Hej!
Vi ska dränera ett hus med källare, golvet i källaren är ca 1,5m under marknivå.
Vi funderar på vad detta kan kosta, hittar dåligt med prisinfo på nätet.
Någon som gjort detta nyligen?

Sen funderar vi även på om man kan börja inreda källaren innan man dränerat?
Det är nu i källaren tvättstuga samt pannrum och div förvaring.

Är det något man ska tänka på när man "klär" väggarna? något man inte ska använda?

Tack på förhand!
 
Det man ska tänka på när man klär väggarna är att låta bli att klä väggarna. Det är fortfarande en källarvägg.

Använd plåtreglar och isolera inte på insidan. Överväg att ventilera utrymmet bakom väggen (mellan vägg och källarvägg).
 
  • Gilla
Member65
  • Laddar…
Tack för ditt snabba svar Mathias.
Vet inte om jag riktigt förstod ditt svar eller om de är jag som inte formulerat mig korrekt från början.
Jag tänker på om man kan måla, tapetsera, kakla eller så på väggen? eller är något alternativ sämre eller bättre?
Vi har fundering på att göra ett rum till biorum samt ett rum till relax.
 
MiniMii skrev:
Jag tänker på om man kan måla, tapetsera, kakla eller så på väggen? eller är något alternativ sämre eller bättre?
Vi har fundering på att göra ett rum till biorum samt ett rum till relax.
Måla: Ja, använd en diffusionsöppen färg bara.
Kakla: Funkar också bra.
Tapetsera: Nä, inte speciellt bra eftersom tapeter vanligtvis består av organiskt material som kan börja mögla.
 
Jag dränerade om min kåk i vintras. Ca 40 löpmeter vägg, 1,7-2,0 meter djupt.
Det blev Pordrän på väggen, främst för att jag fick det billigt.

Jag tog in några offerter, och samtliga låg på ca 3000:- / löpmeter fix färdigt.
Alltså totalt ca 120000 :-

Jag bestämde mig för att bara hyra in grävare + förare och göra resten själv.
Att gräva upp tog ca 2 dagar, rätt mycket strul under ett altantak och under en trapp. Sedan ägnade jag den närmsta helgen åt att slipa asfalt och gjuta hålkäl, samt även några kvällar den veckan. På helgen som kom satte jag skivor och drog dränering samt kärrade singel. På måndagen kom grävarn tillbaka och återfyllde samt att vi körde bort överblivna massor. Så här i efterhand kan jag tycka att det vore smart att ha lämnat nåt lass, det är otroligt vad det sjunker.
Sen har jag satt lite topplist och fixat med singel och finplanerat jorden runt huset under några veckor.

Allt som allt hamnade jag ganska precis på 50 000 :-, jag sparade alltså ca 70 000 på ca 8 dagars jobb. Helt OK timlön. Av den kostnaden var grävarn+lastbil ungefär hälften.

När man höll på så var det inte särskilt roligt men så här i efterhand känns det otroligt bra att jag valde att göra det mesta själv.

Kan tillägga att detta var i Uppsala, priserna kan ju skilja lite runt om i landet.
 
60 tusen pröjsade jag 45 meter vägg 2 meter djupt , isodrän 200 mm , dräneringsrör, dagvatten 2 brunnar, o all jobb
Priserna kan tydligen skilja mycket runt om i landet
 
Tack så jätte mkt för era svar!

Vi har begärt offerter från flera entrepenörer i närheten här under em ska bli spännande att se va dem säger!

Är det ingen mer som har erfarenhet av inredning i källaren?
Kan man börja innan dräneringen är utför eller måste man vänta?

Hur funkar det med golvärme i källare? Bra/dåligt? för-/nackdelar?
 
jagkansjälv skrev:
60 tusen pröjsade jag 45 meter vägg 2 meter djupt , isodrän 200 mm , dräneringsrör, dagvatten 2 brunnar, o all jobb
Priserna kan tydligen skilja mycket runt om i landet
Det var ju grymt billigt, jag har knappt 60 löpmeter och tror knappt jag kommer under 50 för bara materialet för samma eller billigare alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.