Hej, funderar på att bygga en enkel träaltan till vårt fritidshus på Österlen. Med lite hjälp så borde det väl inte vara så svårt? Däcket ska sluta an till huset. Det var redan tidigare schaktat för däcket men eftersom huset nu är lite upphöjt för dräneringens skull så samlades förstås vatten i ¨bassängen¨ som grävts ur. Jag fyllde igen den med fyllnadsmassor för att bli av med bassängen. Nu är den i samma nivå som den kringliggande marken och med andra ord också lägre än huset. Fråga: att gjuta egna plintar eller gräva ned färdiga måste ju göras - men VAD räknas som frostfritt djup? räcker det med att gräva från marknivån ca 50 cm för plintarna? Kan man använda en jordborr? Alltså - marken är ju stundtals lite lerig som den är i Skåne men å andra sidan blir det ju inte mycket till tjäle...
???:)
 
nu såg jag ju att frostfritt djup beräknas vara 1 meter i Skåne.....speciellt med tanke på leran...funkar fortfarande jordborr tror ni? Eller ska jag låta grannen gräva ur för plintarna?
 
harry73
Jag tror att vattenledningen ligger på minst 85 cm i Skåne. Så det borde räcka för dina plintar.
Om den (återfyllda) bassängen ligger i lera, samlas grundvattnet där även om den är återfylld. Det kan leda till mer tjälproblem. Jag tror faktiskt inte att du får ett problem med en trädäck men det kan vara bra att veta
 
harry73 skrev:
Jag tror att vattenledningen ligger på minst 85 cm i Skåne. Så det borde räcka för dina plintar.
Om den (återfyllda) bassängen ligger i lera, samlas grundvattnet där även om den är återfylld. Det kan leda till mer tjälproblem. Jag tror faktiskt inte att du får ett problem med en trädäck men det kan vara bra att veta
TACK för snabbt svar! Jo - kan tänka mig att det kan bli tjälproblem...men eftersom det är trä och det visserligen kommer fästas delvis i huskroppen (bärlinorna) så har jag antagit att det kan få röra sig lite....? Eller tänker jag fel? :confused:
 
harry73
Så länge du är medveten om att det kan röra lite är det inget problem tror jag.
 
Mikael_L
Det där är ju lite klurigt.
Jag skulle vilja säga att man kan välja att ta en kalkylerad risk.
Ingen risk alls, gör det 110% by the book, gräv djupt och frostfritt och se till att det är lite lagom dränerat osv.
Eller så är det en konstruktion som inte är så viktig och man kan tillåta det röra sig.

Så vår friggebod har jag högaktningsfullt skitit i frostfritt djup. Här är det 6 st Leca-block som är nerpetade 1-3 dm ner i marken så dom i alla fall ska ligga någorlunda still i horisontalled.
Även träddäcket som sitter på friggeboden, det sitter i ena kanten på friggan och andra sidan stöds på lite betongplattor bara.

Den kalkylerade risken var att det kanske kärvar någon dörr eller så under vintern/våren, och i allra värsta fall ett behov att göra om grundsättningen lite (lyfta/flytta på friggan lite och gräva och greja).

Själv har jag kvar att ta beslutet om det rätt stora trädäcket som ska sitta mot huset ska grundläggas enkelt eller komplicerat. Så jag sitter på sätt och vis i samma sits som dig.

Men det som inte skadar något annat akut och går att göra om kan man ju chansa lite med.
 
Mikael_L
KarinTh skrev:
eftersom det är trä och det visserligen kommer fästas delvis i huskroppen (bärlinorna) så har jag antagit att det kan få röra sig lite....? Eller tänker jag fel? :confused:
Se till att det finns minst några cm plats mellan undersida av ev dörr eller altandörr, så att dörrar går att öppna även om altanen rest sig lite.
 
harry73
man kan ju redan nu fundera hur man kan justera höjden senare och ser till att det blir så enkelt som möjligt
 
Hej Karin.
Har byggt åtskilliga trädäck och plank i Skåne utan problem. Men du behöver ju inte använda plintar lägg leca ovan jord eller gamla trädgårdsplattor. Se bara till att gräva ut lite där plattorna skall ligga och fyll med sättgrus eller liknande:)
Fungerat bra för mig åtskilliga gånger. Mvh
 
Som anläggare så är det säkert om det är djupare en 1.20 m i skåne, då det finns vissa risker för låga temperaturer. Då det sällan eller aldrig kommer mer än 80 cm ner. När vi lade om vattenledningen i Staffanstorp försökte vi ligga på ungefär 100 - 120 cm djup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.