Moral och moral? Jag skulle säga att svenskarna "efterlydnad" är större än deras "moral". Ingen bryr sig om hur svart ditt hjärta är. Allt är okey, bara du fyller i alla dina blanketter så att flyter genom byråkraternas maskiner såsom skit i bruna byxor.

Vi lever i ett land för anpasslingar. Storebror ser dig. Men om du snäll lär dig fartkamerorna utantill och lämnar dina siffror digitalt, så slipper du fartböter och får återbäring till midsommar.
 
Jag köper aldrig svarta tjänster, vilket ger mig rätt att gnälla på sjukvård, skola, förskola, polisväsende, vägar etc etc etc.

Svensken är expert på att gnälla på det allmänna samtidigt som det står en polack och skruvar ihop uteplatsen svart..
 
Mikael_L
Stringfellow Hawke skrev:
Jag köper aldrig svarta tjänster, vilket ger mig rätt att gnälla på sjukvård, skola, förskola, polisväsende, vägar etc etc etc.

Svensken är expert på att gnälla på det allmänna samtidigt som det står en polack och skruvar ihop uteplatsen svart..
(y) :D (y)
 
Korvgubbe
Varför ska man inte få gnälla på det allmänna om man tar en tjänst svart?
Den som låter bygga sin altan svart har ju ändå bidragit med en ganska så stor summa skattemedel på andra håll.
 
:cool: Många uteliggare har knappt en spänn över till svarta tjänster, och betalar lika lite skatt Borde de ändå inte ha rätt att "gnälla"? Gnälla lite sådär i all tysthet under sin presenning, där ändå ingen hör.

Men jag medger: Detta är ju verkligen inte svar på trådens ursprungliga fråga.
 
Korvgubbe skrev:
Varför ska man inte få gnälla på det allmänna om man tar en tjänst svart?
Den som låter bygga sin altan svart har ju ändå bidragit med en ganska så stor summa skattemedel på andra håll.
Så länge dom de svarta pengarna inte läggs på hög så beskattas dom senare. Fast den parametern kanske de som vet bättre än mig redan tänkt på.

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
 
Mikael_L
charta77 skrev:
Så länge dom de svarta pengarna inte läggs på hög så beskattas dom senare. Fast den parametern kanske de som vet bättre än mig redan tänkt på.

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
Fast om det vore vitt skulle det hunnit bli beskattat två gånger på den loopen = nästan dubbla vinsten för staten.


Skickat från någon slags liten netbook med för små knappar och ett riktigt skitoperativ som kommer från en tillverkare i USA med en grymt rik ägare plus en bra gratisprogram som börjar bli allt sämre allt vad nya versioner presenteras.
 
Mikael_L skrev:
Fast om det vore vitt skulle det hunnit bli beskattat två gånger på den loopen = nästan dubbla vinsten för staten.
Jag är ju ingen expert på detta. Men så länge pengarna är i omlott så beskattas de tänkte jag.

Men t.ex. de 18000 som det talades om tidigare. Med tanke på att man kan få fram många olika siffror eller svar i andra fall, t.ex. statistik, så funderar jag på om beskattning i andra led också är med.

( Det känns som om jag filosoferat kring detta tidigare.)

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
 
Mikael_L
Det där närmar sig snart en rent filosofisk fråga av stora proportioner. Pengarna går ju på sätt och vis runt i en oändlig loop, så till sist blir det ju också oändligt mycket skatt i vilket fall. :cool:

Rent pragmatiskt tycker jag att både du och jag har rätt.
Staten missar skatt i ett omloppsled.
Men samtidigt kanske en viss mån av svartjobb fungerar som någon slags smörjmedel i ekonomin, väldigt svårt att säkert uttala sig om de positiva effekterna av svartjobb, men några finns det nästan garanterat.
 
Redigerat:
I den mån svartjobb leder till ökad produktion (BNP) när den vita sektorn inte förmår leverera kan det inte vara enbart av ondo.
 
Mikael_L
Personligen har jag aldrig tänkt att svartjobb är av enbart ondo.
Jag har också funderat om inte viss liten mängd t.o.m är nödvändig för ett fungerande samhälle och ett fungerande kapitalistiskt system.

Men samtidigt får andelen inte bli alltför hög heller. inte om staten fortfarande ska kunna serva sina medborgare och vi vill undvika ett Grekland här.
 
Kanske är balans som staten måste stämma i bäcken till och från.

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
 
Min erfarenhet: Ta aldrig svartjobbare. Inte ens på rekommendation. Gör de fel någonstans ser du inte röken av dem igen.
 
ETT problem med svartjobb är att i många fall så är det inte bara moms/ arbetsgivaravgifter och skatt det handlar om. Utan den svartjobbande har samtidigt A- kassa eller sjukersättning i någon form. Eller jobbar för ngn. förmedling av utländsk arbetskraft under trafficking liknande former. Samma förmedlare kanske tom. försörjer bordeller etc. med "arbetskraft".

Jag tror att många som tycker att det är OK att lura samhället på "lite skatt" skulle bli väldigt upprörda om de inser att den svartarbetande dessutom får A - kassa. Eller när man inser att man indirekt anlitat en maffialiknande organisation.
 
Har aldrig jobbat svart och har aldrig anlitat svart arbetskraft. Ser inte att jag kommer att göra det i framtiden heller.

Dock anser jag att nuvarande skattetryck är alldeles för högt och bör sänkas på de flesta områden, något som jag försöker påverka på de (lagliga) sätt jag kan. Jag anser nämligen att man bör följa de spelregler som finns, trots att man kanske inte håller med till fullo.

Att rösta på skattehöjande partier samtidigt som man jobbar svart/anlitar svart arbetskraft borde ge dubblerat straff.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.