det är ett mycket bättre köp.

[länk]
Det låter intressant. Tack!

Nu har jag tyvärr inget Hornbach i närheten och priset i länken ovan är 936 (plus frakt?), inte lika kul. Några idéer om var man kan hitta den digitala till bättre pris om Hornbach inte är ett alternativ, för de skickar väl inte?
 
Köp inte dem där digitala hörlurarna som det länkas till.
Jag har sådana och jag har fått byta dem två gånger på kort tid då det blivit glapp någonstans, en arbetskamrat har samma problem med sina hörlurar.
Firman vi köpte lurarna av slutade med att ta in dem i sortimentet.
 
Jag köpte två par peltor radio-lurar, den vita modellen med digital kanal-sökare.
Ljudet är bra, dämpningen är bra, batteritiden är helt ok och dom är bekväma.

Dock så är kvaliteten rätt så dålig för att vara Peltor, batteriluckan spricker ifall du tappar dom i golvet (fel typ av plast)
och på mitt ena par (det par som använts mest) så har kabeln mellan höger och vänster sida slitits ut (kabelbrott mitt i kabeln där den böjs mellan båge och kåpan)

Och eftersom kabeln är limmad i bågen så var det ett rent h-lvete att reparera, och det blev inte snyggt :(

Nu är det i och för sig 3-4 år sedan jag köpte dessa, så det är möjligt dom åtgärdat dessa kvalitetsproblem, men se upp för det finns garanterat äldre modeller som fortfarande säljs i butiker lite överallt.
 
Inhandlade den analoga modellen (HRXS7A-01) för 565 kr igår på Snicken i Visby. Det var ett mässpris plus 5% extra rabatt.

Köpte enbart för MP3-ingången, känsligheten hos radion är helt otillräcklig för den dåliga täckning vi har här nere på södra Gotland, vilket jag visste sedan tidigare.

Ljudkvalitén är ingen höjdare när man spelar upp via en iPhone, men duger när det bara gäller att överrösta den del av 110 dB från gräsklipparen som slinker igenom den passiva dämpningen.
 
Tydligen så har peltor uppgraderat sin digitala mottagare till att vara starkare (säger man så) den skall ha bättre mottagning.

Jag har plåt tak på garaget och jag provade deras digitala för två år sedan och det gick inte fick ingen bra mottagning. Så jag har get upp när det gäller att hitta bra radiolurar. Så nu för tiden så skruvar jag upp radion så den hörs igenom dom vanliga lurarna. Man hör i alla fall vilken låt som spelas.


Pär
 
pär h skrev:
Tydligen så har peltor uppgraderat sin digitala mottagare till att vara starkare (säger man så) den skall ha bättre mottagning.

Jag har plåt tak på garaget och jag provade deras digitala för två år sedan och det gick inte fick ingen bra mottagning. Så jag har get upp när det gäller att hitta bra radiolurar. Så nu för tiden så skruvar jag upp radion så den hörs igenom dom vanliga lurarna. Man hör i alla fall vilken låt som spelas.


Pär
Jag brukar använda min iPhone och en fm-sändare, sedan använder jag någon av alla internet-radio-appar som finns, eller så lyssnar jag på talkshows typ Letterman/Leno/Conan ifall jag inte har bra mobil-täckning.
 
Jag som inte har någon smartpfone hur gör jag då?

Pär
 
pär h skrev:
Jag som inte har någon smartpfone hur gör jag då?

Pär
Skaffar en? :)

Alternativt en mp3-spelare, finns från 99:- och uppåt typ.
 
Tack för alla synpunkter så här långt. Jag kan tillägga att jag i princip uteslutande kommer att använda den utomhus, främst i samband med gräsklippning, på en plats med "normal" radiomottagning och med relativt få kanaler tillgängliga. Inte som i 08-land med andra ord.
 
Lite blandade åsikter i tråden. Det lutar åt att jag trots allt provar med Classes analoga modell om inte någon kan ge förslag om var man hittar den digitala varianten billigt. Classe har ju en ganska bra returpolicy så jag kan säkert byta om mottagningen skulle visa sig vara problematisk där jag kommer att använda dom.

Jag tror inte att jag egentligen behöver snabbval/minne då antalet kanaler här nära nordpolen är ganska begränsat...

Tar dock gärna emot fler åsikter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.