Hej !

Har kikat på ett hus med så kallad EW grund, problemet med det hela är att mäklaren inte kunde förklara på ett bra sätt hur det hela var byggt, bara att det var skit, och att kåken behövde en renoverad regelstomme i källare (sutteräng) delen.

Kan nån förklara för mig hur en sådan här EW grund är utförd ?, vad jag förstått så är det stående reglar direkt mot betongplattan, är det rätt uppfattat ? Huset är byggt 1985.

Vad mer kan man behöva göra, räcker det med att byta reglar och se till att de nya inte är i kontakt med plattan, eller är det ett större problem som kräver omdränering också ?

/mvh

Mats
 
Jag undersökte också EW-element problematiken när vi skulle köpa hus en gång i tiden. De var ju ofta billiga köp. För oss blev ew-hus ointressana när jag förstod problemets storlek. Nedan lite hur jag förstod det hela:

EW-element har inmklamrade impregnerade träreglar i betongelementen. Kan ev också vara fastgjutna i golvet tilsammans med bottensyllen. Emellan dessa isolering.

Problemen är i första hand lukt. Impregneringen gör att reglarna skyddade mot röta men ej mögel. Så konstruktionen verkar hålla men det börjar lukta.

Det finns en del metoder att förbättra inomhusmiljön exempelvis med ventilerade uppsågade spalter i nederdelen av väggarna, byta ut träreglarna mot stål etc. Men tyvärr strider ju konstruktionen mot fysikens lagar. Man skall inte ha isolering/trä på insidan i källaren. Det går aldrig att få konstruktionen att funka bra.

Kostandsaspekten är också något att räkna med. Att byta ut reglarna mot stål fick jag kostadsuppgifter på runt miljonen.
 
Låter intressant, jag väntar på ett protokoll från mäklaren på hur illa det är, men tydligen har den nuvarande ägaren fått en prisuppgift på mindre än 300 000 för att fixa det hela, vilket gör mig lite fundersam då man ju måste återställa ytskikt, dessutom så finns ett våtrum i sutterräng planet som måste göras om med ny matta efter regelbytet.

Känns med andra ord inte som nåt intressant köp.....

/Mats
 
Att bryta upp alla väggar, knipsa av reglarna och byta ut dem. Återskapa alla ytskick m.m. ojoj. Det är mycket jobb. Prisuppgiften jag fick var som sagt från miljonen för en normal källare. Men det värsta tyckte jag var att det aldrig går att få konstruktionen att fungera bra. Man kan bara bota symtomen...
 
Precis, och dessutom vet man väl inget om hur golven är konstruerade heller, ligger dom direkt på betongen så är väl det ungefär lika muntert.

Skall bli intrssant att se besiktningsprotokollet, skulle inte förvåna mig om det hela handlar om punktinsatser där det luktar, sen får man ta resten när man köpt skiten.

Återkommer med rapport när jag sett protokollet.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.