ullberg
Suhagg skrev:
Det är ju en smart tanke för att få det smäckrare och smidigare.
Antar att den "yttre" dörren med panel på måste kunna glida i någon slags skenor på den riktiga ytterdörren innanför? Eftersom öppningsvinkeln på de båda inte är lika.
Det är ju väldigt smart att hålla isär konstruktionerna också. Den "yttre" dörren av panel måste ha någon stomme som inte är för klumpig. Ska man kanske göra den som en vanlig ladugårdsdörr i princip och sedan försöka få till glidskenor av något slag?

En sådan här enkel stomme med panel på
[bild]
Spontant känner jag att tvådörrskonceptet blir lite komplicerat när man tänker på trycken och lås, jag gissar att du vill ha de som sitter i den inre dörren, hur hanterar du det om de ska glida i varandra, en stor urspårning? en sån lär synas ganska bra...

I övrigt gillar jag den idén, ganska enkel och borde vara funktionell / driftssäker.

Jag tror nog mer, som någon skrev ovan, på att bara sätta den brädan som täcker de inre gångjärnen i ett eget gångjärn och fixa en mekansim som viker undan denna bräda när man öppnar dörren (som har resten av panelen stumt spikad).

Ett mellanting mellan dessa är förstås att använda kylskåpslösningen, fast avsluta den när man börjar närma sig trycket och ha de sista brädorna spikade i dörren, vid stängning kommer sista locket att glida över de brädor som är spikade i dörren, tycker det borde funka rent mekansikt.

/U
 
Sant.

Jag specar bättre. Vill ha riktiga ytterdörrens handtag samt möjlighet att använda dörrens vanliga låskista.
Här kan jag nog ordna en förlängning an handtag och lite fix med nycklar och låskista för att lösa det. Inte svårt.

Så stumt spikad panel och ha något som viker undan den sista panelbrädan verkar vettigast.

Blir till att klura lite på detta. Bäst att skruva på panelen på den nya dörren bara och sen få bra motivation att lösa problemen. :)
 
Det finns dolda gångjärn, se Swedoors Character-serie...
 
Du ska ju ha en sån här lösning så blir inte tryckare så nödvändigt. Om du är ute efter en dold dörr.

http://www.easylinkuk.co.uk/page94.html

men är planen att denna dörr ska användas som huvudsaklig entre?
 
MagnusSt skrev:
Du ska ju ha en sån här lösning så blir inte tryckare så nödvändigt. Om du är ute efter en dold dörr.

[länk]

men är planen att denna dörr ska användas som huvudsaklig entre?
Den ska vara in till groventre så jag vill ha ett handtag att ta i. Kan ju dölja det genom att pulverlacka det i liknande faluröd.
 
Suhagg skrev:
Dåligt beskrivet av mig. Ett nytt hus jag bygger där jag vill ha lite kul detaljer.
Vill ha en dörr men det ska vara på en gavel och jag vill dölja den så gott det går.
Haha, viss fattar jag trögt! :surprised: :surprised: :surprised:

Jag tror dock att bästa sättet att gömma något är att inte försöka gömma det.
Läs Allan Edgar Poe's The Purloined Letter
http://www.voanews.com/learningenglish/home/a-23-2009-12-25-voa1-84658752.html

Försöker du gömma dörren kommer den kanske bara att dra mer uppmärksamhet till sig.
Lite diskretare foder så blir det nog bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.