Köpte en större picka för 55-90 mm spik på Jula för att spika upp lite väggpanel. Den har 21 graders magasin för spik med runda skallar och jag har kört mest med 75 och 90 mm spik. Den fungerar ok i stort men allt för ofta skickar den iväg två spik på raken och jag undrar vad det beror på - om det är handhavandefel, om det går att justera, eller om jag borde lämna tillbaks den och få den utbytt?
Jag förstår att det är säkerhetsmekanismen och rekylen som spökar men tycker att den är alltför känslig, och det blir nästan omöjligt att spika uppåt eller med utsträckt arm.
Kompressorn har arbetstryck 6-8 bar, blir det kanske mindre rekyl/bättre om jag ställer ner sekundärtrycket lite?
Manualen är ganska knapphändig och det verkar inte finnas så mycket att skruva på...
Någon som vet?
 
Sker detta mest hela tiden, eller 'bara' när du har 3-5 spik kvar i magasinet?
 
Det sker hela tiden och det verkar inte spela någon roll hur många spik som är kvar.
 
Tyvärr är det något som billiga stora spikpistoler lider av. Så är det med julas gamla variant också..
Knepet är att hålla in avtryckaren innan och slå spikpistolen mot underlaget. Då kommer du att klara att bara spika en spik åt gången.
 
Jaha det var ju nedslående... Får testa metoden och se om det gör skillnad.
Faktum är att det funkar rätt ok på vanligt sätt också bara man trycker pipan mot träet och lägger lite tyngd på, men det är ju inte alltid som det är praktiskt möjligt
 
Milkshaken
Har du smort upp mekaniken något? Det kan hjälpa att ta lite grafitfett och spruta in..
Grejen är den att då jobbar mekaniken snabbare och den "andra" spiken hinner inte fram...
 
Det följde med en liten flaska med typ symaskinsolja att droppa i luftintaget men mer än så har jag inte smort. Var skulle jag spruta in mer fett? Vid säkerhetsmanteln eller i loppet eller?
 
Har också en billig stompicka, TRU köpt på Harald Nyborg för 599 har jag för mig i någon kampanj. Har väl dunkat in en 4000-5000 spik såhär långt och bara haft en 5-6 dubbelskott allt som allt, är väl en felmarginal jag kan leva med. Den krånglade faktiskt lite i början, men nu när den "gått varm" så fungerarar den i det närmaste felfritt, bara en spik som har fastnat (och det var nog p.g.a slarv vid iläggning av ett halvt band).

Jag ser dock, med nackdelen att det kan vara lite kladdigt, till att den är rejält smörjd i alla delar. Dimsmörjare men jag slänger även i ett par droppar från flaskan emellanåt, samt att jag har smörjt upp magasinet och tja, i princip hela maskinen med 5-56 :p Brukar ge den en liten laddning 5-56 när jag pausar, eller måste gå och fylla fickorna med mer spik.

En dyrare picka hade säkert klarat sig med mindre smörjning än vad jag håller på med, det gör kanske den här maskinen också förvisso, jag har inte provat att inte smörja den. Mest för att det går som det ska nu och det är bara att panga på, ville inte få in en massa störande moment :cool: och för de 599 eller 699 som jag gav är jag mer än nöjd.
 
Milkshaken
Precis. Vid magasinet och mekanismen som man måste trycka in för att kunna skjuta.
Grafitfett är inte kladdigt, så det drar inte heller åt sig damm eller annan skit... Symaskinsolja däremot geggar igen, liksom med 5/56...
 
C
Sänk arbetstrycket till det lägsta som funkar bra för dina spik. Högre än så ger bara onödigt hårt anslag och därmed kraftigare rekyl, och större risk att du studsar emot en andra gång och slår i en spik till. Jag har gjort det 100 gånger.

Smörja var dock nåt nytt, det ska jag prova, då kanske min lågprispicka från K-rauta kan få för sig att funka (ännu) bättre. Funkar det med siliconspray?
 
Tack för tips, tar gärna emot fler :) Har nu tagit ledigt några dagar men skall testa med smörjning och lägre tryck vid nästa tillfälle.
 
Milkshaken
Ja självklart utgick jag ifrån att han hade rätt tryck. Dvs så att skallen kommer in lagom långt...
Tror inte att Siliconspray har samma viskositet som tex Grafitfett. Det håller inte efter lika länge.... Du får nog smörja en jäkla massa ggr mer med siliconfett..
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Milkshaken skrev:
Ja självklart utgick jag ifrån att han hade rätt tryck. Dvs så att skallen kommer in lagom långt...
Umm, ställer man inte spikdjupet med en justerskruv på pickan? Ställa spikdjupet med trycker verkar omständigt? Rättare sagt jag vet att det är det för så är det på mina dyckertpickor (Biltema), men fått för mig att nästan alla 50-90 pickor har justerbar djupställning. Min billiga TRU har det iaf. Sen behöver man ju inte fläska på med 8 bar bara för att "man kan" det sliter väl kanske onödigt mycket på pistolen och ökar väl kanske risken för dubbelskott?
 
Det stämmer att spikdjupet styrs med justerskruv.
 
Hej,

Någon som kan ge mer erfarenhetsåterföring på Meec red series pickan?
Även klammer/dyckert-pickan.

Skall bygga hus i sommar och behöver lite saker som skall hålla bygget ut främst och inte krångla ihjäl mig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.