Spån är något billigare men finns det några nackdelar med att välja det före OSB?
Finns också dom som rekommenderar fiberförstärkt gipsskiva utan något träskiva bakom...
Vad väljer man i ett nybyggt hus?
 
Man väljer OSB eller plyfa, inte spån.
 
Eller råspont
 
Så varför inte spån? Snickaren rekommenderade spån då det skulle vara billigast och bäst.
 
Den snickaren måste vara rätt ensam om åsikten att spånskiva är att föredra.
Ta en skruvdragare, och dra åt ett par skruvar, i spånskiva, resp. OSB. En lampa kommer att tändas, ska du se.
 
Som sagt så har detta diskuterats många ggr förr och det tenderar ofta att urarta till nåt som liknar religionskrig. Antagligen har några, kanske genom traumatiska upplevelser i barndommen?, byggt upp en stark avsky mot spånskivor. En avsky som ofta tar sin form i smutskastning av allt och alla som ens vågar nämna orden "spånskiva" och "vägg" i samma mening.

Om man ser tilll fakta och struntar i tyckanden så är det testat och fastställt (har sett länk i tidigare tråd) att spån är lite svagare än OSB men fortfarande räcker utmärkt att hänga kök, tv-apparater eller Mona Lisa-kopior på.

Personligen har jag använt båda, både i byggande och för att skruva upp saker på, och har inte märkt någon större skillnad.
 
Jag har enbart målade spånskivor på väggarna och har hängt upp tunga prylar utan problem.
 
Just så.

Snarare än att ifrågasätta den som monterar annat än plyfa borde man kanske ifrågasätta kompetensen på den som inte klarar av att hänga en TV eller köksskåp i en spån/osb-vägg utan att sakerna trillar ner.
 
Gabbe1 skrev:
Antagligen har några, kanske genom traumatiska upplevelser i barndommen?, byggt upp en stark avsky mot spånskivor. En avsky som ofta tar sin form i smutskastning av allt och alla som ens vågar nämna orden "spånskiva" och "vägg" i samma mening.
Av någon anledning tror jag att din psykologiska analys tyder på betydligt värre traumatiska barndomsupplevelser än hos de som hatar spånskivor ;).


Om man ser tilll fakta och struntar i tyckanden så är det testat och fastställt (har sett länk i tidigare tråd) att spån är lite svagare än OSB men fortfarande räcker utmärkt att hänga kök, tv-apparater eller Mona Lisa-kopior på.
Har själv aldrig haft problem med spån och har det sedan tidigare på många ställen i huset. Det man brukar se rekommenderas är att man ska förborra i spån eftersom det är större risk att en "kaka" släpper på baksidan av skivan när man drar en genomgående skruv. Detta händer mer sällan (aldrig?) med OSB.
 
De flesta är nog överens om att OSB är bättre än och att plyfa är bättre än OSB när det kommer till stabilitet och draghållfasthet sen kan man ju köra ett regelrätt krig huruvida spån är värdelöst eller inte. Tittar man bara på byggmax (som är snabbt och enkelt för att kolla priser) så skiljer det ca 20 kronor på priset? Skall du ha 100 skivor till ett nybygge så handlar det om 2000 kronor mer eller mindre, då hade jag valt OSB
 
Precis som MMR skriver, däremot skiljer det på Byggmax priser 84 kr upp till plyfa från OSB, så med samma räknejämförelse kostar 100 plyfa 8400 kr mer än OSB-alternativet.

Jag reglade väggar ganska nyligen och satte OSB. Det kommer troligen att bli några skivor plyfa på utvalda delar i ett badrum för extra stabilitet.
 
JAg brukar alltid ta OSB.
Plyfa har jag tagit nått ställe där jag hände upp skåp som massa verktyg och färburkar skulle förvaras i.

Jag har bara gått på magkännsla, men som sagt, vanlig spånskiva går säkert bra det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.