Ja nu behöver man inte sälja "kallingarna för att uppgradera en pell-x brännare ...En processor"går på ca 400 kr...klart!...;)...
Jag skulle checka in den kolla främst på vilket skick brännarröret är i...

Sen finns det 2 brännare jag själv"annars skulle ha checkat efter...Bequemen 20kW(Obs! skall vara den med kedjedrift)....och viking B16 GL...(Men lär nog inte finnas så många begagnade...

Annars köp nytt!!!;)
 
Har du plats så skulle jag skaffat en pelletsbrännare med undermatningsprincip typ EcoTec eller Ariterm BeQuem. Klarar varierande pelletskvaliteter bra, samt det ofrånkomliga pelletsspånet som medföljer vare sig man vill eller inte! En undermatad brännare kräver dock lite utrymme ovanför brännskålen.
 
Javisst som Åskar och PX-21 säger. Bequem och Ecotec uppåtbrinnare har blivit rätt mycket billigare begagnade senaste tiden.
Inget fel annars att köpa nytt om du ändå ska byta panna senare.
 
Nu har jag kommit till skott iaf och köpt en daikin luft/luft. Lutar åt att det blir fjärrvärmeinstallation till hösten oxå. Då kan man köra värmepumpen när den den har som bäst verkningsgrad och låta fjärrvärmen ta över vid behov. :)
 
Varför inte köra luftvärmepump och behålla befintlig kombipanna, och köra den på el när luftvärmepumpen inte räcker till? Moderna luftvärmepumpar klarar sig hyfsat även vid låga temperaturer.

Kolla t.ex. in testresultaten för en Panasonic HE9KKE.
Utetemp COP
7 5,4
2 3,4
-7 2,6
-15 2,1

Med elpris på 1,20 kr / kWh så är luftvärmepumpen billigare per kWh än både fjärrvärme och pellets även om temperaturen ligger på -15. Kan du bara få luftvärmepumpen att sprida värmen så har du troligen väldigt många års återbetalningstid på fjärrvärmeinstallationen.
 
Ja du har väl iofs en poäng i det, problemet är att värmepumpen kommer sitta på markplan och förmodligen sprida värmen ganska bra till alla rum förutom badrummet.
Men inte till källaren.
Anledningen till att jag vill byta kombipannan är dels för att den känns "slut" pga ålder/utseende och dels just för att den används bara för el.

Fjärrvärme skulle rakt av ersätta pannan och samtidigt öka husets värde och troligen gå rakt ner i bottenlån så kostnaden skulle vara minimal.
 
Det är sant att källaren är problematisk, såvida du inte skaffar en pump med två innedelar eller två pumpar som som servar olika delar av huset.

Badrummet borde väl värmas av att varm luft strömmar in där och ut genom ventilationen? Och om det inte fungerar, kan du inte komplettera med en elektrisk handdukstork såvida du inte vill köra värmesystemet på el.

Kan du behålla befintliga radiatorer med fjärrvärme, och har du kollat upp ifall fjärrvärme ökar husets värde? Jag skulle inte vara helt säker på att fjärrvärme värderas så högt när kilowatttimmarna är dyrare än de man kan få från en värmepump.

Ett alternativ skulle ju kunna vara att fortsätta med befintlig L/L VP + kombipannan på el under ett eller två år, och sedan fatta ett beslut när du ser hur kostnaderna utvecklar sig och hur huset fungerar. Vill du fortsätta köra på el så kan du ju alltid byta pannan mot en elpanna, sådana får du billigt på blocket.
 
pelpet skrev:
Badrummet borde väl värmas av att varm luft strömmar in där och ut genom ventilationen? Och om det inte fungerar, kan du inte komplettera med en elektrisk handdukstork såvida du inte vill köra värmesystemet på el.
Min erfarenhet säger att det blir inte fallet, möjligen om det är ett litet badrum utan fönster. Ventilationen drar in varm luft men den går "kortaste" vägen och värmer således inte utrymmet. En handdukstork har för liten effekt, jag har en fet vattenburen i vårt badrum som jag hoppades skulle räcka men det gör den inte så elgolvvärmen får hjälpa upp situationen. :mad:
 
Hmm.. skulle det funka men en Q-vent i källaren? Den har diskuterats på det här forumet, så det finns nog en del att läsa. Fast det kanske är bättre med en till L/L VP isåfall.

Elektriska handdukstorkar finns ju på 1,2 kW. Det borde väl räcka rätt bra i ett badrum.
 
Fast nu kanske jag bara trasslar till saker och ting. Luftvärmepump och fjärrvärme är en bra kombination som borde ge dig bra komfort, bra ekonomi och lite besvär, och 50000:- är inte så farligt mycket pengar för en ny värmekälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.