Hej,

Bor i ett Trivselhus från 2004 som vi själva byggt. Har målat de vid byggtillfället och sedan bättrat på lite förra året och sedan tänkte jag ta resten i år.
Men vad jag kommit fram till är att vårt hus följer ingen målarstandard alls :D
Ja alltså, vad på huset ska vara i vilken färg. Fönsterfoder, panel, husknutar, diverse bräder som binder ihop knutarna, ovandelar av panel, mellandelar, småbrädor o ja... massor med detaljer.
Problemet är att jag inte vet benämningen på de olika delarna på huset och inga hus kring mig har samma typ av sammansättning av panel/detaljer.

Ska klämma upp några foton senare i denna tråd och fråga men om jag på lekmans-språk försöker fråga de enklaste sakerna till att börja med.

Vi har en utfyllnadsbräda på ovanvåningen ovan fönsterfodret, ska den målas i hus eller foderfärg? (läs kulör).
Brädan som binder samman husknutarna/delar av stående lockpanelen och följer med runt undertakets utstick, ska de målas o knutfärg eller husfärg? Ska man dela på husknut o de som går vidare under tak?

Huset är biege med gröna knutar.

Bilder kommer...
 
Det är som med mäniskor, en del går omkring i röda strumpor, blå kappa och en ljusgrön halsduk.

När det gäller hus, finns där några givna kulörer, t ex taket och fönstern, sedan tillkommer omgivningen med växter och kanske den röda Ferrarin. Själv håller jag mig ganska neutral, när det gäller färgsättning av hus, då det finns så otroligt många färgsättningar, som verkligen får till det, men det behöver inte tvunget vara gult, grönt eller blått, för att markera de olika delarna på huset. Det går att välja grått, i två olik nyanser, för att lyfta fram huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.