För en som har tummen mitt i handen ;D
Hur mycket kan man "spara" in på ett hus?

Har planer på att köra lösvirke (typ HM-hus) men vill ju såklart hålla nere kostnaden.

Målning, tapetsering, lägga parkett borde man ju klara av (har några trevliga vänner med "rätt" yrken inom byggsektorn som säkert vill hjälpa till om jag mutar dem med rätt dryck. *ler*)

För vad ligger en snickare på i timmen? 250-300:-
Och vad kan det ta att lägga exempelvis golv på 110kvm?
Säg 20 timmar, då har man ju sparat in 5000:-

Vad mer än ovanstående?
När jag läser på andra inlägg så är det snack om 100´000:- o dylikt.
Ni måste göra en massa eget arbete. :)

Hade ju tänkt att lägga in mitt arbete som eventuell kontantinsats sen i slutet (läst att många gjort/gör så)

Då kommer fråga två:
Hur baserar bankerna eget arbete som kontantinsats?
Tiden/kostnaden Det borde tagit för en byggare, eller vad det tog för mig? :)
En byggare gör det ju garanterat 3 ggr snabbare än vad en annan gör..

Jag är fortfarande grabben som blev bortlurad när jag praktiserade i högstadiet att gå bort till förrådet för att hämta en "synvinkel". *skratt*

Tacksam för svar

Pete da mechanic.
 
Eget arbete som kontantinsats beror på vad huset värderas till när det är färdigt. Säg att du lånat 1,5milj för att bygga huset och huset värderas till 2 milj. Då har du 0,5 milj som ditt arbete värderats till och du slipper topplånen. För att få hela ditt lån som bottenlån kan du inte låna mer än 80-95% av marknadsvärdet, detta varierar mellan olika banker.

En kompis köpte ett eksjöhus lyckan och där låg snickaren på ca 200 000kr för hela villan, bara arbete och inget material.

Lägg mycket kraft på att jämföra entreprenörer om du vill spara pengar, om du bor i en storstad så titta efter entreprenörer en bit utanför, det tjänar du mycket pengar på.

//samba

 
I en normal villa är fördelningen mtrl/arbete tydligen 50/50, dvs mycket att spara.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.