Jag håller på att renovera ett litet torp. Jag har rivit ner de gamla spånskivorna (med plast bakom, som också har tagits bort) för att blotta de timrade väggarna. Jag tror att väggarna pappspändes från början, men jag har funderat på att sätta upp masonitskivor istället (snabbare att sätta upp, och inte helt fel från en byggnadsvårdssynpunkt har jag förstått). Men, det ska vara 6mm masonit som ska användas, inte 3mm. Jag har inte hittat ett ställe som har de 6mm skivorna. Finns dem att få tag i? SKulle det funka med 3mm board?
 
Jag har också använt 6 mm masonit. Gick jättebra, tycker faktisk bättra om det än att gipsa.

Jag köpte 6 mm masonit på den lokala XL-bygg. Benämndes "bygg-board" och inte "6 mm masonit" (men det är samma sak :)

Edit: 3 mm kanske funkar. 6mm är mere rejält att arbeta med och döljar väggens evt. buktning.
 
Redigerat:
Hur gjorde du sedan? Satte du upp tapet direkt eller lumppapp och sedan tapet? Hur gjorde du för att dölja/täcka över skarvarna mellan skivorna?
 
gg30 skrev:
Jag tror att väggarna pappspändes från början, men jag har funderat på att sätta upp masonitskivor istället (snabbare att sätta upp, och inte helt fel från en byggnadsvårdssynpunkt har jag förstått)
Nej och nej svarar jag på det!:D

Nej det är inte snabbare att sätta upp masonit istället för att pappspänna och det är riktigt trevligt att just pappspänna också. Jag har gjort det i flera rum nu utan att ha någon annan erfarenhet än den jag läst mig till och att jag tapetserat ett antal rum med vanliga tapeter vilket är något helt annat. Vi är supernöjda med pappspänningen som är både billig och väldigt snabb och lättarbetad.

Nej svarar jag också på nästa påstående, masonitskivor är inte helt fel att sätta upp ur byggnadsvårdsynpunkt och ett bra val tycker jag vill bara inte att pappspänning förkastas för att det skulle vara svårt.;)
 
Sophie, antingen pappspänner du extremt snabbt eller så är du otroligt långsam på att skruva/spika masonit.;) (eller både och).

Fördelen med att sätta masonit ur byggnadsvårdssynpunkt är att man inte förstör något om man någon gång vill återställa och/eller pappspänna.

Håller med om att det inte är så avancerat att pappspänna väggar, en lufttrycksdriven pappistol underlättar massor,
 
Torpet saknar el, så all spikning kommer att göras för hand...

Jag har läst att pappspända väggar är lite ömtåliga - stämmer det? Vi har två små barn så jag skulle nog hellre ha det lite tåligare masonit.
 
Ja det beror ju på hur släta väggarna är bakom. Det är ju bara en papp som är spänd (!) så trycker du med ett finger och det är luft bakom så blir det hål.
 
Kanske både och? Masonit först och spännpapp på masoniten? Så får man en stabil vägg samtidigt som man täcker skarvarna. Eller är det ingen idé?
 
Väggarna är inte av den slätaste typen, så det blir nog masonit... SKulle man kunna köra med 3 mm, eller måste det vara 6 mm? Vad skulle problemet vara med 3 mm board?

Om man inte vill pappspänna på masoniten, hur täcker man skarvarna? Kan man använda remsor av glasfiberväv och lite spackel? Eller skulle det funka med bara lumppapp och sedan tapet? Finns det spackel som duger ur ett byggnadsvårdsperspektiv?

@isola: har du blötlagd skivorna innan du sätte upp dem?
 
arvid0 skrev:
Sophie, antingen pappspänner du extremt snabbt eller så är du otroligt långsam på att skruva/spika masonit.;) (eller både och).

Fördelen med att sätta masonit ur byggnadsvårdssynpunkt är att man inte förstör något om man någon gång vill återställa och/eller pappspänna.

Håller med om att det inte är så avancerat att pappspänna väggar, en lufttrycksdriven pappistol underlättar massor,
Inte vet jag vad du räknar som extremt snabb eller otroligt långsam men det tar mig inte mer än 3-4 timmar att pappspänna ett normalstort rum, sen har man remsorna kvar som man sätter dagen efter och sen är man klar för tapetsering eller målning. Att sätta skivor, vilken typ det än må vara tar längre tid och då ska man ändå spackla och slipa i ett par omgångar efter det eller klistra papp för att bli av med skarvarna om man hellre vill det.

Att pappspänna är inte heller fel byggnadsvårsmässigt för det bevarar också det som finns under, frågan är väl om inte spikningen är skonsammare än skruvningen när någon sen ska riva ner.

Lufttrycksdriven papppistol fungerar kanske men jag kör för hand för att ha koll på hur hårt man slår i spiken, jag vet att man kan ställa trycket men på ett gammalt hus är det inte statiskt underlag så rätt som det är spikar man i ett tomrum och då trasar en papppistol sönder istället.

Tyvär är många rädda för att pappspänna då det anses svårt och krångligt, detta är inte alls sant och det är synd när de som itne egentligen har någon erfarenhet kritiserar något som de egentligen inte vet något om, jag vet flera som helt avfärdat det på grund av att det är svårt, dyrt, ömtåligt etc fast de aldrig testat själva.

Angående just det där att det är ömtåligt så ja och nej. Det är inte "bara en papp som är spänd". Pappen är relativt tjock och när den är uppspänd skulle jag vilja se den som med ett finger gör hål på den. Ny papp går inte sönder så lätt. Den sitter hårt uppspänd och fjädrar emot och finns det inget vasst under så håller den. Däremot kan den vara ömtålig i hörnen om man inte får till dem bra så de blir rundade, då går den lätt sönder när man sätter lister men som med allt annat gäller det att vara noga när man gör det så uppkommer inte det problemet.
 
Jag gjorde i ordning ett av barnens rum. Där var set pappapspänt tak. Först tänkte jag sätta ny papp men med tanke på brandsäkerhet så blev det ett målat furutak istället. Lite samma känns det som med väggar, det är snyggt med vad gäller brandsäkerhet så är det inte optimalt.
 
Vill gärna instämma i vad Sophie säger vad gäller pappspänning. Vi har precis pappspänt vårt första rum. Spikade för hand med vanlig pappspik. För oss nybörjare tog det ungefär en dag. Då hann vi makulera kanske hälften av skarvarna också. Rummet är ca 16 kvm men med mycket snedtak, hörn och knepiga utrymmen. Det hela gick väldigt smidigt och blev mycket lyckat. Det är lite magi när pappen torkar, spänns och blir slät. Tycker även makuleringen blev väldigt bra och man behöver titta väldigt noga för att se den. Det jag försöker säga är att pappspänning inte alls är svårt eller tar lång tid, bara man är beredd att läsa på lite och lära sig lite nytt (hade inte minst nytta av vad Sophie skrivit på deras blogg :) ). Det är dessutom billigt. När pappen torkat är jag fascinerad även hur pass stark den verkar vara. Precis som Sophie säger så fjädrar den emot. För att göra hål krävs något vasst eller att man slår med en hammare där det är tomt bakom, knappast ett finger. Hål går för övrigt lätt att laga med tapetklister och tidiningspapper.

Sjunger lite pappspännings lov här alltså. Poängen är bara att det inte är så svårt och inte borde behöva vara omgärdat av sådan "mental tröskel" som det verkar för många. Alla behöver så klart inte pappspänna, men ska inte avfärda det för att det tar lång tid - snarare då brandsäkerhet eller kanske tålighet.

Apropå TS fråga. Har inte provat med varken 3mm eller 6 mm masonit på väggar men jobbat en del med 3 mm för andra saker. Den är ju både stark och klen. Så länge skivan är intakt är ju speciellt den släta sidan rätt hård. Får den däremot någon skada så är den rätt mjuk i kanterna. Den tål ju inte heller några kraftiga slag där det inte finns något under.

I utrymmen vi tänkt använda som garderober har vi satt renoveringsgips på timmerväggarna. Hade ju läst detta om att många rekommenderar masonit som men kände mig rätt osäker på hur man skulle lyckas dölja skruvhålen i masoniten. Att spackla på ett mjukt och levande material kändes som att det kunde bli svårt. Här borde 3mm också bli rätt mycket känsligare än 6 mm. Renoveringsgipsen funkade hyfsat men en del skruvar "gick i genom" när jag försökte skruva in skivorna så de skulle följa väggens buktningar. Det betydde átt det blev många skruvhål och ganska mycket spackling.
 
Redigerat:
Det går utan tvekan med 3 mm. Jag tycker det ofta bli bättre, lite följsammare efter små bulor i väggen. Nackdelen är att skarvarna blir svårare att matcha.
 
  • Gilla
peroande
  • Laddar…
Även om jag kan hålla med att papspänning kan vara en bra lösning, så tyvker jag fortfarande att förarbetet (dra ut ALLA gamla spik) skulle ta för lång tid, så jag kommer att använda någon slags skiva.

För att ytterligare komplicera diskussionen, skulle man kunna använda porös board/treetrex istället? Det finns dem som verkar tycka att det kan vara ett bra alternativ. Hur skulle man fästa det på väggarna? Pappspik?
 
Skiva kan vara ett lika bra eller bättre val än pappspänning, det beror på vad man är ute efter och vilka förutsättningar man har (ville bara förklara att det inte är svårt eller ömtåligt och att man inte behöver välja bort av de anledningarna).

Du måste ta bort spiken även om du sätter tretex, den är så mjuk, räcker väl iofs att slå in dem men det gör det med pappspänning också.

Vi har lagat med tretex under vår pappspänning på några väggar, dels där vi haft en fuktskada så det var lite större yta och dels runt fönstren där vi satt tillbaka originalfönster och det då fattades tretex på sidorna eftersom perspektivfönstren varit bredare. Tretex är väldigt dammigt att arbeta med och när man har satt upp den måste man spackla aaal skarvar med remsa och spackel, den sätts upp med pappspik.

Materialet är väldigt trevligt vad avser ljudet, den är effektiv som ljuddämpare och det ser vi som mycket positivt men den var som sagt mindre rolig att arbeta med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.