Hej, Bygger ett litet fritidshus med limträbalk i nock och taket består av ytpapp, råspont, luftspalt, 185 mm isolering och pärlspont. Har frågat flera om luftningen i nock när man använder ytpapp ( de s.k mögestoppers ska inte vara så lämpliga då) och fått svaret att jag klarar mig utan luftningen i nock. Har nu märkt att det ibland uppstår fukt i nock som förmodligen beror på väderled då det torkar upp på ett par dagar men man börjar ändå undra om det inte ändå skulle vara bra med någon form av luftning i nock?? någon som vet hur det utformas vid användning av ytpapp?
 
Du kan sätta en huv där om du vill ha luftning.
Har du luftning i gavelspetsarna?
 
visst har jag luftning i gavelspetsarna men det är ju för ventilationen inomhus, kanske var lite otydlig i min beskrivning men det är ju alltså ett tak med "öppet i nock" isoleringen ligger alltså direkt efter luftspalten.
Problemet med "huv" är att den informationen jag fått om "huv" är att den är utvecklad för att ha under ett tegeltak och eftersom jag har papp som ytbeläggning så skulle det alltså inte fungera, men jag kanske är felinformerad?
 
Om vindsvåningen är isolerad ända upp till nock, då får man problem om man byter takbeklädnad från något material som tidigare legat på läkt, till papptak. Den fuktiga och lätt uppvärmda luften från takfoten upp genom spalten under råsponten måste vädras ur vid nocken. Icopal och Mataki har avluftare i plast som liknar stora svampar som säkert är bra, men som sannerligen inte är någon prydnad. Jag efterlyser också någon smäckrare produkt. Men problemet är svårt det förstår jag, värst med snö och regn när det friskar i. Det kanske finns instruktioner i ByggAMA på hur nockluftningen kan utformas. Någon som sett den?
 
Jag lyfter en gammal tråd för vidare läsare eftersom jag letade själv på hur jag skulle göra i samma situation, alltså konstruktion på nockavluftningen.
Jag lade all papp klart, dvs först underlagspapp även över nocken och spikade fast, då gör det ju inget om det regnar på taket. Sedan lade jag mitt shingel nästan ända upp mot nocken, sparade ca 5cm mot råspontspetsen. I det här skedet skar jag av pappen och sågade bort råsponten så det blev ett 45mm brett öppet hål i nocken längs hela taket. Därefter skruvade jag fast något som heter Shingle vent II. Det är 20mm höga ca 30cm breda och 120cm långa plastskivor som man täcker över nocken. I dessa kan luften vandra upp och igenom och ut på taket och därmed transportera bort fuktig luft. På dessa spikade jag fast en remsa typ fotremsa i samma struktur som shinglet. Så nu syns nästan ingen ventilation alls, blev mycket bra. Dessa skivor är inte särskilt dyra, har för mig att dom kostade ca 1400.- för 8,4m
 
Lät intressant med "Shingle vent II" taknocksventilation, var kan man köpa sådana? Under tiden har jag hittat några andra alternativ.
ICOPAL har en metod som man kan snickra ihop med två formplywoodsremsor på längsgående 45x45-reglar när man har skurit upp en spalt i råsponten. En u-bockad stormlist i tunnplåt avlutar pappen uppåt. Den nya nocken kläs med ytpapp. Insektsnät är bra att få in på nåt vis.
MATAKI har en färdigbockad profil i aluminium som kläs med ytpapp. Insektsnät finns.
ISOLA har en nock i plast som ej behöver kläs. Insektsnät finns.
 
Om man isolerar med träfiberisolering, typ FEELING WOOD, så behöver man inte tänka på varken luftspalt eller nockluftning.
 
Finns det ingen som har några bilder, ritningar eller liknande illustrativt? Jag kan inte riktigt omsätta orden här till en ritning för mina snickare – som också säger att luftning i nock är viktigt för mitt uthus med nockbalk.
 
Helgesson skrev:
Om man isolerar med träfiberisolering, typ FEELING WOOD, så behöver man inte tänka på varken luftspalt eller nockluftning.
Inte helt korrekt! För då kan man inte ha vanligt papp utan då ska man ha takduk som är diffusionsgenomsläpplig typ Divoroll RU som är lämplig för råspont. Om du använder Feeling Wood direkt mot råsponten och sedan har papp kommer du att få fuktskador pga att du får kondensering på undersidan av pappen. Men detta kräver att du har ett annat material över duken såsom tex takpannor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.