undine
Hej alla,

Jag är väldigt mycket av en ny nybörjare på detta med villavärme och vatten så jag ber er ha överseende med om vissa tycker det jag skriver låter roligt :surprised:.

Jag har köpt en 1½-plansvilla som har byggår 1977 (dock renoverat efter detta) på 203 kvm. Värmesystemet består av luftvärmepump samt direktverkande el via radiatorer. Det finns också golvvärme via el på nedanvåningen. Pannan är från 1977 och fungerar som den ska men den kan ju behövas bytas ut eftersom den är gammal. Jag vet inte hur många liter den är på men jag hade velat ha en panna med större kapacitet. Jag har ett hörnbubbelbadkar och efter att jag fyllt hela det, finns det inget varmvatten kvar, i princip. Nu är väl också ett hörnbubbelbadkar rätt stort och kränger många liter, men det hade varit trevligt att kunna duscha varmt efter badet. Däremot är det inga problem när jag och min sambo duschar efter varandra. Hur som helst...


  • Bör man byta ut den av princip eller ska man låta den vara tills den går sönder av sig själv? Mina föräldrar har en liknande villa från 1970 och när de köpte sin villa år 1999 renoverade de större delar av huset via hantverkarfirmor. De blev rekommenderade att byta ut pannan som var original från byggåret, trots att denna fungerade. Jag tror de har köpt ny panna säkert två gånger sedan dess och den sitsen vill jag inte hamna i!
  • Blir energikostnaderna mycket lägre om man byter ut en gammal panna mot en ny?

Jag har googlat runt och läst på om pannor och vad man kan göra. Jag har verkligen ingen aning alls på hur jag ska göra och vad jag ska byta till. Jag litar inte på att ringa en hantverkarfirma och fråga heller, därför frågar jag er här.


  • Vad är bäst, ska jag byta till en annan varmvattenpanna som går på el? Risker? Positivt/negativt?
  • Ska jag byta till någon form av luftvärmepumpsvattenpanna (osäker på rätt begrepp) istället? Hur funkar det? Risker? Positivt/negativt?
  • Annat man kan byta till?
Det finns ingen skorsten eller liknande i huset så att dona med pellets eller så är inget alternativ.

Tack!
 
Om du har direktverkande el så gissar jag att du inte har en panna.
Det är inte möjligtvis så att det är en varmvattenberedare du har? Om så är fallet, och du inte har tänkt att konvertera värmesystemet till vattenburet istället för el, så är det inte lönt att byta förrän den går sönder.
Vill du däremot ha ut mer varmvatten så får du byta till en större, eller med mer effekt.
Står det något på den du har?
 
Vad har du för ventilation idag? Är det mekanisk frånluft utan återvinning kan du sätta in en frånluftsvärmepump som värmer vattnet åt dig med hjälp av den varma luften som ventileras bort, är dock lite osäker om du kan tjäna tillräckligt på det för att motivera investeringen.

Om du idag har en vanlig varmvattenberedare och bara vill ha mer varmvatten är det enklaste att sätta in en ny beredare på fler liter än den du har idag, tror inte du behöver oroa dig för att den går sönder bara för den e ny. Jag har svårt att tänka mig att varmvattenberedare är av sämre kvalitet idag då det är en väldigt enkel konstruktion. Du kommer dock inte spara några pengar att tala om, en elvärmare är en elvärmare oavsett om den är tillverkad på 70-talet eller 2012.

Börja med att kolla upp vad du har idag så blir det lite lättare att hjälpa dig :)
 
undine
Hej och tack för era svar!
Givetvis, det är en varmvattenberedare:)

Jag har självdrag som ventilation. Har ett gäng ventiler uppsatta, that's it.

Jag kan kolla när jag är i huset i morgon vad det är för modell på varmvattenberedaren. Återkommer :)
 
Om problemet bara är att beredaren är för liten, så kan man antingen skaffa en ny, större. Eller så kan man komplettera den befintliga med en extra tank.

Efterssom den befintliga är så gammal så är det troligen bättre att byta ut den än att komplettera och sedan kanske ändå bli tvungen att byta ut den snart när den går sönder.

Det ni kanske borde fundera på är om ni borde göra något mer drastiskt åt hela värmesystemet. Dvs byta till vattenburen värme, och en värmepump. Mark eller bergvärme. Eller kanske en pelletspanna.

Om ni idag har direktel och en luftvärmepump så ger ju en konvertering till vattenburet rätt stora ingrepp i huset, och blir totalt en dyr investering. Men ni borde ta ett aktivt beslut att antingen konvertera eller inte konvertera innan en investering i en ny beredare. För OM ni installerar ex. en markvärme pump så kommer den att innehålla även en VV beredare.
 
undine
Tack för svar!

Ja för pellets eller så går ju inte då vi inte har en skorsten, vilket jag antar är ett krav. Att bygga det är inget vi har lust med. Att konvertera allt till vattenburen golvvärme och liknande är heller inget vi kommer att göra eftersom vi då måste riva upp allt nylagt golv på hela nedervåningen.

Jag försöker hitta så bra alt. som möjligt till varmvattenberedaren som inte kräver stora ingrepp i huset. Jag har hört talas om att man kan sätta in värmepump som uppvärmare till varmvattenberedare nämligen, men jag har ingen aning alls om hur man gör.
 
Det är väl typ en sånhär som är aktuell isåfall:

http://www.hetluften.se/index.php?p...category_id=12&option=com_virtuemart&Itemid=1

Om du har en "vanlig" förbrukning på 5000kwh/år till varmvatten skulle besparingen vid ett elpris på 1:-/kwh och om den verkligen har COP 3,6 bli ca. 3600:- om året. Med tanke på att den är runt 12-13k dyrare än en liknande elberedare tar det ca 3,5 år innan mellanskillnade är betald.
 
Att konvertera till vattenburet behöver inte alltid betyda att man bryter upp golv. Det finns andra lösningar, ex. ett system där man drar rör i golvsockeln, i det systemet finns tom en variant med "platta rör" som kan dras förbi trösklar.
 
undine
Hej på er,
Nu har jag varit i huset och kikat på varmvattenberedaren. Såhär sen den ut och det är allt som står på den.

DSCF2142.JPG


Det säger inte mig så mycket men någon av er kanske har koll på vad det är för panna?
 
undine
Hm bilden blev lite stor, bilden finns här med.
 
Finns väldigt lite info om den eftersom "tmv pannan" köptes upp utav nibe 1996 och mest verkat sysslat med pannor för uppvärmning av olika slag.
Dock hittade jag en referens till att dom även gjort varmvattenberedare.

Det måste finnas någon lucka eller liknande på den man kan öppna där det finns typ en skylt eller nåt med info om hur många liter den är på.

Men som jag sagt innan, om du bara vill ha mer varmvatten satsa på en sånhär eller liknande http://www.rinkabyror.se/artikel/nibe-compact-300l-emalj/?select=true

Om du vill ha något lite mer "modernt" och elsnålare satsa på länken jag skickat innan.

300liter borde räcka till dom flesta och borde vara mer än du har idag om du upplever att det tryter.

Jag har ju dock en känsla av att du får köpa sakerna lite dyrare genom en rörmockare då dom liksom elektrikerna inte brukar vara då inne på att bara installera utan att få sälja grejerna om man saknar kontakter.
 
D
Du kan också kontrollera vilken temperatur som varmvattenberedaren är inställd på och eventuellt höja temperaturen så får du mer varmvatten utan att byta ut den.
 
undine
Tack för era svar!
Jag tror inte man kan öppna den; locket verkar fastskruvat på något vis. Men det kanske man kan skruva bort, har inte vågat mecka med den med risk att jag har sönder något.

Hur gör man med installation av beredaren? På Rinkabys hemsida står att de inte hjälper till med sådant och om man kontaktar hantverkare kanske inte de vill installera något jag köpt.

Det finns ju massor av hantverkare där ute, hur vet man vem man ska ta?
 
Jag tror det är väldigt få rörisar som går med på att installera saker man köpt själv om man inte känner varandra.

Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och köpa samma model med installation av en röris för lite mer riksdaler än rinkaby tar specellt om du vill ha några garantier/ kvitto på jobbet.

Att välja hantverkare kan vara svårt men min erfarenhet är att om du inte känner någon som anlitat någon och kan rekommendera är att välja en lite större firma som har ett kontor man kan gå till om det skulle bli strul och som man därigenom alltid kan nå.

Dock skall det tillläggas att enligt mig är hantverkarskräcken ibland är lite överdriven. Det finns nog betydligt fler bra än dåliga hantverkare och dom som man hör är dom som råkat illa ut, alla som är nöjda skriker sällan om det.

Om du bara skall byta beredare är det ett relativt enkelt jobb där inte speciellt mycket kan strula. Bara koppla ur, koppla in.
 
undine
Hej pannlampa, tack för svaret! Ja, jag har förstått det också och det spelar mig ingen roll, jag köper gärna en produkt som hantverkaren rekommenderar. Jag vill ha säkerhet och garantier eftersom jag är ny på detta med hus och är lite rädd för vattenläckor.

Jag vet inte alls hur maskinerna ser ut, det är säkert skillnad på denna beredaren jag har och om jag ska köpa en ny. Ingen hit om jag står där med en panna jag inte kan koppla in själv :/

Bra idé det där, tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.