Ja, jag inser att svaret kan variera enormt beroende på lite olika faktorer, men... Mellan tummen och pekfingret, hur lång tid bör jag rimligen räkna med att det tar att få upp en garagebyggsats (enligt modul från någon av Lövånger, Mellby, etc)?

Plattan är färdig innan, den ska inte räknas med.
Vi är två personer som bygger, en snickare och en händig dödlig (jag).

Någon som byggt med byggsats som minns?
 
I tidningen Gör det själv gör de som vanligt reklam för nästa nummer. Där kommer tydligen att ingå en artikel om hur två snubbar spikar ihop en garagebyggsats på tre dagar.
 
Satte upp ett 48kvm Mellby på ett par dagar, väggarna första dagen, takstolar/tak andra dagen och helgen efter takpannor och garagedörr..
 
Jag och en bekant reste ett litet enbilsgarage på en dag (lååång arbetsdag), sedan pysslade han klart själv.
 
Oj, så snabbt!?
Trevligt, jag som skrev in två veckors arbetskostnad för snickaren. Då kan jag dra ner det en smula. :)

Och så får jag nog köpa Gör Det Själv den här gången. Grymt!

Tack så mycket för svar!
 
Redigerat:
sennen skrev:
Oj, så snabbt!?
Trevligt, jag som skrev in två veckors arbetskostnad för snickaren. Då kan jag dra ner det en smula. :surprised:)
Fast det är ju en väldig skillnad på att bara resa stommen mot att färdigställa hela bygget. :confused:
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ja, visst är det så. Men jag räknar på det som måste göras direkt och snabbt, dvs få upp väggarna, takstolarna och lägga taket.
När väggar och takpannor väl är uppe känner jag mig mindre stressad, och kan ta det i min takt, och också jobba mer ensam. Min tid är dessutom gratis i, så det är snickarens tid jag försöker räkna på.

Så, egentligen är det väl följande moment jag behöver hjälp med:
- sätta syllen
- resa väggarna (inklusive fästa allt)
- lyfta och resa takstolarna (kallar in minst en tredje kille här)
- lägga taket (papp/plast/läkt, vad det nu blir)
- lägga takpannor

När det är gjort kan jag släppa snickaren och ta upp honom för ev. ströjobb (han bor nära och är en kompis pappa).

Så tänker jag. Hittills. :)
 
vi byggde ett garage ifrån Björkliden.. det hade vi tätt på 2,5 dar med två som byggde
 
Jag reste ett Mellby garage (garage + carport + förråd 6,3*8,4m) i höstas. Hade 3 inhyrda snickare som reste alla väggarna dag ett, takstolar + papp dag 2 (sen var byggnaden tät), dag tre regnade det något vansinnigt så då gjorde allt innearbete (takgips, spånskivor på väggar, innervägg mellan garage och förråd) Dag 4 la de takpannor och gjorde färdigt yttertak i carport, hängrännor, plåtarbeten, med mera.
 
Jag och farsan reste ett lövånger (6*9,60) på 2 dagar. Plåten tog ett långt kvällspass för mig att fixa helt på egen hand.

Invändigt tog det sedan däremot betydligt längre tid än jag någonsin kunnat föreställa mig. Jag höll på under kvällstid i flera veckor...
 
Stort tack för era svar!
 
Får jag fråga Sennen hur har det gått med garaget ? Hur stort byggde du och vilken leverantör mm ?
Ligger i planeringsstadiet själv här nu och googlar info och fann denna tråden :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.