Hej,
ni som kan bygga altaner får gärna ta en titt på följande konstruktion.

Bärlinor 45x170 (plintavstånd 1,2 meter)
Reglar 45x145 (spännvidd 1,8 meter)
Trall 28x120

Avstånd mellan altandörr och mark är endast 17cm varför jag fäster reglar med balkskor. Den grå ytan är för att huset är nybyggt och marken där är grusad och förberedd för uteplats. Inre bärlinor fäster jag i grunden. Trixet med täta reglar på sina stället är pga frisen. Avdelaren i mitten är för att slippa skarvar. På sikt kommer jag sannolikt vilja täcka delar av däcket med tak.

Papperskorgen eller offert till närmaste brädgård?
 
  • Bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inne på en liknande konstruktion som dig (har också dåligt med utrymme mellan mark och entré) så jag hoppas det ska fungera. Jag har även tänkt att använda 14x145 till bärlinorna, två linor på plint och en som fästs i grunden. Hela altanen blir 12 x 5 meter. Eventuellt så får man kanske kortla om det skulle kännas svajigt.

En tanke jag fick med din konstruktion var att om du ska sätta tak i framtiden, så bör du nog fundera på att göra det på en gång. Taket behöver stolpar som stöd, och stolparna är mycket lättare att få stadiga om de från början ställs på plint och fästs i altanens reglar/bärlinor. Själv ska jag bygga en pergola över en del av altanen, och den stolpe som krävs tänkte jag placera ut redan när jag bygger stommen till altanen.
 
Du har rätt men min idé är att avgränsa projektet. Säkert inte smart i längden men mitt dilemma är att jag sannolikt kommer vilja ansluta altantaket till ett befintligt plåttak. I samband med det kanske också glasa in.. ja det kostar på...
 
Du kan ju sätta kortlingar för frisen också.
Spar nån meter regel, men det är väl marginellt i sammanhanget. :)
 
Hej. Ska också bygaa altan nån gång framöver.
Har gjuten platta = kantelement med 50 mm cellplast innanför ytskiktet (minerit?).
Har du det med? Funderar lite på hur man bäst fäster en regel mot grunden. måste ju in i betongen om det ska hålla väl? Då börjar man ju närma sej golvvärmeslangarne.
Dom "bör" ju inte ligga så nära kanten, men det är mycket saker som inte är som det "bör" vara i verkligheten.
 
Jag har tänkt om och kommer ställa inre bärlinor på betongplattor (400x400x50) som jag har liggandes hemma. Känns onödigt att börja hacka i gruset intill husgrunden för att få ner plintar.
 
Jag tror inte det är något problem med att fästa in i plattan. I våran platta ligger det 20-30 cm armering längst ut och sen kommer Golvvärme mm,

Sebastian
 
Min grund har albabalkar i kanten så det är långt in till isolering och golvvärmen. Vad anser ni är bästa sättet att fästa bärlinan i albabalken?
 
Skärgårdsbygg skrev:
Min grund har albabalkar i kanten så det är långt in till isolering och golvvärmen. Vad anser ni är bästa sättet att fästa bärlinan i albabalken?
Fasadplugg?

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 
Tack. Det var vad jag kommit fram till också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.