Det finns ju en hel del att läsa på detta forum om hur högt ett staket bör vara för att hålla ute rådjur men hur glest kan det vara mellan pinnarna i ett spjälstaket med lodräta spjälor innan de kan tränga sig igenom-någon som gjort iaktagelser av detta i praktiken?
 
Hade ett gunnebostängsel förut som var både högt och finmaskat, men det fanns ett "hål" mellan mitt garage och stängslet som jag personligen vid flera tillfällen såg flera rådjur tränga sig igenom och den springan var exakt 28 cm bred! (jag blev iallfall förvånad att de tog sig igenom så lätt då det såg trångt ut...)

Nu kör jag med elstängsel och har istället problemet att de kan "hoppa mellan" några av trådarna som har 40 cm mellanrum... >:(

Vad gäller höjder har jag sett att de hoppat/klättrat över ett plank på 150 cm, men ännu har ingen hoppat över eltråden på 140 cm. :p

Sen beror det nog till stor del hur mycket motivation de har när de ska ta sig in någonstans... Är där något riktigt smaskigt så kan de anstränga sig ganska rejält och framförallt försöka forcera staket och stängsel, så alltför klena konstruktioner kan de lyckas riva... :-?


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.