Hur lång tid får man räkna för att sätta ihop 16 ikeastommar, gäller ett komplett kök med bänkskåp, överskåp, inbyggnadsskåp etc.
 
En förmiddag
 
S
första tar längst tid sen får du lite koll hur dom vill ha dom monterade.
men öppna och gör en i sänder. ha gärna klammerpistol.
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
En förmiddag
Jag har nyss satt samman 6st, och kanske fixar jag en IKEA-stomme på 15 minuter nu.

Men då är jag petig och försiktig när jag spikar bakstycket, vill verkligen inte råka spräcka melaminet med en spik som kommer för nära ytan, och detta bakstycke-spikande är det moment som tar längst tid. Säkert minst halva monteringstiden.
Jag funderade verkligen lite på klammerpistolen :), hade det gällt 20 stommar hade den säkert kommit fram. :)
 
Mikael_L skrev:
Jag har nyss satt samman 6st, och kanske fixar jag en IKEA-stomme på 15 minuter nu.

Men då är jag petig och försiktig när jag spikar bakstycket, vill verkligen inte råka spräcka melaminet med en spik som kommer för nära ytan, och detta bakstycke-spikande är det moment som tar längst tid. Säkert minst halva monteringstiden.
Jag funderade verkligen lite på klammerpistolen :), hade det gällt 20 stommar hade den säkert kommit fram. :)
Låter rimligt.
10 - 15 minuter per skåp. Den längsta tiden går åt till att spika bakstycket,
så ett högskåp tar naturligtvis mycket längre tid än ett bänkskåp.
Men man jobbar ju inte så intensivt i ett litet hemmaprojekt, så 3/4 dag verkar rimligt för sexton skåp.
Om du vill hinna med några kaffepauser :)
Och det är mycket wellpapp som skall tas om hand.
 
Mikael_L
Och så gäller ju detta endast att sätta samman stommarna, ska man sätta ihop t.ex. lådor också blir det ju ännu lite tid osv.
Men du har ju koll på hur du ställde frågan och är antagligen medveten om detta. :)
 
Jag använde dyckerpickan med tunna 30mm stift, då går det annars långsamma arbetet med bakstycket ganska snabbt! För bakstycket är som alla andra skriver den drygaste biten, hade bara två högskåp, resten bänkskåp, sen ett hörnskåp. Hörnskåpet tog nog lika lång tid som alla andra bänkskåpen tillsammans! :D

Det som tar längst tid efter stommarna är att bygga lådorna och sätta skenorna tyckte jag. Obs, se till att du har gott om ledig yta, när du väl börjat bygga så blir de platta paketen väldigt skrymmande....
 
Ett normalkök plockar man ihop på en kväll. Har man spikpicka går det ännu snabbare. Mest tidskrävande är att öppna alla jäkla förpackningar, och kånka ut dem till eldningshögen.
Jag brukar tillämpa serieproduktion. Öppnar allt på en gång och sorterar i olika högar. Sedan gör jag samma moment med alla stommar innan jag går på nästa. Principen är ju samma för alla, det är bara bredder och djup som varierar.
 
Norrhyttan skrev:
Ett normalkök plockar man ihop på en kväll. Har man spikpicka går det ännu snabbare. Mest tidskrävande är att öppna alla jäkla förpackningar, och kånka ut dem till eldningshögen.
Jag brukar tillämpa serieproduktion. Öppnar allt på en gång och sorterar i olika högar. Sedan gör jag samma moment med alla stommar innan jag går på nästa. Principen är ju samma för alla, det är bara bredder och djup som varierar.

Fyfyfy :mad:

Wellpappen skall till återvinningscentralen!
 
KnockOnWood skrev:
Fyfyfy :mad:
Kul att det retar någon. Då kan jag fylla på med att jag värmer huset med rivningsvirke också.
:D
 
yuphin skrev:
Hur lång tid får man räkna för att sätta ihop 16 ikeastommar, gäller ett komplett kök med bänkskåp, överskåp, inbyggnadsskåp etc.
Ställer du frågan för att du betalar någon för arbetet?
Det tar säkerligen inte mer en 15-20 min att montera en stomme, men det innebär inte att det i realiteten är 15-20 x 16 st stommar = 4-5,5 tim. Det är som redan nämnts plockning hit och dit med emballaget mm. och ju fler stommar som färdigställs så skall dessa få plats. Då skall givetvis de inte lagras där de skall monteras för då får man flytta dem en gång till.
 
cecar33 skrev:
Ställer du frågan för att du betalar någon för arbetet?
Det tar säkerligen inte mer en 15-20 min att montera en stomme, men det innebär inte att det i realiteten är 15-20 x 16 st stommar = 4-5,5 tim. Det är som redan nämnts plockning hit och dit med emballaget mm. och ju fler stommar som färdigställs så skall dessa få plats. Då skall givetvis de inte lagras där de skall monteras för då får man flytta dem en gång till.
Jag gör det själv, undrade bara så att jag kan planera att ha alla stommar klara tills hantverkarna kommer och monterar allt mot vägg och fixar el och vvs :)
 
Norrhyttan skrev:
Jag brukar tillämpa serieproduktion. Öppnar allt på en gång och sorterar i olika högar. Sedan gör jag samma moment med alla stommar innan jag går på nästa. Principen är ju samma för alla, det är bara bredder och djup som varierar.
Jag förespråkar motsatsen, dvs enstycksflöde, det fungerar oftast bäst och snabbast, och minimerar risken för misstag, även om det bara gäller ett mindre projekt så som att montera lite stommar.

Här är lite "propaganda" för enstycksflöde kontra massproduktion som är kul att se/läsa ifall man inte är intresserad av att plugga mer Lean än nödvändigt :) (one-piece-flow kontra mass-production)

http://lssacademy.com/2008/02/18/one-piece-flow-versus-mass-production/
http://www.leanab.se/page/page.asp?id=8
 
Norrhyttan skrev:
Kul att det retar någon. Då kan jag fylla på med att jag värmer huset med rivningsvirke också.
:D
Det gör du rätt i!
Varför skänka bort "gratis" bränsle,
eller ännu värre betala för att tömma en byggskräp-kontainer?
 
Daniel78 skrev:
Jag förespråkar motsatsen, dvs enstycksflöde, det fungerar oftast bäst och snabbast, och minimerar risken för misstag, även om det bara gäller ett mindre projekt så som att montera lite stommar.

Här är lite "propaganda" för enstycksflöde kontra massproduktion som är kul att se/läsa ifall man inte är intresserad av att plugga mer Lean än nödvändigt :) (one-piece-flow kontra mass-production)

[länk]
[länk]
Notera att jag inte förespråkar någon metod. Jag sa bara hur jag gör. Och det har funkat för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.