Hej

Jag har hemma en IKEA bokhylla med ekfaner som jag tycker om men den räcker inte till för alla mina böcker. Nu tänkte jag att det skulle vara roligt att bygga en egen bokhylla som skulle matcha den jag har. Men jag är nybörjare på möbelsnickeri så jag undrar om någon kan hjälpa mig att komma igång?

Min fråga är; vad för material ska jag använda? Finns det ekfaner att köpa eller borde jag skaffa ekplankor? Var hittar jag då ekplankor till ett bra pris i trakterna runt Mölndal / Göteborg?

Tacksam för all hjälp! :)
 
Jag har varit inne på att skaffa sådan här skivor.http://www.rusta.se/hyllplan___bankskivor_mobler___inredning_hem_c179.html
Dessa hyllplan hittar man ju på nästan alla varuhus.

Man tar 2 st 200 cm som hyllsidor samt sågar upp ett par skivor till tex 60 cm längder till hyllplan.
skruva fast översta och understa samt mittenhyllan. till övriga hyller borrar man små hål återanvänderman gamla hyllplanshållare.

Det behövs även ett bakstycke om man inte skruvar allt i väggen. En målad massonitskiva som spikas bakifrån.

Sen kan man ju köpa fanerade skivor och såga upp sen lägga på faner på kanterna. Det finns i andra trådar här information vart man får tag i det.
 
Tack för svaret!
Jag vet hur jag vill bygga hyllan, det är materialet jag funderar på. Visste inte att Rusta säljer plankor eller hyllplan så tack för tipset. Deras mått är inte riktigt det jag ville ha men jag tänker att det måste finnas en såg eller någon annanstans som säljer ekplankor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.