dell4 skrev:
Fråga nummer 2:

Hur många Lysrörsarmaturer med 2*36w kan man sätta på en strömbrytare utan att ha Kontaktor eller relä? Räcker det att räkna antal W när det gäller lysrör?
Kan någon belysa fråga nr två, är lite nyfiken på det
 
yxis skrev:
6/1,5=4, om 1,5mm2 är okej för 10A så ger det att 6mm2 borde vara okej för 10*4= 40A.

6/2,5=2,4, om 2,5mm2 är okej för 16A så ger det att 6mm2 borde vara okej för 16*2,4=38,4A

När är 6mm2 för klent för 32 (standardstorlek på dvärgbrytare) eller till och med 35A (klenaste DZ-III-storleken)?
Nej, 32 A är minsta DIII-storleken. 35 A är vanligt som avsäkring för 6 mm2 men tumregeln säger väl 25 sedan måste man räkna (vilket man ju alltid ska).
 
Minsta säkring för Dlll är samma som minsta för Dll, kanske 2 A ? Och det är INTE vanligt (men det händer) att man säkrar 6mm2 med 35A, det vanliga för 6 mm2 ÄR 25 A.
 
Nej, du får inte in en standard 32 A i en DII propphuv men omvänt går naturligtvis med reduktionshylsa. Och 35 A på 6 kvadrat ser jag ofta, dock framför allt på markkabel. Men som elmont sa, 25 A så är det ju inget att tjafsa om, lika som man säkrar 1,5 10 A tumregelmässigt.
 
Redigerat:
Kan inte annat än att hålla med, i mark med den avsevärt bättre kylningen av kabeln är det i regel helt OK med 35 A på 6 mm2 men inte i väggar, på stegar, vid klamrad sammförläggning.
 
elmont skrev:
Kan inte annat än att hålla med, i mark med den avsevärt bättre kylningen av kabeln är det i regel helt OK med 35 A på 6 mm2 men inte i väggar, på stegar, vid klamrad sammförläggning.
Helt rätt, håller helt med elmont....saker görs av praxis men det betyder ju inte att det funkar i samtliga fall. När ska folk börja fatta att det finns mångårig erfarenhet och testning som visar att normalfallet ger ett visst värde på ledare och säkring? Bara för att jag kan lägga en 13A diazed (propp) på min 1,5mm² i stugan, betyder inte det per automatik att jag kan lägga en 13A dvärg på min 1,5mm² ledare i mitt hem?!?
I extremfallet skulle jag rent säkringsmässigt kunna belasta min 1,5mm² med 32A...men det blir en j-t kort stund....samma som om jag lägger 13A på 1,5mm².....det går men inte under för långa och extrema fall med många belastningar....(tänk värmekällor, motorer, spis, VV-beredare t.ex.).
Nåväl...allt blir säkert bra i slutändan....mänskligheten dör och en ny art med faktiskt och kritiskt tänkande hjärna erövrar jorden :p
 
Redigerat:
Det är ingen som säger du ska säkra med 13 A varken på diazed eller dvärg?!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.