Har i flera år försökt hitta ett litet komplett vattenkraftverk som kan köpa i färdiga paket, det som erbjuds vad jag kan hitta är endast lösningar för typ 100 000kr och uppåt och passar inte mina behov..

Borde inte vara så dyrt att serietillverka en turbin liknande denna för 12-24v produktion tex:
basics_hydro_turbine.jpg

Några tips? Har bra bäck där man på 50-talet körde vattenkraft samt ännu tidigare sågverk.. (finns bla gammal damm osv)... Storlek jag tänker mig är typ max 1kw för eget bruk (värma vatten till att börja med)...
 
AXS
Åk till skroten och köp en generator på 120A 14V (VW Caddy m.fl.) och locka fram kreativiteten hos dig själv.. sen fixar du ett riktigt effektivt vattenkraftverk för under 5000 spänn inklusive bränsle för att köra och hämta sakerna :p
 
Ja efter några veckors googlande så har jag kommit fram till att jag kan utvinna ca 1000watt utan problem (bra fallhöjd och väldigt mycket vatten)..

Färdiga kit för 1000-1200watt (12-48volt) finns att beställa för ca 5000kr (för turbin + generator), då tillkommer så klart rör, batterier, elelktornik osv...

En annan lösning är att köpa en 24volt 100amp lastbilsgenerator för ca 1000kr eller någon mindre modell, ett peltortubinhjul och börja bygga själv.. tror dock att det landar runt 3-4000kr med delar då...

Ser detta som ett kul hobbyprojekt, energin som allstras får till att börja med mata en elpatron eller ett värmeelement...

I framtiden kan jag utöka med laddningsregulator, batterier och inverter...
 
Det är rätt, bara att kasta sig över det och börja spara kW :)
 
Det som verkar dra iväg i pris är rördragningen från inlopp till turbinen.. måste fundera på lösning för detta...

Har försökt hitta data för vanliga 110 avloppsrör för flöde och motstånd men hittar inget, någon som kan räkna? typ 60 meter 110 avloppsrör, fallhöjd 20meter...
 
sen får Du söka tillstånd med, om du får något. "för att dämma upp floden"
Vill nog till regäla grejor om där skall vara någon vits med projektet. Kolla en cykeldynamo, känn mellan tummen och pekfinger hur tungt den går, och inte blir där så mycket ström till att hålla en 6V lampa lysandes. Ett 28 tums hjul med lite skovlar runt fälgen, kan nog hålla ett batteri uppladdat. Men det har funnits/finns industrier som fått sin kraft från någon älv/å, så det finns kanske något på beg marknaden. Ring o fråga någon elleverantör eller ledningsägare i område där det funnit industrier längs någon älv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Danbyggare
  • Laddar…
Lite mer info.. Bäcken är döpt till "sågbäcken" då det tidigare (läs början av 1900) låg en lite by-såg på min tomt.. 1940 byggdes en damm samt urdikning av några fjäll bäckar (dammen är ca 100meter i diameter och ca 2-4 meter djup) dammen är byggd i betong.. ca 50 meter nedanför dammen byggdes en kraftstation (som försåg byn med EL) och ett rör i trä byggdes till denna.. Dammen har de senaste 20 åren aldrig sinat iaf!!

Dammen i fråga (som jag inte hittar något kort på just nu) ligger strax ovanför min tomt på en samfällighet så den kan jag nog tyvärr inte utnyttja i dagsläget..

I ett första steg vill jag testa och lära mig mer om vattenkraft och bygga ett mindre testobjekt på min tomt utan fördämningar osv.. fallhöjden bör bli 10-20 meter har ej mätt detta ännu tyvärr.. Vatten finns det hur mycket som hellst...

Kraftstationen från 1940:
_stora_kraftstation.JPG

Bäcken som rinner genom min mark (mer för att ni ska se storleken, detta är längre ner där lutningen är mindre):
_stora_Vinterback.JPG
 
Satsa på en riktig generator och inte en från lastbil/bil, dom har väldig låg verkningsgrad.
Ser fram emot fortsättningen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.