Hej!
Skulle verkligen behöva en rejäl torktumlare, men har problem då dörren till tvättstugan bara är 50 cm bred, väl innan för dörren är det gott om platts, någon som vet av något märke som har lite smalare torktumlare, eller om man på något vis kan trixa in en tummlare genom en så smal dörr? Min första tanke var att sätta in en bredare dörr till tvättstugan, men såg sedan att det blir svårt då det är ett snedtak som begränsar bredden på dörren. Har sett att det fins någon liten vägghänd historia, men vill ha en tumlare med bättre kapacitet än den. Några tipps?
 
Jo, det är den vägghängda modellen jag tittat på, men den är för klen för våra behov. jag har som nödlösning möjlighet att sätta tumlaren i ett hörn utanför tvättstugan, men jag vet inte om man vågar det? hur mycket fukt avger en modern kondenstumlare till sin omgivning samt är det risk att den kan avge så mycket vatten vid ev. fel att det fins risk för vattenskada om man ställer den på ett vanligt ej vatten tätt golv?
 
Enligt prisjakt borde Siemens WT 44E101 uppfyllla dina krav.
 
pelpet skrev:
Enligt prisjakt borde Siemens WT 44E101 uppfyllla dina krav.
Lustigt! Den modellen går inte att hitta hos Siemens, endast hos prisjakt osv.

Har du en länk till produktinfo?
 
Det verkar vara en utgången produkt, och därför troligen bortplockad. Men här finns info och produktblad.
Tyvärr verkar infon på prisjakt vara fel för enligt produktbladet så är den 60 x 60.

Du kanske får ta en titt på kombinerade tvättmaskiner/torktumlare? Det finns flera olika modeller som skulle kunna fungera men torkkapaciteten är tyvärr begränsad. Lite bättre än den vägghängda men inte mycket.
Här är två söklänkar som kan fungera.
Minde djup än 50 cm
Minde bredd än 50 cm
 
anjn skrev:
Jo, det är den vägghängda modellen jag tittat på, men den är för klen för våra behov.
TVÅ små torktumlare?
 
Nja, jag vill nog gärna ha bara en ordentlig tumlare, köper jag två vägghängda får jag betala 10 000kr för 7 kg kapacitet i energiklass C och den slanten får man ju en prima värmepumpstumlare för.

Märkligt att det fins massor av tvättmaskiner som går att få in genom dörren men inte en enda vettig torktumlare:mad: Vad tror ni om att ha tumlaren i vanliga bostadsutrymmet som en nödlösning en tid? tänkte då närmast på risken för fukt och vattenskador. att den låter illa och är ful att titta på kan vi leva med en tid. Tänkte att man kanske helt enkelt kan köpa en bredare dörr och kapa ena övre hörnet på karmen och dörren och bygga om den så att det följer snedtaket? ser ju kanske lite udda ut men skulle nog inte bli så tokigt.
 
anjn skrev:
... Vad tror ni om att ha tumlaren i vanliga bostadsutrymmet ...
Torktumlare brukar låta en hel del. Fläktar som går flera timmar, och trumma som reverserar (startar och stoppar) regelbundet.
Så det är nog inte så kul att ha i rum där man uppehåller sig.

Det är nog liten risk för läckage, men att risken är liten är ju klen tröst den dag det händer och försäkringsbolaget ställer sig avvisande.

Hur vore det att bara lyfta bort dörren + karm när tumlaren skall in?
Vad är måttet på dörrhålet med dörren bortmonterad?
 
måste ta bort listerna för att mäta exakt men dörren är 54cm så plus karm skulle jag gissa på 58-60 cm. så det kanske går, men tar jag bort karmen så vill jag nog lösa problemet en gång för alla. Lyfter jag bara bort dörren så är själva hålet 51-52 cm

Vill inte påstå att han som byggde tvättstugan i vårat hus är dum, men lite otur verkar han allt ha när han tänker:rolleyes: Tvättstugan är på övervåningen, man har sedan gjort en takkupa och gjort en tvättstuga med full takhöjd men inte tänkt på hur dörren hamnar.
 
Redigerat:
Kan det vara ett alternativ att ha en liten torktumlare (för att tumla strumpor) och en luftavfuktare för att torka upphängd tvätt?
 
Nej, med tre barn och två vuxna har jag tröttnat på torkställning och ett tvättberg som växer fortare än tvätten torkar, så det får nog bli så att jag köper en tumlare och ställer utanför tvättstugan så länge, och ger mig på dörren till hösten och ser om jag kan få in tumlaren på något vis.
 
Det är väl inte så besväligt arr göra en större öppning med en ny dörr så du får in en torktumlare som är 60 cm. så har du att välja på.
 
Det skulle till och med vara väldigt enkelt om det inte såg ut så här. enda möjligheten som jag ser det är att kapa av övre högra hörnet på karmen och dörren, och då blir det lite mer pyssel att få till det.
 
  • tvättstuga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.