souba skrev:
Vart får man tag på en sådan lyft? Vad ser du för fördelar förutom att du slipper pelarna? Känns som det kan bli problem om något händer med den där nere:-/
Finns två fördelar som jag tycker ä guld värt.
Det ena är att man kan öppna dörrarna helt när man går i / ur jämfört med en tvåpelare.
Det andra är att golvet kan va helt slätt.
http://www.billyft.se/Produkter/36/.../20de2163-8239-469a-b4f1-d488ae9e9032/Toplift

Jag har tänkt att bygga som på översta bilden dvs sänka ner ramperna och då blir golvet som sagt helt slätt.
Nackdelen med detta är att när du har uppe bilen får du gropar där ramperna ligger i nedfällt läge och det finns risk att stuka fötterna men jag tycker dom possessiva sakerna överbrygger detta.

Service är enkle man lyfter helt enkelt upp kolvkasseten ur den kassetten som jag har gjutit fast och pump manöver och tank sitter direkt under täckplåten överst.

Köpte min på http://www.billyft.se/ och det funkade fint leveranstid är ca 3 månader.
 
Ugglan skrev:
Kul läsning! Härligt bygge!

Funderar också på suteräng garage. Men jag tycker att det verkar dra iväg å bli så himla dyrt...

1) Har du nån budget? Vad går mark arb m.m. på? Hur mycket sprägning blev det?
2) Hur hade du tänk lösa suteräng delen? Leca eller betong?

Tack!

Är lite dum i huvudet så jag har en budget som jag spräcker:) Räknade med runt 500K från början men man sätter ju alltid nya mål och vill ha mer avancerade grejer och genomtänkta lösningar så runt 700K räknar jag med klart.

Sprängningen går på 5000:- i etablering inkl moms samt 170:- exkl moms fastkubiken, tror det är ett pris som dom mesta ligger runt.
Tippade in ca 150 ton makadam och ca 150 ton 0-90 samt ca 17 ton 4-8 och ca 20 ton 0-16 vet inte riktigt vad jag betalade av detta samt maskinen på LEAB gick ca 100h.

Blev 128 fast kbm berg vilket dom lärda säger blir det dubbla i löskubik. Andra säger att man skall gångra med 1,7 medan jag och "gurugrävarn" Tony nästan räknade med 2,5 gånger.

Jag skall ha Lättklingkerbetong väggelement 300 tjocka med 100 podrän på utsidan.
En liten billigare grej som jag också tänkt på är att mura leca på med podrän på utsidan samt regla och sätta cellplast 50 tjock på insidan som man sedan sätter osb och dubbelgips utanpå men jag fastnade istället för Lättklinker.
 
Mer bilder...

Inte alltid så lätt att borra då är det inte fel att ha maskinen på plats.

Blir en del bergmassor
 
  • IMG_0494.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0504.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0517.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0524.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Roligt att se ditt projekt i startgroparna. När jag ser sprängningarna på bild så kan jag inte låta bli att tänka på min farfar. Han var bergsprängare till yrket när han var i livet. Jag fick nöjet att vara med på några sprängningar efter hans pension. Där använde han tunnare sprängdukar liknande säckväv. Vid själva sprängningen så fladdrade dukarna bara till så var det klart. Inte som jag har sett på stora byggen då de använder blydukar, som finns på dina bilder, och de flyger upp i luften.
 
Kapten_Haddock skrev:
Blir nästan sentimental:)
Riktig mancave potential!

Antar du håller koll på [länk]

Kanske världens bästa tidsfördriv:)

MVH/
Gött bygge! Garagejournal är världens bästa tidsfördriv. Du får fixa byggtråden där sen med.. :)

Se till att va noga med vattenavledning bara..(egen erfarenhet av källargaragebygge...)
 
  • Gilla
Bure
  • Laddar…
kwattro skrev:
Gött bygge! Garagejournal är världens bästa tidsfördriv. Du får fixa byggtråden där sen med.. :)

Se till att va noga med vattenavledning bara..(egen erfarenhet av källargaragebygge...)
Dubbla rör runt hela garaget samt en slinga runt liften. Sedan blir det extra rör på några ställen som tar ytvattnet.
Har väldigt MYCKET vatten på min tomt så jag har dränerat enhel del runt mitt hus och börjar se resultat.
 
Mer..

Dubbel duk utlaggd.
Börjat gräva för liften, blev fall på schaktbotten 500mm bärlagger i ena hörnet och 900 mm i hörnet emot vägen.
Liften blev lite tung, räknar med att den väger ca 4 ton i detta utförandet.
På plats ca 300mm makadam i botten som är paddat rakt emot berget.
Blir endel fylle
 
  • IMG_0533.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0548.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0553.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0558.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0560.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0542.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dräneringsrör i marken samt dagvatten.
Spolbrunn satt samt tank för det slutna systemet för golvbrunnarna.
Dessutom uppfyllt runt liften
 
  • IMG_0562.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0564.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0567.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Galet projekt! :)
Får ens egna garagebygge att framstå som en tältresning.

Kul med täta bilduppdateringar!
 
Avloppet stammen för avloppet utlaggd.
Två 150 rör lagda för kulvert en ifrån huset tänkt för ev två solpaneler då huset ligger i söderläge och en ev för att kunna köra tex bergvärme ifrån garaget som man sedan värmer huset med.
Två elrör ett för vatten och strömförsörjning samt det andra för tele och nätverk.
Makadam på g.
Avlopp toalett, tvättställ samt toastol.
Garaget ser inte så stort ut men när man ser att en tridembil nästan går in på djupet samt att grävmaskinen samtidigt lätt får plats då inser man motsatsen.
 
  • IMG_0574.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0578.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0584.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0594.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0597.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0582.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skruffse skrev:
Finns två fördelar som jag tycker ä guld värt.
Det ena är att man kan öppna dörrarna helt när man går i / ur jämfört med en tvåpelare.
Det andra är att golvet kan va helt slätt.
[länk]

Jag har tänkt att bygga som på översta bilden dvs sänka ner ramperna och då blir golvet som sagt helt slätt.
Nackdelen med detta är att när du har uppe bilen får du gropar där ramperna ligger i nedfällt läge och det finns risk att stuka fötterna men jag tycker dom possessiva sakerna överbrygger detta.

Service är enkle man lyfter helt enkelt upp kolvkasseten ur den kassetten som jag har gjutit fast och pump manöver och tank sitter direkt under täckplåten överst.

Köpte min på [länk] och det funkade fint leveranstid är ca 3 månader.
Det är sant... Blir ju snyggt också:) Mycket dyrare kontra en 2-pelare? Måste nog hem och mäta lite höjder.. kan få problem med dräneringen om man ska få ner en sådan:)
 
souba skrev:
Det är sant... Blir ju snyggt också:) Mycket dyrare kontra en 2-pelare? Måste nog hem och mäta lite höjder.. kan få problem med dräneringen om man ska få ner en sådan:)
Tvåpelare från Nussbaun ca 40 k plus moms och golvförsänkt ca 63k plus moms för nya grejer.
Sedan kan man ju också köpa beg eller kanske Kinatillverkat ifrån Verktygsboden om man nu vill detta.
 
Fick fixat mig en färdiggjuten fot till lyftbordet som enkelt lyftes på plats ovanpå frigoliten.
Mycket enklare än att gjuta själv och forma på plats bara att lyfta in med grävmaskin.
Fått upp alla avlopp och elrör. Kulverten körde vi 6 st 15 gradersböjar för att få så mjuk sista böj som möjligt för kulvertslangen.
Flisen till kantelementen på g.
Sista bilden är ifrån sista riktiga grävdagen, hälften av elementen är utsatta.
Fick tag i på blocket kantelement ifrån Benders och Sundolit men det gör inget att dom är olika då 1/4 del endast kommer att synas resten hamnar 3m under jord.
 
  • IMG_0602.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0604.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0609.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0612.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0618.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Fanns det en gilla knapp så.. :)
 
  • Gilla
Mixar´n och 1 till
  • Laddar…
Detta ska följas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.